Lebenszeichen (1968)

Alternatieve titel: Signs of Life

West-Duitsland

geregisseerd door Werner Herzog
met Peter Brogle, Wolfgang Reichmann en Athina Zacharopoulou

In 1942 wordt de Duitse soldaat Stroszek vanuit Kreta naar het Griekse eiland Kos gestuurd om te herstellen van de in de oorlog opgelopen verwondingen. Hij moet daar een oud munitiedepot bewaken, wat een soort pro forma functie is, aangezien er nauwelijks oorlogsactiviteit is op dit eiland. Stroszek wordt vergezeld door Meinhard, een dappere strijder, door Becker, een voormalige student klassieke filologie en door zijn vrouw Nora, een Griekse met wie hij is getrouwd. Er is weinig te doen op het eiland en langzaamaan raakt Stroszek eerst rusteloos en geirriteerd, daarna buiten zinnen van gekte, zonder dat zijn metgezellen de reden hiervan achterhalen.

avatar van Peake
Dit debuut van Herzog draagt dankzij de geweldige combinatie van humor, waanzin en schitterende plaatjes overduidelijk zijn stempel en doet daarom amper onder voor zijn latere, bekendere werk.

avatar van poko
Ik sluit me bij Peake aan. Een volwaardige Herzog, die het verdient om meer gezien worden.

Leuk debuut. Sluit me ook aan bij de vorige sprekers, al ben ik net wat minder enthousiast in mijn eindoordeel. Vond het tempo de voornaamste troef, een heerlijk ritmisch tempo. Herzog heeft twee grootse meesterwerken gemaakt (Fitzcarraldo en Aguirre), maar verder maakt hij vaak van die 3,5 sterren gevalletjes (al ben ik niet helemaal kapot van zijn docu's).

De Duitse dvd met ook nog drie korte films is bijzonder de moeite waard. Heeft geen ondertiteling, maar is best te volgen als je een klein beetje Duits spreekt/verstaat aangezien het geen film is waar de plot heel belangrijk is.

Wat heeft deze film te maken met deze film (behalve dat die van Herzog is)? Stroszek (1977) Is dit een soort van vervolg, kan me niet voorstellen dat het toeval is dat dit hoofpersonage ook Stroszek heet?

avatar van Verhoeven
mister blonde schreef:
Helemaal niets. Van IMDB maar Herzog vertelt het ook in het audiocommentaar bij de film:
Stroszek is also the name of the leading character in Herzog's Lebenszeichen (1968). Herzog got the name Stroszek from one of his former classmates who once helped him cheat on a test and used his name as a tribute to him.