At the Edge of the World (2008)

Documentaire

geregisseerd door Dan Stone
met Paul Watson en Alex Cornelissen

Documentaire over de vrijwilligers van de controversiële Sea Shepherd Antarctic Campaign die het telkens weer opnemen tegen de Japanse walvisvangstvloot. Ze hebben geen training en hebben lang niet kwalitatief voldoende materiaal als hun tegenstanders, maar trachten via doordachte tactieken de walvisvangst te verstoren. Met geregeld gevaar voor eigen leven.

avatar van Zeriel
Het is altijd lastig dit soort non-fictie docu's te beoordelen naar cinema maatstaven. De makers hebben veel niet in de hand, zeker niet op deze missie in de antarctische wateren.

De film is zeer de moeite waard, zeldzaam in zijn soort en laat een unieke confrontatie zien tussen de activisten (wets-handhavers naar eigen zeggen) en de Japanse walvisvloot. De walvisvangst is sowieso al iets wat aan de aandacht van de wereld grotendeels voorbij gaat. Na deze operatie, wordt de walvisvloot voortaan begeleid door de japanse marine.

Vanaf de confrontatie met de Japanse walvisvloot is het erg spannend. We hebben dan wel even geduld moeten hebben voor het zo ver is, maar ja vergeleken met de weken die zij moesten rondspeuren in de verlaten koude wateren van de Ross-zee, stelt dat niks voor.

Respect voor de Sea Shepherd mannen en vrouwen, die letterlijk hun leven wagen (ze zijn wel erg roekeloos) om de Japanners te hinderen in de walvisvangst.

Wat ik een beetje mis, is wat meer achtergrond informatie over de Sea Shepherd, en diens oprichter en kapitein Paul Watson, die mede-oprichter was van Greenpeace. En de manier waarop de Japanners opereren. Officieel vangen ze walvissen voor "wetenschappelijk onderzoek", op hun schepen staat met koeie-letters "RESEARCH", maar het is publiek geheim dat ze gewoon in de SUSHI gaan,........en ze komen er mee weg!

Het is goed mogelijk dat het in de toekomst bijna onmogelijk zal worden dat ze zo kunnen opereren. Als ze geen vlag meer zullen hebben om onder te varen, zijn het officieel piraten, en mag iedereen ze arresteren.

Zie ook; The Cove

attheedgeoftheworld.com

Zeriel schreef:
Wat ik een beetje mis, is wat meer achtergrond informatie over de Sea Shepherd, en diens oprichter en kapitein Paul Watson, die mede-oprichter was van Greenpeace. ]

Eens, maar daarvoor kun je nog mooi naar de Sea Shepherd website, waar je gelijk een donatie kunt doen als je wat kunt missen. Dat maakt wel het verschil

Zeriel schreef:
Officieel vangen ze walvissen voor "wetenschappelijk onderzoek", op hun schepen staat met koeie-letters "RESEARCH", maar het is publiek geheim dat ze gewoon in de SUSHI gaan,........en ze komen er mee weg! Omdat ze een economisch machtig land zijn, en niemand/geen regering ze een strobreed in de weg legt.]

Onze minister Schultz van Haegen heeft onlangs laten zien hoezeer ook wij ons laten leiden, door economische belangen door Sea Shepherd 'een standje' te geven vanwege het gebruik van rookgranaten. Maar toen de Japanners een schip van Sea Shepherd doelbewust hebben geramd en doen zinken (een misdaad in volgens internationaal maritiem recht), bleef het stil. Je wordt er gewoon misselijk van.

Misschien dat de recente ontwikkelingen ze een beetje nederigheid en respect bijbrengen voor de natuur. Hoewel het vreselijk is wat er is gebeurd, voel ik het ook wel als een soort van vergelding voor hun grenzeloze en respectloze exploitatie van de oceanen.

avatar van james_cameron
Prima documentaire over de uit vrijwilligers bestaande bemanning van het schip The Sea Shepherd, dat rond Antarctica de illegale jacht op walvissen probeert te voorkomen. Spannend opgebouwd en meeslepend in beeld gebracht, vooral wanneer men eindelijk stuit op de japanse walvisjagers waar men al weken achteraan zit. Informatief en onderhoudend, zonder prekerig te worden, alsmede vaak erg grappig. Prachtige opnamen ook van allerlei in bizarre vormen ronddrijvende ijsbergen.