Fine Mrtve Djevojke (2002)

Alternatieve titels: Fine Dead Girls | Nice Dead Girls

Kroatië
Drama / Thriller

geregisseerd door Dalibor Matanic
met Olga Pakalovic, Nina Violic en Kresimir Mikic

Iva en Mare huren een goedkope woning in een achterbuurt van Zagreb. De goedkope huur komt wel met een groot nadeel, de buren zijn vreselijk. De uiterst vreemde medebewoners bemoeien zich allemaal op de één of andere manier met hun nieuwe buren. En alles wat Iva en Mare willen is met rust te worden gelaten. Als de hospita er vervolgens achter komt dat haar huurders lesbisch zijn en de zoon van de hospita eindelijk begrijpt waarom hij steeds wordt afgewezen, begint de situatie gigantisch te escaleren. Een spiraal van geweld komt op gang.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aardige film die wat meer belooft dan wordt waargemaakt- uiteindelijk is het een vrij rechttoe-rechtaan plot. Setting in Zagreb is op zich wel interessant al zie je weinig van de stad. Acteerwerk was over het algemeen goed, vooral van Olga Pakalovic, wel waren er te veel bijpersonages die niet allemaal even relevant waren.

Paar scenes sprongen er vond ik wel uit, de droomscene (met name door de muziek in combinatie met de beelden) en de kil gefilmde verkrachtingsscene.
Einde viel wel tegen, beetje dubieus. Maar al met al wel benieuwd geworden naar later werk van deze regisseur.