Technotise - Edit i Ja (2009)

Alternatieve titels: Edit i Ja | Technotise: Edit & I | Tehnotajz

Servië
Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door Aleksa Gajic, Nebojsa Andric en Stevan Djordjevic
met de stemmen van Sanda Knezevic, Igor Bugarski en Marija Karan

Het verhaal speelt zich in 2074 af in Belgrado. Edit, een vrouwelijke psychologiestudent is al zes keer gezakt voor haar universiteitsexamen. Ze komt bij toeval een handelaar op de zwarte markt tegen, die een chip in haar installeert, om zo haar capaciteiten te vergroten en haar het examen te laten halen. Tot Edit haar verbazing is ze ineens veel slimmer, maar er beginnen na een tijdje ook erg vreemde dingen te gebeuren...

Best apart.

Doet het meest denken aan een Servische Ghost in the Shell. Een aardig aparte mix van Japanse en Westerse (Europese) animatie die nooit echt weet te overtuigen, maar wel de hele tijd de interesse vasthoudt.

Visueel is het veel te wisselvallend. Dan weer gedetailleerd, dan weer erg kaal. Vloeiende animatie of erg hoekig en goedkoop ogend, soms gewoon in hetzelfde shot. Lijkt deels handgeanimeerd, aangevuld met veel CG en een hoop Flash animatie. De mix is niet echt goed genoeg, toch zitten er genoeg visueel leuke dingen om zodat het ook nooit echt lelijk wil worden.

Soundtrack is wat goedkoopjes. Electronisch getint maar net als bij Srpski Film mist het wat en klinkt het vaak redelijk plat. Verhaaltje op zich hetzelfde verhaal. Genoeg interessante elementen maar als geheel mist het punch, diepgang en/of sfeer. Eén van de drie was meer dan voldoende geweest, maar de film haalt het steeds net niet.

Er is eigenlijk weinig dat echt werkt, toch zit de film bomvol boeiende elementen die het tot een boeiende kijkervaring maken. Er is nog aardig wat werk aan de eigen stijl, maar wat de regisseurs hier laten zien is hopelijk een voorbode van een hoop leuks in de toekomst.

Kleine 3*, vooral voor afzonderlijke bits and pieces binnen een wat teleurstellend groter geheel.

avatar van Prudh
Draait op het HAFF in Utrecht vrijdag en zaterdag as. Vrees dat ik geen tijd heb om hem te zien, maar ben wel nieuwsgierig.