• 8.222.447 stemmen

Haeundae (2009)

Actie / Drama | 120 minuten / 103 minuten (dvd)

Genre: Actie / Drama

Speelduur: 120 minuten / 103 minuten (dvd)

Alternatieve titels: Tidal Wave / Tsunami: The Tidal Wave / 해운대

Oorsprong: Zuid-Korea

Geregisseerd door: JK Youn

Met onder meer: Sol Kyung-gu, Ha Ji-won en Joong-Hoon Park

Oorspronkelijke taal: Koreaans

Over Haeundae

Haeundae trekt als populaire badplaats aan de zuidoostkust van Korea jaarlijks een miljoen toeristen naar haar stranden. Man-sik, inwoner van Haeundae, verloor vier jaar geleden tijdens een vistrip een collega door een tsunami. Nu runt hij een kleine sushibar en wil hij zijn vriendin Yeon-hee ten huwelijk vragen. Tegelijkertijd ontdekt Kim-hwi, een expert in tsunami research, tekenen van seismische activiteiten eender aan die van die in de Indische Oceaan vlak voor de tsunami daar in 2004. Omdat zijn waarschuwingen worden genegeerd door de autoriteiten trekt hij zelf naar Haeundae om de badgasten daar te waarschuwen voor de met dodelijke snelheid aanstormende super-tsunami.

imageimageimageimageimageimage

Choi's Uncle

Dong-chun's mother

avatar van viewtiful

viewtiful

Veel water gemengd met Indiana Jones over de top scenes gemengd met een te lang saai begin. Daarnaast te veel science fiction.

Wat kunnen we van deze film leren?

Dat we de grootste en gevaarlijkste tsunami makkelijk kunnen overleven? En gelukkig kennen de Koreanen wel waterdichte mobiels.

1.5 ster.

stinissen (crew films & series)

Film is meer drama dan aktie het eerste vrij rustige uur vond ik juist helemaal niet erg.

avatar van 606

Een zeer indrukwekkende drama.

Ook erg goed gemaakt met emotionele scene's

Acteren was ook overtuigend.

Rustige opbouw zodat je de personages leert kennen.

4 sterren

avatar van Baggerman

Baggerman

Nou, ik moet het maker Je-gyun Yun nageven: hij is de eerste die zich aan het sub-genre 'komische rampenfilm' durft te wagen!!!

Tja, niet best dit. En dat met zo'n budget? Het begin is nog wel leuk en dan is het komische ook helemaal niet erg, maar tijdens de ramp???

Omdat dit zo bizar is en omdat het me daardoor tòch nog wel enigzins amuseerde nog wat puntjes.

avatar van james_cameron

james_cameron

Vrij onverteerbare rampenfilm (letterlijk en figuurlijk), bevolkt door hoofdzakelijk irritante en hysterische personages. Gelukkig heb ik de korte versie gezien. Het eerste uur is door de flauwe, grotendeels onbegrijpelijke humor een ware beproeving, mede doordat er niets noemenswaardig gebeurt. Zodra de vloedgolf zich aandient wordt het allemaal iets beter, met sporadisch indrukwekkende special effects, maar het blijft behelpen. De hysterische humor maakt vervolgens plaats voor hysterisch, volledig op hol geslagen drama. Eigenlijk zou je het moeten zien om te geloven. Nee, wacht, doe maar niet.

avatar van hannes64

hannes64

Nou, baggerman, gelijk heb je wel.

Ik moet ook toegeven dat ik me ook nog amuseerde, tijdens `t eerste kijkdeel van de film.

Vond em niet tè onaardig, desondanks uitgekeken.

Viel mee.

Oh ja, hier de trailer: YouTube - Haeundae(해운대, 海雲台) (2009) Korean movie trailer

avatar van GroovyDrummer

GroovyDrummer

Gewoon een erg leuke film met superleuke komische momenten. Niet teveel over nadenken en deze luchtige film bekijken.

avatar van jade81

jade81

wat een ontzettende slechte film. Wat hysterisch en over de top geacteerd. De film kwam helemaal niet realistisch over.

Ik heb me aan veel dingen zitten ergeren.

ja hd bijvoorbeeld een personage die op de brug de eerste vloed overleefde. Daarna overleefde hij het nog toen de kratten van de boot los sprongen. De vuurvlam die hij zelf veroorzaakte en de instorting en uiteindelijk nog de 2de vloed.

Deze vooral met een lachwekkende uitdrukking op zijn gezicht.

Ik heb de film doorgespoeld naar de ramp toe.

De vloed zelf en de beelden ervan waren wel mooi gemaakt, maar dat is dan ook het enige lichtpuntje in deze film.

avatar van gratis

gratis

Mooie effecten, veel water, maar dat geschreeuw van die koreanen trok ik geen uur en 3 kwartier en heb dan ook veel scenes geskipt zodat ik snel bij het "evenement" De Tsunami kwam. Dat was de moeite waard.

Voor de rest is deze film niet bijzonder en de acteurs voegen hier helaas ook niets anders aan toe.

1,5* voor de mooie effecten

avatar van Querelle

Querelle

Eerste uur is haast een slapstick comedy met sullige mannen en agressieve vrouwen. Best komisch vaak. Vervolgens komt die tsunami en dan krijg je een portie voorspelbaar melodrama waar de honden geen brood van lusten. Maar het was vanwege het eerste uur nog wel te doen.

avatar van Svenniboyke

Svenniboyke

Het eerste uur was rondom zwak. Pas van het moment dat de ramp zelf plaatsvindt, was het kwalitatief zeer hoog.

Hierdoor verdient de film toch wel een 3 sterren.

avatar van Noodless

Noodless

Het eerste gedeelte is wat saai en langdradig. Je krijgt dan informatie van het leven en werk van de verschillende personages. Dat zijn er heel wat en echt interessant is het allemaal niet.

Het laat je allemaal koud hoe of wat de personages doen. Je zit eigenlijk als kijker gewoon te wachten op de ' tsunami ' . En dat is wel de moeite. Zo is meteen het tweede gedeelte natuurlijk veel interessanter. Gelukkig ook hier en daar wat humor. De scène met de brug is qua ramp en humor geweldig. En wat krijgen die Zuid-Koreanen kloppen van de vrouwen 6/10

avatar van margo1

margo1

Gewoon een amusante rampenfilm met een knipoog. Ik heb me prima vermaakt met deze koreaanse rolprent.

avatar van andijvie

andijvie

Het constante geschreeuw is zo vaak, luid en prominent aanwezig in de film dat het gewoon walgelijk wordt. 1 puntje voor de rest, wat ook eigenlijk gewoon slecht en matig is.

avatar van martijn011

martijn011

Tenenkrommend slecht.

Ik heb me zelden zo geërgerd aan een film. Totaal over de top geacteerd, verschrikkelijke personages die je de oren van de kop schreeuwen en een oersaai eerste uur waarin werkelijk helemaal niks gebeurd.

Bij de ramp wordt het heel ietsjes beter maar nog steeds ergernis alom.

Ik zou niet anders dan een dikke onvoldoende geven want dit sloeg helemaal nergens op.

avatar van Scheurleer

Scheurleer

Niet onaardig. Er wordt de tijd genomen om de personages te leren kennen, daarna volgt de "actie".

avatar van Shinobi

Shinobi

Mislukte rampenfilm.

Debet hieraan is het eerste trage uur; het duurt simpelweg te lang voor het echt op gang komt. Ondertussen krijg je als kijker te maken met een hoop clichés en hysterische personages die alleen maar kunnen schreeuwen lijkt het. Deze zogenaamde karakterontwikkeling om de personages sympathiek over te laten komen, heeft merendeels een averechts effect. Hierbij is de typische Zuid-Koreaanse humor aanwezig, een dooddoener voor dergelijke films als je het mij vraagt.

Eenmaal bij de tsunami aangekomen, gaat het nog geen eens goed los. Het blijft jammer genoeg bij een paar aardige scènes. Tijdens het noodlot is de logica ver te zoeken wat betreft het zeeniveau en de acties van sommige personages. Hierbij ergerde ik me mateloos aan de humor die weer terugkeert, met name in de scène op de brug waar een personage - op miraculeuze wijze - ternauwernood de ene na de andere container weet te ontwijken...

Al met al erg ondermaats te noemen. Een gemiste kans, zeker als je kijkt naar het grote budget.

1,5 Sterren.

avatar van Keane1983

Keane1983

De aanloop naar het hoogte punt toe was in mijn ogen tergend langzaam.

De vloedgolf daarin tegen maakt weer veel goed. Het zag er leuk uit.

Persoonlijk kon ik de humor tijdens bepaalde scenes niet heel erg waarderen.

Al met al 2,5*

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Niet al te boeiende rampenfilm. Grootste minpunt is dat de film langzaam op gang komt voordat de tsunami zich vertoont. De halve film is dan al bijna voorbij. Personages vond ik ook niet even goed, teveel saaie karakterontwikkelingen en geen interessant hoofdpersonage. Ook een minpunt zijn de special effects die niet allemaal even goed zijn geslaagd. Verder mist deze film actie, de nadruk ligt vooral op drama, en spanning.

BBarbie

Onevenwichtige film, die in het eerste deel het karakter heeft van een tragikomedie en in het tweede deel van een ouderwetse rampenfilm. Beide delen hebben met elkaar gemeen dat ze allebei over de top zijn. Veel geschreeuw (dat heb je wel vaker in Koreaanse films), maar weinig wol. Matig.

avatar van Flip12345

Flip12345

Niet goed niet slecht.. Ik wist niet zo goed waar ik naar zat te kijken.. Was het comedy? Drama? Rampenfilm?

Oke om een keer gezien te hebben maar meer niet..