Capitalism: A Love Story (2009)
Genre: Documentaire
Speelduur: 120 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Michael Moore
Met onder meer: Michael Moore
IMDb beoordeling:
7,4 (44.511)
Gesproken taal: Pools en Engels
Releasedatum: 26 november 2009
On Demand:
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Capitalism: A Love Story
"Ask not what your CEO can do for you, but what you can do for your CEO"
Michael Moore neemt dit keer de globale financiële crisis onder de loep en de economie in de Verenigde Staten, nu Obama het roer heeft overgenomen van Bush. Daarnaast gaat de documentaire over de rampzalige invloed die de heerschappij van de grote bedrijven, en de onstilbare honger naar winst, heeft op het dagelijks leven van de gewone Amerikaan en andere burgers ter wereld.
Externe links
Acteurs en actrices
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf (archiefmateriaal)
Video's en trailers
Reviews & comments
thibault14
-
- 167 berichten
- 1323 stemmen
1 % van de Amerikanen bezit 95% van het geld.
Ons kapitalisme is flink ziek, we zijn volledig doorgeslagen in het neo/liberalisme. Een stapje terug, terug naar de basis.
1. Die cijfers kloppen niet
2. Het armoede die bestreden moet worden, niet rijkdom
3. Kapitalisme heeft ervoor gezorgd dat we geëvolueerd zijn van een achterlijke boerencontinent naar de rijkste regio ter wereld, zeg dus niet dat het niet werkt
efacsen
-
- 30 berichten
- 765 stemmen
Hij (Moore) zou wel blij zijn dat er nu een socialist president is.
FunkyMonk
-
- 45 berichten
- 284 stemmen
1. Die cijfers kloppen niet
2. Het armoede die bestreden moet worden, niet rijkdom
3. Kapitalisme heeft ervoor gezorgd dat we geëvolueerd zijn van een achterlijke boerencontinent naar de rijkste regio ter wereld, zeg dus niet dat het niet werkt
Dat zegt hij ook niet. zwak argument trouwes; Rusland heeft het immers ook tot grootmacht geschopt met het communisme...
Het gevaar is dat er gewoon geen grenzen aan zijn. In Amerika geven ze bv jaarlijks 20 miljard dollar uit aan 'flesjeswater' (uit elk van onze kranen komt drinkbaar water), terwijl er in de wereld 4 miljard mensen niet eens drinkbaar water hébben. De grote bedrijven durven daar niet in investeren; veel teveel risico's aan verbonden. Het is veel makkelijker voor ze om welgestelde mensen prullen aan te smeren die ze niet eens nodig hebben. (water met allerlei smaakjes die op niks trekken bv...)
Ik ben zeker geen tegenstander vanhet kapitalisme; maar hoe daar vandaag de dag wordt mee omgegaan is zorgwekkend.
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
Ik sluit me wel aan bij thibault14 hoor. En ook ik ben verre van een Bush-aanhanger. Eerder het tegendeel.
Michael Moore's documentaires mag ik altijd graag zien, maar het ligt er toch vrij dik bovenop dat hij een niet geheel objectieve mening verkondigt en bepaalde dingen wel erg uitvergroot of wegmoffelt of uit hun context haalt, allemaal zodat het goed past in de boodschap die hij wil overbrengen. Eigenlijk is het bijna een poging tot hersenspoelen.
Neemt niet weg dat ik Capitalism: A Love Story ook zeker weer ga kijken. Moore weet ook altijd wel onderwerpen te kiezen die me wel weten te boeien.
De media in de VS zijn dan ook een vorm van hersenspoeling, snap dan niet wat er fout zou zijn als eens iemand anders het zelfde doet, maar via een ander standpunt.
Vind het trouwens niet terecht, het is geen hersenspoeling maar puur zijn mening, die hij toch altijd via feiten probeert te verduidelijken. Hij is zeker schuldig aan bias maar dat maakt het toch niet minder interessant, lijkt me...
Heb deze echter nog niet gezien dus ga het over de inhoud verder niet hebben.
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
1 % van de Amerikanen bezit 95% van het geld.
Ons kapitalisme is flink ziek, we zijn volledig doorgeslagen in het neo/liberalisme. Een stapje terug, terug naar de basis.
Wat bedoel je met terug naar de basis? Terug naar de beginjaren toen wij maar bleven groeien en andere achteruit gingen?
EnergyNL
-
- 10 berichten
- 22 stemmen
Ik heb me wel vermaakt met deze ducomentaire.. Moore neem ik met een flinke korrel zout maar de rode draad (graai cultuur) is mooi neergezet.
Skrean
-
- 539 berichten
- 694 stemmen
Uiteraard brengt Micheal Moore weer het een en ander aan het licht over hoe het gesteld is met de amerikaanse economie. Verder niets nieuws, wel leuk om te zien dat eigenlijk de hele amerikaanse regering het zelfde werkt als de DSB bank.
aminozuur
-
- 15 berichten
- 81 stemmen
Ik vond het een zeer slechte docu. Ik vond zijn voorgaande docu's wel heeeel erg goed. Maar deze zit zeer slordig, en ook sluw in elkaar. Er wordt niet veel licht geschenen op verschillende feiten, maar alles word een beetje snel afgeraffeld. Zo wilt hij je bijv. laten geloven dat "derivaten" extreem lastige financiele producten zijn die nauwelijks uit te leggen zijn, en dat het kapitalisme als systeem keer op keer faalt, en probeert zelfs voorzichtig socialisme goed te praten (wat in Amerika een big deal is).
Het probleem ligt niet in kapitalisme maar in het feit dat in Amerika niets gereguleerd is. Hij onderzoekt verder ook niet hoe andere landen dit aanpakken, of waarom het zo mis is gelopen en welke les we daaruit moeten trekken. Het is een groote aanval op het Amerikaanse kapitalisme (en niet onterecht, maar gewoon slecht gedocumenteerd). Niet het kijken waard.
Lexcoaster
-
- 1268 berichten
- 1222 stemmen
Hij (Moore) zou wel blij zijn dat er nu een socialist president is.
Obama is in vergelijking met de Amerikaanse politiek een socialist, maar dat maakt hem nog geen échte socialist. Hier zou hij een D66'er kunnen zijn bijvoorbeeld.
aminozuur
-
- 15 berichten
- 81 stemmen
Obama is in vergelijking met de Amerikaanse politiek een socialist, maar dat maakt hem nog geen échte socialist. Hier zou hij een D66'er kunnen zijn bijvoorbeeld.
Mee eens.. maar in een absolute vergelijking zou Obama zelfs vergeleken met D66 nog erg rechts zijn (defensie, militair, homohuwlijk, religie). Half Amerika loopt betreft algemene opinie en overtuigingen helaas nog een eeuwtje achter.
kramersietse
-
- 356 berichten
- 0 stemmen
Zeitgeist, zet hem daar maar onder, een vuilniszakje omheen dichtknopen en hopen dat de vuilnismannen niet staken.
Resurrection
-
- 104 berichten
- 0 stemmen
In vergelijking met zijn andere films, vond ik deze een stuk minder. Hij benadert het deze keer wel erg makkelijk en eendimensionaal, waardoor zijn betoog aan alle kanten wankelt.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Moore's werkjes heb ik de laatste paar jaar iets beter kunnen waarderen (de persoon zelf duidelijk niet), maar in Capitalism vergallopeerd hij zich toch weer behoorlijk. Ook hier zijn enkele schrijnende voorbeelden van misbruik weer treffend, maar dat is iets anders dan een compleet economisch systeem willen omwentelen. Niveau ontstijgt wederom niet het basisschool simplisme, wat bij een zwart/wit werkje als Sicko nog valt te begrijpen, maar hier dus niet. Verder is het comic relief ditmaal ver te zoeken.
2*.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Vandaag zijn we hier voor M&O met school naar toe gegaan. Het was wel 's ochtends (8.30), dus dat had deze film niet mee. Film verloopt iets te langzaam om 's ochtends te bekijken.
Dat terzijde gelaten en naar de film zelf gekeken. Hij brengt een paar ijzersterke punten naar voren! Natuurlijk is het allemaal wat overdreven, maar ik denk toch dat een groot deel ervan waar is. Het is eigenlijk niets nieuws, maar hij brengt het duidelijker naar voren dan wie dan ook. 'Prachtige' beelden afgewisseld met messcherpe analyses. Niks op aan te merken.
Leuk hoe hij muziekjes gebruikte van bekende(re) films. Godfather, Clockwork Orange & Hitchcock-achtige muziek. Ik heb ze allemaal gehoord. Af en toe zat er zelfs nog wat humor in. Subtiele humor en niet van die humor die totaal ongepast is bij dit soort onderwerpen.
Roosevelt was me er eentje. Wat een man met een enorm charisma. Raar gevoel kreeg ik tijdens zijn speech aan het land. Eindelijk een goede president.
Hoe dan ook, het blijven Amerikanen en het zal nooit echt goed komen.
Docu krijgt een 4,0*, omdat het een sterke documentaire is, maar af en toe verlies je de aandacht en interesse.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2375 stemmen
Obama is in vergelijking met de Amerikaanse politiek een socialist, maar dat maakt hem nog geen échte socialist. Hier zou hij een D66'er kunnen zijn bijvoorbeeld.
Obama is eerder CDA, een vrij typische christendemocraat.
Rik^
-
- 140 berichten
- 1235 stemmen
Heerlijk hoe Moore weer de vinger op de pijnlijke plek weet te leggen =). Met een flinke doses 'Moore-humor' er tegenaan is deze film weer compleet.
W.M.J.M
-
- 4041 berichten
- 2902 stemmen
Welke dan niet? Obama is bijvoorbeeld tegen het homohuwelijk en voor vrij wapenbezit.
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Mwa, dat is ten eerste meer omdat hij geen andere keus heeft daar in Amerika (anders wordt je nu eenmaal geen president daar en ik geloof niet dat hij dat persoonlijk ook vindt) en ten tweede spelen er nog wel wat andere zaken die kunnen bepalen of je links of rechts bent.
RickZ
-
- 1329 berichten
- 1235 stemmen
Een nogal eenzijdige en verdraaide kijk op het financiele systeem in Amerika. Wel leuk als 'leedvermaak', maar de film heeft geen documantaire waarde. Toch wel goed om eens te kijken maar natuurlijk wel met gezond verstand en objectief.
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Het lijkt me sterk dat het een kwantificeerbaar wetenschappelijk onderzoek wordt. Eerder een polemiek bezien vanuit het oogpunt van de gewone man over waar die grote jongens toch allemaal mee bezig zijn (gok ik).
En dat klopte. Insinuerend, eenzijdig, maar zeer vermakelijk en zoals altijd bij Moore ligt de waarheid in de docu in feite in wat er 'tussen de regels door' allemaal verteld wordt.
Mensen die alle cijfertjes gaan uitpluizen etc. en met de open deur-opmerkingen komen dat er toch echt een keerzijde aan Moores stelling zit zullen hier weinig aan hebben.
mikey
-
- 28989 berichten
- 5141 stemmen
Wederom verontrustende stellingen van Moore die zo akelig zijn dat je ze niet eens kan verzinnen. De (im)populariteit van Moore zorgt er voor dat hij geen mensen, die in zijn docu's worden aangeklaagd, kan vinden. Althans zo lijkt het. In die zin krijg je inderdaad een eenzijdig beeld. Zijn stelling daarentegen: I hate this country and im not gonna leave it, maakt alles goed: het is namelijk niets meer dan een aanklacht. Maar wel een geniaal geformuleerde aanklacht. En het feit dat mensen die geld inzetten op andermans levens in de vorm van bizarre verzekeringen (ik zat mee te janken met die vrouw) of top-bankmederwerkers die zichzelf als de elite van een plutocratie zien en dat in een enge, uiteraard geheime memo optekenen (ETC, etc, etc, etc!) en zich NIET verantwoorden, zorgt ervoor dat deze aanklacht geheel terecht is!
Lexcoaster
-
- 1268 berichten
- 1222 stemmen
Mee eens.. maar in een absolute vergelijking zou Obama zelfs vergeleken met D66 nog erg rechts zijn (defensie, militair, homohuwlijk, religie). Half Amerika loopt betreft algemene opinie en overtuigingen helaas nog een eeuwtje achter.
Klopt. Hij zou wellicht in de rechterflank van de VVD kunnen zitten.
mikey
-
- 28989 berichten
- 5141 stemmen
Klopt. Hij zou wellicht in de rechterflank van de VVD kunnen zitten.
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Ja, want de rechterflank van de VVD zet zich in voor de middenklasse en zoekt bijvoorbeeld de dialoog met de islam.
.
W.M.J.M
-
- 4041 berichten
- 2902 stemmen
In de rechterflank van de VVD, ik moet het weten want ik ben ook een rechtse VVD'er is iedereen voor het verzekeren van iedereen, is iedereen voor het sluiten van Guantanomo Bay etc... Het sociale beleid van Obama is ook bij de rechterflank van de VVD te vinden.
En vrij wapenbezit, tegen euthanisie, tegen het homohuwelijk (Obama's standpunten), dat kun je niet vinden bij de VVD.
p.s. Bovendien is 'het inzetten voor de middeklasse' een heel vaag bericht. Elke partij zet zich daar voor in. De VVD ziet een grotere rol voor de vrijere markt dan bv. de SP, maar wij denken nog steeds dat het beleid van de VVD goed is voor de middeklasse. Dialoog met de islam is ook al z'on vaag gedoe. Ook rechtse VVD'ers praten met moslims.
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
In de rechterflank van de VVD, ik moet het weten want ik ben ook een rechtse VVD'er is iedereen voor het verzekeren van iedereen, is iedereen voor het sluiten van Guantanomo Bay etc... Het sociale beleid van Obama is ook bij de rechterflank van de VVD te vinden.
Ja, en ook bij de linkerkant van de PvdA... beetje nutteloos om hem door dat soort zaken een rechtse vvd'er te noemen, slaat nergens op.
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
maar wij denken nog steeds dat het beleid van de VVD goed is voor de middeklasse.
Haha, echt?
.
W.M.J.M
-
- 4041 berichten
- 2902 stemmen
[quote]kos schreef:
Nee, maar het bied wel perspectief aan de socalist Obama.
Het laatste nieuws

Nederlandse serie 'Rampvlucht' is een kijktip op NPO Start Plus

Krijg jij geen genoeg van 'The Materialists'? Deze films zijn minstens even goed

Deense film 'Sorg og Glaede' doet het goed op MovieMeter: 'Als therapie voor de regisseur'

Netflix neemt binnenkort afscheid van de horrorfilm 'The Watchers'
Bekijk ook

The Cove
Documentaire, 2009
280 reacties

Requiem for the American Dream
Documentaire, 2015
12 reacties

Inside Job
Documentaire, 2010
259 reacties

Alone in the Wilderness
Documentaire, 2004
7 reacties

Le Peuple Migrateur
Documentaire, 2001
47 reacties

Zeitgeist: Moving Forward
Documentaire, 2011
733 reacties
Gerelateerde tags
vskapitalismecapitalistwall streetcriticism and blame bankinggeldeconomiecorporation
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








