Salmonberries (1991)

Duitsland

geregisseerd door Percy Adlon
met k.d. lang, Rosel Zech en Oscar Kawagley

Kotzbue, een Eskimo-vondeling die haar naam dankt aan het dorp waar ze gevonden is, ziet eruit als een jongen maar is een vrouw. Menselijke warmte heeft ze nog nooit ontvangen. In de koudste streek van de wereld zoekt ze, voor het eerst in haar leven, naar contact. Ze richt haar behoefte op de bibliothecaresse Roswitha, een vrouw die haar verleden heeft begraven in het ijs van Alaska. Tijdens de vlucht over de Berlijnse muur, 20 jaar geleden, werd haar man doodgeschoten. Tegen Kotzbue's volhardendheid is Roswitha uiteindelijk niet bestand. Samen gaan ze terug naar haar verleden in Berlijn en in Alaska op zoek naar Kotzbue's afkomst.

Visueel sterk, maar onoprecht drama met dialogen die te hoogdravend zijn en het spel monotoon en saai. Daarnaast kloppen de kleuren niet: in plaats van (sneeuwwit) is gekozen voor blauw, groen of rood.