Salmonberries (1991)

Duitsland

geregisseerd door Percy Adlon
met k.d. lang, Rosel Zech en Oscar Kawagley

Kotzbue, een Eskimo-vondeling die haar naam dankt aan het dorp waar ze gevonden is, ziet eruit als een jongen maar is een vrouw. Menselijke warmte heeft ze nog nooit ontvangen. In de koudste streek van de wereld zoekt ze, voor het eerst in haar leven, naar contact. Ze richt haar behoefte op de bibliothecaresse Roswitha, een vrouw die haar verleden heeft begraven in het ijs van Alaska. Tijdens de vlucht over de Berlijnse muur, 20 jaar geleden, werd haar man doodgeschoten. Tegen Kotzbue's volhardendheid is Roswitha uiteindelijk niet bestand. Samen gaan ze terug naar haar verleden in Berlijn en in Alaska op zoek naar Kotzbue's afkomst.

Visueel sterk, maar onoprecht drama met dialogen die te hoogdravend zijn en het spel monotoon en saai. Daarnaast kloppen de kleuren niet: in plaats van (sneeuwwit) is gekozen voor blauw, groen of rood.

Indrukwekkend, maar ook intrigerend drama over een jonge eskimo transgender, die zijn afkomst wil achterhalen, ooit de naam Kotzebue kreeg, naar het plaatsje Kotzebue in Alaska, en daar in contact komt met de plaatselijke bibliothecaresse van Duitse afkomst, die ook worstelt met haar verleden. Na de nodige strubbelingen ontwikkelt zich tussen beide 'einzelgänger' een vriendschap. Het slot is toch wel verrassend.

De rol van Kotzebue wordt gespeeld door singer-songwriter k.d.lang, die dat ingetogen en gelaagd doet, en die ook het zelf geschreven nummer 'Barefoot' vertolkt, onderdeel van een overigens prachtige soundtrack. Ik vond de film sterk van beeld en sfeer, met inderdaad af en toe wat vervreemdende kleureffecten. Het is ijs en sneeuw dat deze film ademt en niet toevallig, als het tweetal naar Berlijn reist kort na de van de Muur, om hun verleden te onderzoeken, is het ook daar winter.

Minpunt vond ik, dat het verhaal wel erg fragmentarisch is. Maar zo'n kleurenrommelpotje als gauke het vond, is het toch niet. Sneeuw en ijs met weinig licht worden inderdaad blauwig en dat 'verkleurt' ook het licht dat in de kamers valt. Het herinnert je er voortdurend aan dat het bijzondere omstandigheden zijn waarin de beide hoofdpersonen verkeren.