• 8.348.341 stemmen

Kiss of the Spider Woman (1985)

Drama | 120 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: O Beijo da Mulher Aranha

Oorsprong: Brazilië / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Hector Babenco

Met onder meer: William Hurt, Raúl Juliá en Sônia Braga

Releasedatum: 31 oktober 1985

Plot Kiss of the Spider Woman

Twee mannen delen een cel in een Zuid-Amerikaanse gevangenis: Luis Molina omdat hij een minderjarige zou hebben verleid en Valentin, een journalist die banden heeft met een ondergrondse beweging. De twee zijn tegenpolen en proberen op geheel eigen wijze hun lot te verwerken. Om de verveling te verdrijven vertelt Luis over een van zijn favoriete films.

image

avatar van hugohei

hugohei

Prachtfilm, naar de roman van Manuel Puig. Later bewerkt tot een Broadwaymusical. Weet knap allerlei valkuilen van sentiment en slechte smaak te vermijden. Vooral William Hurt is erg goed. Waarom is die man uit de mode geraakt ? Hij maakte destijds de ene goeie film na de andere.

avatar van FisherKing

FisherKing

William Hurt heeft een tijdje kleinere rolletjes gedaan in bv Smoke en Do not Disturb (en een rol in Jurrasic Parc geweigerd) en wat TV werk; maar gaat er waarschijnlijk weer aankomen met hoofdrollen in Rare Birds (2001),Au plus près du paradis (2002), Tuck Everlasting (2002 )en The Blue Butterfly (2002) . Ik hoop dat het goede films worden want ik kan wel genieten van het spel van William Hurt.

avatar van hugohei

hugohei

Ik ook, maar soms leidt hij aan een soort gemompel en interessantdoenerij. En Don't Disturb.... tsja.

avatar van corbijn

corbijn

de mooste film die ooit heb gezien.

avatar van xangadix

xangadix

Dit is een van de weinige films waarvan de tranen in mijn ogen komen te staan. Adembenemend.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20375 berichten

Sterke film met een fraaie omkering van rollen op het einde. Fraai script. In het begin wat toneelmatig, maar dat draaide nog wel bij. De verbeelding van de filmische dromen had nog wat uitbundiger gemogen. Maar verder heel mooi.

avatar van BoordAppel

BoordAppel

Wel eens met starbright boy. Uit de films in deze film had meer gehaald kunnen worden, maar het einde vond ik mooi genoeg om er toch een krappe 4 van te maken. Fantastisch geacteerd ook door Hurt en Julia en een erg goed script..

avatar van 93.9

93.9

Deze film mag zich scharen onder de categorie juweeltjes

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Mooie film met prima rollen van met name William Hurt en Raul Julia. William Hurt zet hier echt een prachtrol neer, een terechte oscarwinnaar! Echt zeer sterk acteerwerk. 4 sterren.

avatar van JJ_D

JJ_D

Barslechte film: pijnlijk banale en onozele dialogen die leiden tot zinloze cinema, inclusief oerslechte acteerprestaties... Enkel de nazifilm is het bekijken waard, gefilmd in een heerlijk licht en omgevormd tot een zalige karikatuur van 'de oude film'.

Maar om je daarvoor 2 uur te moeten vervelen en moet blijven wachten op een interessante zin die nooit komen zou?

Een afrader dus...

avatar van Aion

Aion

Prachtige film, die ik al veel te lang niet meer heb gezien. Dit is een van die weinige films die regelmatig in m;'n gedachten komt. William Hurt speelt de rol subtiel en vet tegelijk en het wordt nergens te sentimenteel.

De 'boodschap' die mij ervan bij is gebleven is dat je nog zo goed bezig kunt zijn voor ' de goede zaak' en grotere idealen, als je uit het oog verliest waar het eigenlijk om draait ( liefde, mededogen..) dan schiet je je doel als mens voorbij. O ja, en het belang van verbeelding .

avatar van Theatertje

Theatertje

Mooie film, die ik 3.5 sterren gegeven heb. Knappe acteerprestaties van Julia en Hurt. In mijn ogen een betere gevangenenfilm dan THE SHAWSHANK REDEMPTION, waar ik niets van kon begrijpen.

avatar van Boog

Boog

Theatertje,

Deze film zoek ik al jaren. Ik heb hem in 1990 gezien nadat ik bevallen was van mijn zijn en net thuis kwam uit het ziekenhuis. Nergens kan ik de dvd krijgen, men zegt dat hij niet is uitgebracht in Europa. Hoe kan ik de film zien/kopen? (ben net nieuw hier dus weet nog niet hoe eea werkt).

avatar van lesamurai

lesamurai

Een mooie film die erg origineel is. Het is een beetje een theater sfeer maar erg appart. Weet iemand of er een mooie versie van te koop is? Er zijn alleen van die flut uitgaves verkrijgbaar die er nogal trashy uitzien.

avatar van Knisper

Knisper

Er is van deze film geen enkele (officiele) dvd-release, omdat niemand weet wie de rechten van de film heeft.

avatar van Halios

Halios

Goed niews.... 2 disc collecters edition is verkrijgbaar en ook een blu-ray versie is er. Heb de dvd alleen nog niet in NL gespot.

Enfin een regio 1 versie is dus te verkrijgen bijv. via amazon uk.

avatar van Woolf

Woolf

Ik heb deze film zo'n 16 jaar geleden gezien en hij is me altijd bij gebleven. Een hele mooie en ontroerende film. Zoals ze steeds dichter tot elkaar komen en de rollen uiteindelijk bijna zijn omgekeerd. Geweldig. Ik hoop dat de dvd, NL, snel uitkomt. Ik ben er al heel lang naar op zoek.

gauke

De film weer gezien! Het spel van de beide hoofrolspelers blijft uitermate boeiend en de (nazi)propaganda film fragmenten ter ondersteuning van de fantasieën van Molina zijn knap gevonden en spelen tot de verbeelding.

avatar van elias229

elias229

weet iemand waardat deze dvd te koop is met nederlandse ondertitels?

mvg,

avatar van elias229

elias229

lesamurai schreef:

beste,

ik heb de dvd kiss of the spider woman te koop.

hij is origineel en met engelse sub.

de prijs die ik hiervoor vraag is 8€ (+2€ verzending)

mvg,

avatar van MauriceMankes

MauriceMankes

een prachtige film; niet steeds even geloofwaardig maar intelligent, genuanceerd, met veel poëzie. Zeer bijzonder; voor mij had hij nog wat langzamer gemogen; al gebeeurt er betrekkelijk weinig; en is er heerlijk weinig spektakel.

avatar van Madeliefje

Madeliefje

Prachtig, heel veel subtiele chemie tussen de hoofdpersonen. De films die Molina beschrijft maken het verhaal een prachtige mengeling tussen realiteit en fictie, het deed me allemaal een beetje denken aan The Fall. Het is natuurlijk de hele film lang dramatisch, maar ik had het eind het liefst iets hoopvoller gezien. Verder fantastisch, deze film zal me nog wel een tijdje bijblijven.

avatar van xangadix

xangadix

De 2-disc BluRay ligt (incl. korting) bij de FRS voor 6 euro...

avatar van mister blonde

mister blonde

• 11991 berichten

Prachtige film. Een van de betere gevangenisdrama's met geweldige acteerprestaties. 4 sterren.

avatar van Metalfist

Metalfist

The nicest thing about feeling happy is that you think you'll never be unhappy again

Ik heb een tijdje getwijfeld of Kiss of the Spider Woman iets voor mij ging zijn. Vond (en blijf dat nog steeds vinden) de poster er wat kitscherig uitzien en de Braziliaanse cinema is sowieso al een onbekend terrein voor mij. Het mooie weer van gisteren vroeg ook wel wat anders dan een bezoek aan het plaatselijke filmhuis, maar het was de aanwezigheid van Raul Julia die me uiteindelijk over de streep trok. Een ondergewaardeerd acteur die echt zijn stempel kon drukken op een film.

En dat doet hij hier ook, maar het zou verkeerd zijn om de hoge score enkel en alleen aan hem te wijten. Kiss of the Spider Woman is een zware film met maar weinig hoop en toch slaagt Hector Babenco er in om er een mooie film van te maken. Vond vooral het omdraaien van de rollen halverwege de film erg geslaagd, had het eerlijk gezegd niet zien aankomen dat Molina een verrader ging zijn, maar Babenco brengt het sowieso origineel door er een aantal (niet bestaande) films in te verwerken. Naar het einde toe lijkt het wat in te zakken wanneer Molina en Valentin gescheidden van elkaar geraken, maar Babenco blijkt kundig genoeg te zijn om zelfs dan de interesse hoog te houden. Al is het een tikkeltje jammer dat het einde met de dood van Molina wat afgeraffeld voelt. Twee uur is geen uitzonderlijk lange speelduur dus er had nog wel een minuutje of 10 aan toegevoegd mogen worden.

Glansrollen van Raul Julia en William Hurt. Ik begin echt meer en meer fan te worden van Julia. Of het nu een bad-guy in The Rookie is of een over the top figuur zoals Mr Bizon in Street Fighter of een komisch personage zoals Gomez uit de Addams Family.. Er lijkt geen genre te zijn dat hij niet aankan en met Kiss of the Spider Woman bewijst hij dat hij een serieuze rol ook met verve kan vertolken. Zonde dat hij zo vroeg is gestorven. Aangenaam verrast ook door Hurt. Kan me recentelijk alleen nog maar Nearest to Heaven herinneren en daar vond ik hem niet zo denderend. Hier daarentegen overtuigd hij over de gehele lijn. Er is nog een ware driedubbel rol weggelegd voor Sonia Braga, maar die moet eigenlijk niet echt veel doen. De focus ligt vooral op Julia & Hurt en die stellen niet teleur.

Aangenaam verrast dus. Zou hem graag nog eens terugzien met ondertitels, want hoewel de print gisteren wel van goede beeldkwaliteit was, vond ik het qua audio niet altijd even goed verstaanbaar. Een mooie film die door een aantal ingrepen origineel uit de hoek komt en kan rekenen op een degelijke cast.

gauke

DVD is voor een zacht prijsje (vind ik tenminste) o.a. verkrijgbaar bij Bol.com.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Redelijk drama met goed spel van Raul Julia en William Hurt (twee van de betere acteurs van hun generatie) is anders dan de meeste gevangenisfilms. De nadruk wordt gelegd op de twee celgenoten, terwijl het gevangenisleven, de martelingen, interactie met andere gevangenen nauwelijks aan bod komen. Het is dus vooral een samenspel van de twee protagonisten binnen de cel, en daarmee wordt het al snel een beetje toneelachtig- er zou vrij makkelijk een toneelversie van te maken moeten zijn.

De scenes in de cel zijn over het algemeen sterk, de "film in de film" vond ik dan weer een heel stuk minder. Het knullige acteren in deze sequences was waarschijnlijk bedoeld -de film in de film was een derderangs propogandafilmpje- maar ik kon er niet al te veel mee. Wel aardig gevonden dat Hurt uiteindelijk een soortgelijke ontwikkeling doormaakt als de actrice in de film (en een zelfde lot treft). Sonia Braga vond ik eerlijk gezegd een valse noot, alleen de minuut dat ze de Spider Woman is vond ik haar overtuigend.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Babenco's bekendste, Hurts beste.

De film speelt zich af in een gevangenis in Sao Paulo. Twee celgenoten, een homo die betrapt werd op sex met een minderjarige, en een politiek dissident die tot bekentenissen gemarteld werd, worden elkaars steun en toeverlaat. Het is allemaal William Hurt die de klok slaat in deze film vond ik. Echt een rol die tot het uiterste gespeeld wordt. Zijn complex personage roept na afloop veel vragen op. Uiteindelijk is de film een eigentijdse versie van de "film in de film" die Molina vertelt aan Valentin tevens een goede rol van de veel te vroeg overleden Raul Julia. Onder de oppervlakte is Babenco's drama (gebaseerd op een boek) ook anti regeringskritiek op de dictatoriale regimes die Brazilië heeft moeten doormaken. Gevangenissen en repressie staan altijd wel in the picture in zijn films. Ik vond andere films van hem, nl Pixote (3,5*) en Carandiru (4*) diepere indruk maken daarom 3*.