Castaway (1986)

Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Drama

geregisseerd door Nicolas Roeg
met Oliver Reed, Amanda Donohoe en Georgina Hale

Gerald Kingsland plaatst een advertentie in een Londense krant, waarin hij zegt dat hij op zoek is naar een vrouw die samen met hem een jaar op een verlaten eiland wil doorbrengen. De jonge Lucy Irvine reageert, en na een paar ontmoetingen besluiten ze te vertrekken. Eenmaal aangekomen op het eiland blijken de omstandigheden echter niet zo idyllisch als ze zich hadden voorgesteld.

avatar van k.grubs
Mooie film naar het waargebeurde verhaal van de vrouw die reageerde op de advertentie. Pijnlijk relatiedrama, goed gespeeld en mooi gefilmd. The blue lagoon maar dan anders.

avatar van DwarreI
Interessant concept, bedroevende uitwerking.

avatar van dennis013
Prima filmpje. Leuk verhaal en elke film waar 50% van de tijd een naakte vrouw door het beeld loopt is altijd dik in orde.

Stelt als verhaal niet zoveel voor, maar de fraaie Amanda Donohoe die zeer regelmatig bloot te bewonderen is vergoed veel. De scene waarbij ze zich probeert te bevredigen met een plant (zal waarschijnlijk een vingerplant zijn geweest) was best lachwekkend. Er zitten sowieso best een aantal maffe scenes in deze film. De rol van Oliver Reed was overigens best aardig en de beelden van het eiland en de omgeving zagen er ook best fraai uit.

Wat n debiele film

Een Expeditie Robinson, lang voordat de televisie het onbewoonde eiland ontdekte voor een survival-story. Castaway verschilt niet eens zo veel van de tv-serie. Dezelfde elementen komen terug: gebrek aan voedsel, strijd tegen de elementen, verwondingen, verveling en gevoelens van depressie.

In dit geval gaat het niet om een groep, maar om twee mensen. Schrijver Gerald wil een jaar doorbrengen op een onbewoond eiland. Hij zet een advertentie in een krant voor een maatje die bereid is met hem een jaar lang op het eiland te verblijven. De mooie Lucie ziet er wel wat in. Bij de kennismaking is er een klik. Maar eenmaal op het eiland blijkt dat ze helemaal niet zo goed met elkaar overweg kunnen. En dan duurt een jaar erg lang...

Nicholas Roeg (Don’t look now) weet natuurlijk wel hoe je een film moet maken. Hij gebruikte het waargebeurde verhaal van hoofdpersonage Lucie, gespeeld door Amanda Donohoe. Oliver Reed, met zijn rode haardos en baard, speelt de nogal onaangepaste Gerald met verve. Amanda loopt gedurende vrijwel de hele film in haar blootje over het strand en door de jungle te banjeren. Dat baarde destijds veel opzien, er was zelfs een gecensureerde versie. Tegenwoordig wordt je daar warm noch koud van, al heeft Amanda een mooi lijf.

Al met al een voldoende afwisselende film, die mij in ieder geval wel wist te boeien. Er wordt alleen wel erg veel in gepraat, maar daar leden meer films aan in die tijd. De natuuropnamen en de fotografie zijn prachtig. De geluidskwaliteit laat te wensen over; pratende mensen op hun rug filmen zonder goede mixage is geen feest. Vraag is of het een echt sterke film is. Wat mij betreft is het te veel een toneelstukje voor twee mensen die een psychologisch gevecht voeren. Het slot met stiff upperlip past dan ook helemaal in de Britse traditie van die jaren.

Avonturenfilmpje waarin tevergeefs gepoogd wordt er enige psychologische diepgang in te stoppen en waarin Amanda Donohoe er alles aan doet om er lekker bruin uit te zien.