Ruby in Paradise (1993)

geregisseerd door Victor Nunez
met Ashley Judd, Todd Field en Bentley Mitchum

Een jonge vrouw verlaat Tennessee om een nieuw leven te beginnen in Florida. Het is laagseizoen en ze vindt een baantje in een souvenir winkel in een toeristisch plaatsje. Ze leert twee uiteenlopende mannen kennen die in haar geinteresseerd zijn, maar bovenal komt ze gaandeweg zichzelf op het spoor.

Trage film met weinig actie maar toch.. ik heb zeer geboeid zitten kijken en was er op de een of andere manier erg van onder de indruk. De sfeer klopte gewoon helemaal. Ik voelde er een drama onder zitten ook al kan ik niet goed aangeven wat dat dan was.
Sorry dat ik zo vaag ben.

avatar van predator
Geweldig film, met Ashley Judd op haar allerbest. Weinig actie, maar wel heel ontroerend.

Dat niveau heeft Judd daarna helaas nooit meer gehaald (nou ja, een beetje in Heat)

De film begint helemaal goed. Sam Phillips over de openingscredits en een meisje in een auto. De tijd is meteen duidelijk (eind 80, begin 90) en wat er aan de hand is ook, want we zien één shot van een boze vader. We hoeven dus gelukkig niet door geijkte sequenties met een schreeuwende vader voordat Ruby (gespeeld door Ashley Judd) op pad gaat. Ruby in paradise is een heel geslaagde coming of age indie, en eentje die ik duidelijk gemist heb want ik was in die tijd verzot op films als Gas food lodging. De film wordt bevolkt door echte mensen en het drama wordt niet opgeklopt. Mensen zijn af en toe namelijk ook weleens aardig tegen elkaar. Dat vergeten filmmakers nogal eens. Ruby zelf is een mooi rond karakter dat de kijker af en toe ook even kwijt is, en die een bewonderenswaardig doorzettingsvermogen koppelt aan vreemde keuzes. Victor Nunez, daar had ik nog nooit van gehoord, maar hij heeft nog een goede film op zijn naam staan kennelijk (Ulee’s gold). Gaan we eens checken.

avatar van John Milton
Lief, begaan klein filmpje met Ashley Judd in haar eerste feature film rol. Tikkie minder dan Ulee's Gold wat mij betreft, al is het een eeuwigheid geleden dat ik die zag, zo rond de eeuwwisseling wellicht. Jij hebt hem nog steeds niet gezien zie ik, Olaf K.?