Crónica de un Niño Solo (1965)

Alternatieve titels: Chronicle of a Boy Alone | Chronicle of a Lonely Child

Argentinië

geregisseerd door Leonardo Favio
met Diego Puente, Tino Pascali en Leonardo Favio

"Crónicad e un niño solo" vertelt over de realiteit van een eenzame jongen. Hij is outsider van het maatschapelijk systeem, dat wordt verondersteld hem te beschermen en op te voeden, maar in plaats daarvan hem bedreigt. Wat is zijn toekomst?

Troosteloze film die door de connaisseurs weinig verrassend wordt vergeleken met De Sica, maar ook met Bresson. Alleen al door het minimalisme, maar vooral door de ontsnappingsscène, oordeelt u zelf. Iig het hoogtepunt uit de film.
Favio droeg de film op aan aartsvader van de Argentijnse indy cinema Torre Nilsson, en poogt de boel cinematografisch nog wat op te leuken met wijde hoeken en geometrische patronen( het verhaal zelf is ook een cirkel) die het totale isolement van de held nog benadrukken.
De spaarzame droevige score is van Cimarosa.
WAARSCHUWING: deze film bevat een uitgebreide romantische sequentie met naakte( logisch, zij nemen een bad in de rivier) minderjarige knapen. Dat soort minderjarig naakt zie je wel vaker in oude films en stoort me niet bovenmate, wat me wel stoort is dat dit werk in bepaalde kringen van ranzige smeerlappen alleen om die reden schijnbaar is uitgebracht en bekeken. Maar zulk uitschot loopt hier gelukkig niet rond....toch?