La Tierra y la Sombra (2015)

Alternatieve titel: Land and Shade

Colombia / Frankrijk / Nederland / Chili / Brazilië

geregisseerd door César Augusto Acevedo
met José Felipe Cárdenas, Haimer Leal en Edison Raigosa

Alfonso is een oude boer die naar huis terugkeert om zijn zieke zoon die in bed ligt te bezoeken. Hij ziet zijn oude huis weer en de vrouw die zijn echtgenote was, zijn dochter en zijn kleinzoon. Hij ontdekt een apocalyptisch landschap. Het huis is omgeven door uitgestrekte suikerrietplantages waarvan de werking zorgt voor een aanhoudende regen van as. Zeventien jaar nadat hij zijn gezin heeft verlaten zal Alfonso proberen om zijn plaats weer te vinden en zijn familie te redden.

avatar van Verhoeven
En weer kaapt een Colombiaanse film meerdere hoofdprijzen weg. *KLIK*

avatar van Mac Hammer Fan
Plot wat uitgebreid en poster geplaatst.

Vanaf 1 september in de bioscoop (Amstelfilm)
EDIT: release verplaatst naar 29 september

avatar van Bélon
L-A-N-G-Z-A-A-M

Deze film leek wel 2 en een half uur te duren ipv anderhalf. Eigenlijk had ik bij het eerste shot al kunnen afhaken: landweg met lopende man en truck in de verte, nou dat duurt wel ff voordat de truck langs raast. Ah ja zo'n film dus. Geintje wordt nog 'n paar keer herhaald (hond erbij op landweg, honden zijn altijd leuk). Voor de rest wordt er "naturel" geacteerd maar ik noem het gewoon kut en super langzaam. We krijgen ook trackingshots om...de trackingshots en veel slow zooms. Boring.

Het grappigste aan deze film was dat de protagonisten ontslagen werden omdat ze te langzaam werkten....EN TERECHT! kon ik als kijker helemaal beamen!

Als je speciale interesse hebt in Colombia kan deze film nog wel interessant zijn maar voor de filmliefhebber valt hier weinig te halen

Iedereen stemt hier (braaf) 3,5-4,0* -omdat er idd wel wat fraaie shots zijn en de strijd van de landarbeider tegen het grootkapitaal is altijd goed- maar niemand heeft de moeite genomen om daadwerkelijk een review te schrijven dus dat geeft al te denken

Het brandende riet aan het eind was mooi maar toen haatte ik de film al zo dat ik hoopte dat dat huisje ook in rook was opgegaan. Had mooi alle problemen opgelost.

1,5* en voor mij zaten mensen -type "wij hebben een Foster parents kindje in Latijns-Amerika" al lang met hun mobieltjes te spelen...wat ziet dat Windows Phone er kansloos uit

Review komt eraan hoor, ik kijk m binnenkort nog een keer om de onderliggende laag nog beter te doorgronden. Maar duidelijk was dit gewoonweg geen film voor jou. Kwam je er per ongeluk verzeild? Want op basis van trailer, synopsis en reviews her en der had je kunnen weten wat te verwachten. Men stemt hier hoog omdat hier voor de filmliefhebber juist heel veel te genieten is. Voor de Pathé bezoeker...die had gister op tv naar Lucy kunnen kijken bv

avatar van Bélon
Richardus schreef:

I LOL'ed door de pretentieuze bullshit die je uitkraamt "de onderliggende laag LOL" maar ga 'm nog maar een keer bekijken hoor, dan wordt hij vast beter en sneller

Mijn moeder bezoekt Pathé betekent dit dat jij nu mijn moeder beledigt?

Slome, saaie, slaapverwekkende film. Zelfs ik kan er niks meer van maken ...

In het algemeen hou ik wel van enigszins trage films met mooie beelden.
Dit was me echter toch te gortig. Na 30 minuten, heb ik de film op dubbele snelheid afgespeeld.
De enige spanning zit in de vraag of er nog wat spannends komt.
De muurvaste camera-opstelling vond ik wel mooi, ik houd niet van instabiel camerawerk.