Bian Zou Bian Chang (1991)

Alternatieve titels: Life on a String | Bianzou Bianchang

China / Duitsland / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Kaige Chen
met Zhongyuan Liu, Lei Huang en Qing Xu

Een oude leermeester geeft zijn blinde discipel een magische omschrijving die de jongen zijn gezichtsvermogen terug zal geven, op voorwaarde dat hij zijn leven zal wijden aan de muziek en duizend snaren zal breken op zijn banjo. Op het sterfbed van zijn leermeester zweert de jongen dat hij op een dag de wereld zal kunnen aanschouwen en vanaf dat moment reist hij van dorp naar dorp om de dorpsbewoners te vermaken met zijn liedjes.

Vrij aandoenlijk filmpje over een blinde heilige en zijn blinde leerling. Beide muzikanten op wat hierboven omschreven word als een banjo, maar volgens mij een 'Shanz' is. Sterkte is dat deze film gelukkig nergens medelijden probeert op te wekken, of te dramatisch aan wilt doen.

Een film welke zich ontwikkelt rond een instrument begeeft zich echter altijd op een gevaarlijk level. Ook hier is het jammer dat op momenten de muziek wat te bombastisch en episch word. Had veel liever wat meer simpele, traditionele, melodieën gehoord. Betoverend word het wel wanneer deze oude meester op de top van een berg zit en een heel vechtend leger aan vrede doet geloven wanneer hij zingt en speelt op zijn instrument.

Geheel opgenomen in een bergachtige regio van Binnen-Mongolië, is vooral deze omgeving sterk in zijn context. Geheel gefocust op de droom ooit weer te kunnen zien staat deze grote leegte van zanderige steppen en eeuwige bergen symbool voor alles wat wij zien - doch zo weinig dat er is. De scenes bij een Noodle-restaurant naast een woest razende rivier zijn zowel magisch als indrukwekkend; Een plek waar beide personages letterlijk kunnen horen hoe de wereld eruit moet zien.

Life on a String is een film over kracht van muziek in zijn zuiverste vorm. Een film over de kracht van geloven en doen. Geen meesterwerk, wel mooi om te zien.