Brüno (2009)

2099 stemmen

Komedie / Mockumentary

geregisseerd door Larry Charles
met Sacha Baron Cohen, Gustaf Hammarsten en Chibundu Orukwowu

Brüno (Sacha Baron Cohen) is een flamboyante homoseksuele mode-verslaggever uit Oostenrijk. Hij gaat op reis van Oostenrijk naar Amerika en probeert hier homofobe Amerikanen te ontmaskeren. In Amerika weet Brüno door te dringen tot verschillende mode-hotspots en ontmoet hij veel verschillende mensen. Hij weet zijn "slachtoffers" vaak in een ongemakkelijke positie te brengen door te zinspelen op homoseksuele relaties.

Driello
Zwakke remake van Borat, maar dan met een homosexueel hoofdpersoon. Plat vermaak, heeft niets op het lijf.
Het begint aanvankelijk aardig, maar zodra de reis naar Amerika aanvangt, vangt ook de teloorgang van de kwaliteit aan.
Zwak.

avatar van sinterklaas
Weer een erg leuke film met Sasha Cohen, die hiervoor met de leukste komedie: Borat aan de proppen kwam. Daar was hij dus een Kazachstaanse Journalist uit een een of andere bij elkaar getimmerd zigeunersdorp, nu is hij een homoseksuele model uit Oostenrijk, waar hij erg succesvol is. Totdat hij een catwalk verkloot en nergens in Europa meer welkom is. Dat geeft hem dus (net zoals wat Borat deed) de aanleiding om naar Amerika te gaan met zijn homovriendje Lutz. Waar hij gewoon weg weer dezelfte stunts uit haalt als Borat, en zo opnieuw weer kennis maakt met religieuze campanges, Amerikaanse straatburgers, TV-shows... zelfs maakt hij nog even een uitstapje naar Arabie om daar ook nog eens de politicussen hun oren te laten wapperen en in de stop over in Kenia neemt ie nog even een zwarte baby mee, terug naar Amerika waarbij hij steeds meer door het Amerikaanse volk aan de schandpaal word genageld. Daarnaast word de Amerikaanse homofobie hierin wel op de meest scherpste wijze neergezet. En ook hier verlopen de situaties een beetje hetzelfte als in Borat Sasha Cohen die eerst weer voor opschudding levert hier en daar in Amerika, vervolgens weer tegen de muur botst, in een destructieve periode zit, is hij door de druk van de Amerikaanse samenleving maar een "hetero" kooivechter geworden, totdat Lutz daar op het toneel verschijnt en uiteindelijk loopt de film weer helemaal goed af, en dat met behulp van Bono, Sting, Slash, Elton John, Chris Martin, Snoop Dogg. Erg geinig nummer ook.

Nee, dit was zeker weer een prima opvolger van Borat. Ik heb weer gelachen! Op naar The Dictator.

avatar van jeroentjuhhhhh
Zwakzinnig leuk. Cohen's eerste overtuigende speelfilm wat mij betreft.

avatar van N811
Deze man weet tenminste hoe hij moet shockeren

disneystore
Gisteren nog eens gezien. Bij vlagen zo overdone dat het niet grappig is. Zelf vind ik Cohen nog het minst grappig, maar die Amerikanen die hij zich rond de vinger windt zijn hilarisch. Bijvoorbeeld die priesters die hij interviewt, of de eindscène waar in de laatste shot een Amerikaan huilend tegen de kooi staat te kloppen. Een hit en miss tegelijk, had veel meer ingezeten allesinds.

avatar van Zandadder
Herzien en ik verhoog met een ster. Veel gelachen.
Knap hoe Sacha Baron Cohen die uiteenlopende types zo goed speelt.

avatar van Zandadder
mijnmening schreef:

Ik heb geen 19,95 betaald om een minuut lang naar een zwaaiende penis te gaan kijken, dus heb hem daarna meteen af gezet.

avatar van Timmy757
Dit sloeg nergens op, alleen met het stukje bij die talkshow kreeg iets van een glimlach.
1* .

avatar van VforVictor
Net voor de tweede x gezien, en tis toch allemaal te flauw, daarom een hele punt minder.

Dit is wel echt een tegenvaller vergeleken met het veel leukere Borat. Borat's charme zat in zijn knulligheid en onschuld, wat ervoor zorgde dat hij overal mee weg kon komen. Met Bruno wordt echter frontaal de confrontatie gezocht. Je krijgt op deze manier maar weinig sympathie voor Bruno en meer voor zijn 'slachtoffers' en hierdoor ontstaat niet de grappig ongemakkelijke sfeer van Borat. Dat is jammer want Cohen lukte dit wel met de korte Bruno filmpjes in de Ali G show. Die waren veel minder "over the top" dan in de film en daardoor grappiger. Maar de gedachte van "extremer = grappiger" is wel vaker een mankement bij het overgaan van tv naar film. Gemiste kans.

avatar van ibendb
Vassup? Ich bin Brüno!

Redelijk vervolg op Borat!.
In deze film volgen we Bruno op zijn zoektocht naar roem. Jammer genoek lukt dit niet altijd en haalt hij soms vreemde en grove stoten uit. Nu, sommige van deze zijn erg grappig, andere ronduit ranzig. Sacha Baron Cohen probeert het niveau van Borat! te halen, maar het lukt hem nauwelijks. Toch heb ik me niet verveeld, deze kleine 75 minuten.

avatar van jippie2010
Oei oei... plat vermaak, soms shockerend en walgelijk.
En ja, vaak ook grappig en uniek. Voordeel van de twijfel: *3,0

avatar van ILDIB
Herhaling van zetten. Er zitten gewoon een aantal prachtige scenes in, maar helaas ook veel matige, vooral met halfnaakte mannen. Jackass deed t ook met die dikke en die dwerg en de hanging sack. Ik snap daar de lol niet van.

avatar van olbo
Het slaat nergens op, maar juist daarom erg leuk.

Indiana007
Zo fout dat het leuk word ?.
Talkshow ? en de kooi ?.
Dat was volgens mij zonder acteurs.
Best link, had ook zo maar fout kunnen gaan.
Niet goed natuurlijk maar had tranen in mijn ogen.
"Volgens mij geef jij veel melk" ????

De film begint vrij stroef en is behalve een herhalingsoefening van Borat simpelweg nauwelijks grappig. Toch wordt het gaandeweg dan toch grappig, zeker wanneer hij Amerikanen pakt op hun kwestbare punten: de baby scenes waarin moeders alles doen om hun kleine op tv te laten komen, homofobie en Jezus zijn dan ook dankbare onderwerpen om op de hak te nemen natuurlijk. Cohen doet dit erg goed.

avatar van Richard_Voorhees
Na Borat is dit typetje van Baron Cohen toch een stuk minder grappig als je het mij vraagt. Wat mij betreft de minste van de Larry Charles films met hem.

avatar van TornadoEF5
Een beetje een foute en "vuile" film, maar ik heb wel dubbel gelegen met momenten.

avatar van Robi
Deze film alweer enige tijd geleden voor het laatst gezien, maar deze keer heb ik hem gelijk achter Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan (2006) gekeken. En dan zie je goed dat deze film, zij het vanuit een ander perspectief, toch een flauw aftreksel van die film is. Duidelijk ook minder geïnspireerd en meer de nadruk op goedkoop provoceren. Maar toch nog steeds wel grappig.

avatar van mikey
Toch enkele keren met gefronste wenkbrauwen gekeken, met name de klappen van die blonde meesteres leken me erg pijnlijk. En jagen met die hillbillies (of waren dat acteurs?) had ik zelf ook niet gedurfd.

avatar van rdohigh2
Ali g was epic, vaak stoned gekeken met maten. Heb nooit de moeite genomen om deze ook een keer te kijken maar heb er vanavond maar weer een keer 1 opgestoken en deze film erop gezet. Heb in ieder geval mijn buikspieren weer getraind. Heerlijk hoe hij die lui te kakken zet.

avatar van mjk87
Vermakelijk genoeg. Lang niet elke grap is even geslaagd en sommige zijn te weinig subtiel. Goed voorbeeld is in het begin als Brüno het heeft over de tweede Oostenrijker die persona nog grata wordt; een leuk grapje. Een minuut later volgt diezelfde grap, nu met naam van Hitler. En dan is het te obvious en gewoon minder grappig. Ook zijn enkele scènes te duidelijk gescript en ook slecht geacteerd (in het leger) en van veel andere scènes is het nooit echt duidelijk in hoeverre het gescript is, maar die zijn in ieder geval grappig. En aan het eind nog even lekker als hetero naar een stel worstelende mannen kijken. Tegen dat einde sleept het wel wat - eigenlijk is dit na 70 minuten wel klaar- maar die laatste scène vol wereldsterren nog maakt dat de balans positief uitvalt. 3,0*.

avatar van Abe Sjipkop
Dikke onderbroeken lol... lekker plat... heerlijke televisie!

avatar van bjerik76
leuke film, dankzij de Te flauwe humor. ( wat anno nu niet meer zou kunnen)
Het is ook moeilijk te peilen in hoeverre alle acteurs/ figuranten en de " sterren" op de hoogte waren van wat er ging gebeuren.
Als ik dat googel was ook niet iedereen op de hoogte en achteraf blij met wat ze van tevoren hadden ondertekend. Dat blijk ook wel uit reacties tijdens het kijken.
Goed in elkaar gezet dus. Duurt wel iets te lang, maar wederom toch weer leuk nieuwe type van Sasha Baron.

Wat een flauwe film zeg. Zonde van je tijd.

avatar van Woland
Ach, het is wel vermakelijk op momenten. Maar het is toch vooral domme Amerikanen trollen en ze hun eigen (vaak homofobe) idiotie uit laten kramen na ze lekker een beetje te provoceren. Een hoop malloten komen langs: born again Christians, swingers, worstelfans, en ook een paar B-lijst bekende Amerkanen. Soms wel grappig (zoals de talkshow, en het lied op het einde), maar vaak ook best wel flauw en doorzichtig - gelukkig voor Bruno zijn de mensen die hij probeert te foppen niet de meest snuggere lui.

avatar van keukenzout
Ging hier met 0 verwachtingen in, vond hem hier en daar voorspelbaar en flauw maar heb me echt goed vermaakt, vond het boven alles gewoon echt geestig.

avatar van Ajax&Litmanen1
De afgelopen twee weken heb ik Borat 1 opnieuw gezien en Borat 2 ook bekeken. Het zijn films waar ik om kan lachen, die de Amerikanen een spiegel voor houd en waar flink wat ongemakkelijke situaties en grappen zitten. En toen dacht ik, tijd om Bruno dan ook eens opnieuw te kijken, een film die ook alweer 11 jaar oud is. De tijd vliegt.

Destijds kon ik erg om deze film lachen. Plat, ordinair, maar ook absoluut grappig en bij vlagen weer heerlijk prikkelend en provocerend. Toen ik Bruno nou aan het kijken was dacht ik even dat ik er wel klaar mee was of dit soort platte humor wat ben ontgroeid, maar na afloop heb ik me toch gewoon weer erg vermaakt en waren diverse sketches gewoon vrij goed. Denk dan onder andere aan de ''interview-video'' met Harrison Ford, inclusief een wapperende lul van Bruno. En ook erg gelachen met die Jerry Springer achtige tv-show waarbij het zwarte publiek helemaal woest werd. Of de pastoors die homo's willen ont-gayen. En zeker ook het hilarische einde met de vechtwedstrijd, als het publiek helemaal flipt als de homo-erotische activiteiten beginnen, inclusief de Titanic muziek haha. Erg goed.

Sacha Baron Cohen verstaat ook hier zijn vak erg goed om op slimme wijze mensen een spiegel voor te houden, al zal ook genoeg gescript zijn. Zijn karakter Bruno is leuk, maar haalt het niet bij Borat die veel meer likable is. Bruno is toch vooral ordinair en verwaand. Zijn overdreven gay gedrag is geinig, maar wordt na een tijdje wel een gimmick. Het zijn de sketches die ik al heb benoemd die echt het verschil maken. De film duurt met 75 minuten ook lang genoeg, meer was ook echt niet nodig. Ik twijfel een beetje tussen mijn huidige 3,5 ster of een halfje lager. Om het verschil in niveau met Borat te tonen wordt het toch een kleine verlaging.

3* (was 3,5*)

avatar van filmfan0511
Naar aanleiding van Borat 2 toch maar eindelijk eens deze Brüno opgezet; 1 van de laatste Sacha Baron Cohen-typetjes films die ik nog moest zien. Ondanks de erg lage score hier waren mijn verwachtingen dat niet, want het gebeurt wel dat de Baron Cohen films hier soms relatief lager gewaardeerd worden dan dat ik ze uiteindelijk waardeer. En zo is dat dus ook weer bij Brüno gebleken. Geweldig typetje. Veel leuker dan een Ali G. De gescripte delen zijn dan zo grappig nog niet, maar er zaten naar mijn gevoel ook erg veel reële dingen in (al is dat altijd moeilijk in te schatten natuurlijk), en die zijn stuk voor stuk erg komisch; de priester die homo's straight probeert te maken, het einde met het worstelen en al die domme Amerikanen die compleet flippen, de adoptie-baby, de swinger party, die moeders die hun kind koste was kost in een shady reclame spot willen krijgen, .. Ik vergeet nog dingen, allemaal zeer leuke sketches, waarin heel schrijnend duidelijk wordt hoe conservatief en eendimensioneel en fucked up sommige mensen zijn of denken. Cohen weet wel hoe je reacties uitlokt, en doet dat ook hier dus heel goed.

Het is niet zo slim of grappig als Borat, maar vermoedelijk wordt die film toch niet meer overtroffen, wat de beste man ook nog mag gaan doen. Borat 2 zal waarschijnlijk ook niet in de buurt komen. Maar toch fijn en grappig, dit.

avatar van Chainsaw
Met de nieuwe Borat heb ik de eerste film nog maar eens opgezet en dat was een aangename verrassing. Dus besloot ik me ook maar eens te wagen aan die andere film van Larry Charles en Sacha Baron Cohen, waarvan ik vooral negatieve geluiden heb gehoord. En ja, in vergelijking met Borat is deze Brüno een heel stuk minder sterk. De strekking is hetzelfde; Cohen gaat als typetje op bezoek en laat zien hoe dom, kortzichtig en idioot bepaalde Amerikanen kunnen zijn. En ondanks dat dit concept beter tot z’n recht kwam in de eerste Borat, er komen genoeg momenten voorbij die de gewenste plaatsvervangende schaamte en hilariteit oproepen. De tussenstukjes zijn niet erg grappig, maar de momenten dat Brüno mensen op bespottelijke manier te kakken zet zijn geregeld behoorlijk geestig. En net als in Borat is een worstel-scène het grote hoogtepunt van de film. Je kunt veel over Cohen zeggen, maar ballen heeft ie wel. En die laat hij in z’n films vaak ook letterlijk graag zien.

3 sterren.

avatar van mrkos
Kan me helemaal vinden in de reactie van Ajax&Litmanen1. Voor mij ook 3 sterren.