Imagining Argentina (2003)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Spanje
Drama / Romantiek

geregisseerd door Christopher Hampton
met Antonio Banderas, Emma Thompson en Rubén Blades

De film speelt zich af in het Argentinië van eind jaren '70, waarin duizenden mensen verdwenen in cellen en martelkamers. Wanneer de vrouw van Carlos Ruweda verdwijnt ontdekt hij een magische gave: in zijn dromen heeft hij visioenen over het lot van verdwenen mensen. Hij kan echter niet zien wat er met zijn eigen vrouw gebeurd is, wat hem bijna tot waanzin drijft.

avatar van nachtschade
Prima film die van begin tot het eind boeit. Bijzonder passende muziek.
Aanrader.

avatar van b00ts
Goede film, helaas Engels gesproken.

avatar van Leo1954
Baggerman schreef:
De vader van Maxima zal deze film wel niet in zijn DVD-collectie hebben staan....

Overall een heel mooie ffilm die me zeker wel bij de strot greep!

Héél waar wat je schrijft en ik kan het niet meer dan eens met je zijn. Soms schaam je je om Nederlander te zijn. Deze film zullen we nooit op de TV zien.

avatar van Leo1954
mike2006 schreef:
Realistische en zeer aangrijpend drama van de bovenste plank. Banderas is meesterlijk in zijn beste rol en de film bezit een beklemmende sfeer van begin tot eind. Heb zelf jaren in Argentinie gewoond en de film doet getrouw recht aan de waarheid omtrent de zwarte bladzijde uit de geschiedenis. Werkelijk een messterwerk met pijnlijke momenten. een 4,5 sterren van mij omdat perfectie niet bestaat. Een topfilm voor in de top 10 aller tijden.

Uit respect voor uw jaren in Argentinie, zou ik ook een 4.5 moeten geven, perfectie bestaat inderdaad niet. Maar perfectie bestaat wel in hoe je een film beleefd en dan kan ik niet anders dan een 5 te geven. Met tranen in mijn ogen bekeken, dat kan ik u wel bekennen.

Twijfelde een beetje om deze film te gaan kijken. Ik ben niet van het zweven dus als je het verhaal leest op de hoes heb je de neiging af te haken.

Vind de genre aanduiding ook niet juist. Dit is absoluut geen romantische thriller. Ondanks het paranormale dat duidelijk gebruikt is om het grimmige werkelijke verhaal over te brengen aan een breder publiek. Dat is bij mij in ieder geval heel goed gelukt. Heel aangrijpende film. Aanrader en nodigt mij uit om me er nog meer in te verdiepen.

Ik vonde deze film juist niet erg subtiel en dan heb ik het niet over de gruwelijke scenes, maar over de geforceerde wijze waarop de verbeelding overwint, de uitleg van de politieke omstandigheden in het begin en eind (met wat tekst) en de goede afloop.

Het is niet moeilijk een aangrijpend verhaal te maken over de afschuwelijke realiteit in Argentinie, het is immers echt gebeurd en vele malen erger dan in deze film, maar dat is voor filmmakers juist een reden om zich de vraag te stellen: Houdt deze film de gebeutenissen in Argentinie echt levend?

avatar van mystica
De film laat de dictatuur van zijn gruwelijke kanten zien. De verdwijningen, de gruweldaden, het verdriet van degenen die achterblijven en het onder het tapijt vegen van de verantwoordelijkheid van die mensen die deze gruweldaden begingen. Het verhaal was beklemmend en goed gefilmd. De acties van de hoofdrolspeler soms erg naief en ondoordacht. Je kon wel op je klompen aanvoelen dat het op die manier alleen maar erger zou worden. Dat vond ik soms wel irritant. Ik dacht dan.. waar ben je mee bezig ? Waarom doe je dat ? Welk doel dient het ? De film ging me soms wat te traag en ik vroeg me meermaals af : waar gaat dit heen ?

Geen film om vrolijk van te worden, wel een mooi historisch drama.

Inderdaad een film om niet vrolijk van te worden. Geeft haarfijn weer hoe bruut het Fidela bewind (gesteund door de VS) was en hoe makkelijk men hier mee wegkwam. Na het uitbrengen van de film zijn er in Argentinië gelukkig wetten aangepast zodat er toch meer vervolging plaats kan vinden.

Terug naar de film, deze boeit van het begin tot het eind, je kruipt erin maar toch is het verhaal niet heel sterk. Het doel van de regisseur moet meer geweest zijn te choqueren dan het verhaal te onderbouwen. Ook is het mij onduidelijk waarom de vrouw gemarteld wordt zonder dat er informatie gevraagd wordt, sadisme? Kortom een mooier waargebeurd verhaal was op zijn plaats geweest maar toch een 4.0 voor het weergeven van een schrijnend pijnlijke onderwerp.
Kijktip voor Maxima.

avatar van vampyrmaiden
Ton uut Gennep schreef:
Kijktip voor Maxima.

mee eens

Indrukwekkende film. Gezien op de dag dat Julio Poche werd vrijgelaten en er 30 Argentijnen levenslang kregen voor hun aandeel in de 'vuile oorlog' ten tijde van het Videla-regime. Mooie rollen van Antonio Banderas en Emma Thompson. Je weet dat het geen ontspannende kijkervaring gaat worden. Je kunt alleen je vraagtekens zetten bij de helderziendheid van de hoofdpersoon. Maar het is een stijlmiddel om zoveel mogelijk verschillende verhalen te laten zien, en als zodanig wel verdedigbaar. Dat geldt ook voor het slot. Misschien niet zo geloofwaardig. Maar als je toch al een loodzware film hebt, is een afronding met enige optimisme wel te verdedigen. Het gebouw van de Marineschool waar de meeste martelingen plaatsvonden kwam veelvuldig in beeld. Wat zo'n film je wel leert is dat de geschiedenis nooit is afgelopen. Ook niet na veertig jaar.