Black Angel (1946)

Film noir / Drama

geregisseerd door Roy William Neill
met Dan Duryea, Peter Lorre en June Vincent

Kirk Bennett wordt beschuldigd van de moord op de sexy zangeres Mavis Marlowe. Mavis is onlangs gescheiden van de pianist en songtekstschrijver, maar ook alcoholist, Martin Blair. Kirk heeft het dode lichaam van Mavis in haar appartement in het 'Wilshire House' aangetroffen en is meteen op de vlucht geslagen, maar Mavis’ huishoudster Flo ziet Kirk echter wegrennen. Kirk zou schuldig kunnen zijn aan de moord op Mavis, aangezien zij hem chanteerde. Catherine Bennett, de vrouw van Kirk, is er van overtuigd, dat haar man onschuldig is en gaat met hulp van Martin Blair op zoek naar de echte dader. Beiden vermoeden, dat Marko, de nachtclubeigenaar en werkgever van Mavis, de moordenaar is en proberen dat te bewijzen. Catherine en Martin staan onder tijdsdruk, omdat ondertussen Kirk ter dood veroordeeld is.

Aardige noir, maar verder niet echt bijzonder. Leuk om een keer te zien, al was het maar vanwege de aanwezigheid van Peter Lorre.

avatar van Dogie_Hogan
Aardige, sfeervol gefilmde film-noir.
Dan Duraye dit keer eens niet in de rol van bandiet (zoals in o.a. WINCHESTER 73).
Te korte bijdrage van Constance Dowling (ja, inderdaad de zus van Doris Dowling uit die film-noir topper THE BLUE DAHLIA).

Vind BLACK ANGEL wel wat beter worden na vaker kijken.

Hier een adres voor een regio-0 DVD versie.

avatar van Dogie_Hogan
* Trailer, (halverwege pagina)

avatar van Biosguru
Het is wat vreemd geacteerd naar mijn smaak, erg onderkoeld, vooral de ontknoping is me wat te lafjes geacteerd. Dat zorgt een beetje voor een domper op een verder fijne Noir die zeker de moeite is.

Wanneer Dan Duryea en Peter Lorre deel uitmaken van de cast, dan weet je van tevoren dat je niet ver hoeft te zoeken wie de mogelijke daders zijn. Het verhaal zit best goed in elkaar, maar het acteerwerk laat hier en daar wel wat te wensen over (June Vincent). Typische film noir, zoals die destijds door Hollywood bijna aan de lopende band geproduceerd werden. Er zijn betere gemaakt.

June Vincent leek mij ver van de vrouw die wanhopig tracht de onschuld van haar man te bewijzen, maar daarnaast zat het wel goed in elkaar en bleef het wel spannend, tot dan een zeer onwaarschijnlijke ontknoping de kop opsteekt. Als kijker voelt ge u dan een beetje bedrogen of zoals "Cathy" tijdens een teleurstelling in het onderzoek zich laat ontvallen : "What a waste of time". Jammer. Vermoedde wel dat de oplossing niet was wat al te veel voor de hand lag, maar dit vond ik toch al te gemakkelijk.

avatar van joolstein
Regisseur Roy William Neill is vooral bekent om zo'n beetje alle jaren '40 Universal Sherlock Holmes films. In 1946 kreeg hij de kans om deze film te maken, het zal zijn laatste worden. Hij stierf aan een hartaanval kort na de film.

Een mijlpaal binnen de film-noir was deze B-film natuurlijk niet maar de film bezit wel een paar elementen waardoor hij zeker meer dan het bekijken waard is. Het plot is gebaseerd op een verhaal van Cornell Woolrich (Hitchcocks Rear Window) en zit prima in elkaar. Zo is de identiteit van de moordenaar niet direct voor de hand liggend en wordt het onbeantwoorde liefdesplot met aanzienlijke finesse behandeld. June Vincent brengt de loyale huisvrouw die detective gaat spelen om haar man uit het gevang te houden, ondanks deze vreemdging, nog redelijk geloofwaardig en Peter Lorre... tja was Peter Lorre, Ditmaal als de foute nachtclub-eigenaar. Dan Duryea als dronkaard in de mannelijk hoofdrol was ook een goede zet. De film heeft een fantastische opening maar had hierna net iets meer spanning en atmosfeer mogen bezitten. Maar dat neemt niet weg dat het best een plezierige film was! Zeker als er ook nog twee zeer leuke one-liners (die hieronder staan) in zitten!

When is he gonna learn you can't drink it as fast as they make it?
I had a wife that needed killing and you had a husband that took care of it...

Zeker niet de beste, maar vermakelijke noir.