The Statement (2003)

Canada / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door Norman Jewison
met Michael Caine, Tilda Swinton en Charlotte Rampling

Een oudere, Franse man, Pierre Bossard, was een Nazi-sympathisant tijdens W.O.II en verantwoordelijk voor de dood van zeven Joden. Hij leeft nu een rustig, anoniem leven op het Franse platteland. Een verschuiving van de macht in de Franse overheid leidt er toe dat er opnieuw een onderzoek wordt ingesteld (terwijl de 'oude garde' hem altijd de hand boven het hoofd hield). Pierre wordt nu het doelwit van de politie, moordenaars en een befaamde Nazi-opspoorster.

avatar van amazingm
Het gegeven van de film vind ik zeker ok.
Behalve de dus goede verhaallijn vind ik niet dat Michael Caine overtuigd in deze rol...... Ook de hele film blijft wat slepen en komt nergen echt op gang.

Toch danzij het verhaal nog een 3

Vind het wel een goede spannende film

Het laaste stuk was wel oke, het eerste kon me weinig boeien....

2.5

dit is niet echt een aanrader nee, het is zeker geen goede film, wel een beetje spannend maar daar houd het meeop...

avatar van Floris22
Michael Caine is erg goed in deze film.
Een aantal dingen die niet positief zijn, bijvoorbeeld dat iedereen Engels spreekt. Een vette no no van mijn kant.
En de film spreekt me erg aan enerzijds, maar aan de andere kant zit er totaal geen tempo in.
En toch op het laatst begin je je toch wel af te vragen wat er nou gaat gebeuren met de hoofdpersoon.
Toch nog 2.5*

Het is zeker een film waarbij je je vanaf het begin af vraagt wat gaat er met de hoofdpersoon gebeuren en inderdaad heel erg jammer dat de er in de film niet frans wordt gesproken.
Leuke film!!!

3.5 *

88Fabian
Goeie film vind ik dit.

avatar van Darbie
Begint goed, maar blijkt al snel een pot teer die zo stug en dik wordt dat er niet meer doorheen te roeren valt.

Erg jammer, want met zulke acteurs en zo'n verhaal zou je toch een prachtige film kunnen maken.

avatar van nadrin
Wat een knappe onderhoudende film.
Tilda Swinton is niet alleen een heel mooie dame maar schittert hier als rechter.
De vuile rol van de kerk die alles maar goed keurde zolang het tegen het communisme inging,. Wordt mooi in beeld gebracht.
Ondanks dat de film 2 uur duurde verveelde hij geen moment.
Het verhaal was heel duidelijk gebracht en ieder figuur zijn rol was heel duidelijk.

Minpunt was inderdaad dat heel de film zich in Frankrijk afspeelde en dat er geen Frans word gesproken.
Dit is niet te rijmen met het Franse chauvinisme.

avatar van emmes
Wat een flauwe film. Het begint heel goed, maar als Caine maar blijft huppelen van het ene klooster naar het andere, om toch wel heel gemakkelijk te ontsnappen, dan is de leut er wel af. Belachelijk einde ook, en we komen nooit te weten waarom hij zoveel bescherming genoot. Tilda Swinton doet haar best, maar ook zij kan deze film niet omhoog tillen. Tegen de tijd dat ze haar oneliner mag zeggen op het einde van de film, kan het je eigenlijk niets meer schelen allemaal...

avatar van Roger Thornhill
Een uitgangspunt dat zowel spannend als psychologisch interessant als in humanitair opzicht nog altijd relevant is. Helaas verwordt de achtervolging een beetje tot een herhaling van zetten, waardoor de spanning langzaam maar zeker wegebt, en daarmee ook mijn interesse. En dat is jammer, want Michael Caine speelt uitstekend en laat de twee polen van zijn karakter (vroeger een gewetenloze collaborateur en nu nog steeds een capabele moordenaar, maar nu ook een kwetsbare oude man en een inmiddels devote Christen) allebei goed tot uiting komen, Swinton en Northam spelen uitstekend samen, en onder het gigantische blik bijrolspelers dat is opengetrokken zitten diverse favorieten van mij, maar ondanks de goede bedoelingen komt het er niet allemaal uit.
        Vreemd : de DVD voor de Nederlandse markt die ik heb gekocht heeft praktisch hetzelfde hoesontwerp als de poster hierboven, maar Michael Caine staat nèt iets anders achter die muur, en zijn pet, jasje en overhemd zijn nu niet meer in verschillende tinten groen maar idem blauw gekleurd (nog afgezien van het feit dat de wervende tekst net iets anders is, dat er andere fotootjes op staan en dat de naam van Jeremy Northam op de muur vervangen is door die van Charlotte Rampling). Wordt de doorsnee Nederlander geacht gevoeliger voor groen dan voor blauw te zijn?