Shanghai Express (1932)

Drama / Avontuur

geregisseerd door Josef von Sternberg
met Marlene Dietrich, Clive Brook en Anna May Wong

Tijdens een politiek instabiele periode in China, rijdt een groep passagiers met de Shanghai Express van Peking naar Shanghai, een reis van drie dagen. Onder hen is de beruchte Shanghai Lily, die vroeger een liefdesrelatie had met de Britse dokter Donald Harvey, tot haar verbazing een medepassagier. Dan wordt Harvey echter gekidnapt door een groep rebellen die de trein overvalt.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Voor Maart staat een Nederlandse DVD-releaseaangekondigd.

Ik begrijp niet wat men zo kan waarderen aan die Dietrich. Belabberde acteerprestaties in deze film, die in mijn ogen alleen gedragen wordt door enkele droge dialogen tussen medepassagiers op de Shanghai Express.

Dat Marlene Dietrich niet kon acteren, wisten we al langer. Haar vertolking in DER BLAUE ENGEL was goed, maar zeker niet super te noemen. In SHANGHAI EXPRESS doet ze het nog wat slechter. Alles wat ze zegt is ongeloofwaardig, en de gebeurtenissen doorheen de film zijn ronduit saai te noemen. Nee, ik ben geen voorstander van deze film.

Theatertje schreef:
Dat Marlene Dietrich niet kon acteren, wisten we al langer. [...]

Ho ho jongedame, wacht es even, heb je dan bijv. Destry Rides Again uit 1939 al eens gezien? Misschien praat je dan wel anders over mevrouw Dietrich, die m.i. toch wel één van de grootste diva's van the silver screen is.

Wist je overigens dat zij tussen de takes door in een citroen beet, waardoor haar gezichtspieren extra strak gespannen werdenn? Dat alleen al verdient toch een onschendbare status als filmgrootheid?

Bedankty voor de info over die citroen, dat wist ik niet, en inderdaad, daarmee stijgt mijn bewondering voor Marlene Dietrich een heel stuk. En ik heb DESTRY RIDES AGAIN gezien, maar enkel omdat James Stewart erin meespeelt. Ik ben stapelverliefd op Stewart geweest, vooral dan op zijn uiterlijk in de jaren '30. Zo heb ik alle films via een veilingsite gekocht met James Stewart.
Mijn grootvader was fan van Marlene Dietrich, en dat is dan ook één van de weinige redenen dat ik een beetje eerbied voor haar heb. In MOROCCO speelt ze haar beste rol, vind ik.
Maar dat neemt niet weg dat ik geen interesse heb om haar rollen beter te leren kennen. Klopt het dat er onlangs een DVD box van haar verschenen is met 14 films, waaronder deze SHANGHAI EXPRESS???

Ah, op die fiets. Ik maakte maar een geintje, hoor. Ik heb nu eenmaal Marlene Dietruich wel kunnen waarderen in de films die ik tot nu toe van haar zag. Maar in je bewondering voor James Stewart kan ik dan wel weer grotendeels met je mee gaan.

Shanghai Express zit in ieder geval in deze dvd-box.

Bedankt voor de link, maar er is denk ik een grotere box set met geen 14, maar 12 films met Dietrich in onlangs verschenen met Nederlandse onderrtitels in onze streken. Ik weet echter niet waar je het kunt vinden...
Je kunt de boxbeschrijving terugvinden op www.dvdvalley.nl.

Ja, bij dvdvalley.nl staat inderdaad een Marlene Dietrich Collection (12 disc), maar dat lijkt wel een collectie van losse dvd's die door dvdvalley zelf is samengesteld *). Daarbij is de box uitverkocht en is hij ook nergens te koop of zelfs nergens te vinden. Weird.

*) edit: Het staat er zelfs bij vermeld: Speciaal voor de echte fans hebben we een box samengesteld met twaalf van haar beste films. Oftewel geen officieel uitgegeven box.

Vreemd, ja... Bovendien heb ik me vergist en zat SHANGHAI EXPRESS niét in die DVD box...

avatar van BASWAS
Niet alleen dromen zijn bedrog, ook iedere werkelijkheid blijkt steeds weer door de mand te vallen op het gebied van geloofwaardigheid. Met zo’n minder naïef uitgangspunt in het voorhart en in het achterhoofd kan het kijken naar films als Shanghai Express met de heerlijk onderkoelde acteerprestaties van Marlène Dietrich misschien wat aantrekkelijker zijn.

In de films van Josef von Sternberg wordt steeds een zeer spannend en amusant spel gespeeld met illusies die zich op of over de subtiele grenzen van een werkelijkheid bevinden.

avatar van wibro
Was nogal lovend over deze film toe ik hem zo'n 12½ jaar geleden voor de eerste keer zag. Nu bij herziening kan ik dat toch niet bepaald zeggen. Het hele verhaaltje stelde eigenlijk helemaal niets voor. Het leek wel of deze film speciaal gemaakt is om Marlene Dietrich, die vanwege haar succes in "Der Blaue Engel" in America al een behoorlijke status verkregen had. Maar is ze nu zo'n geweldige actrice? Volgens mij toch wel een tikkeltje overschat.

Waardering; verlaagd naar 3,0*

Ze is echt bloedmooi, en ze wordt hier ook bijzonder fraai in beeld gebracht. De vaak mysterieuze belichting in samenwerking met de realistische decors geven het geheel een erg bijzondere sfeer.

avatar van Drs. DAJA
Het is bij Shanghai Express duidelijk te zien dat Josef von Sternberg meer met de regeltjes van Hollywood moest werken. Alhoewel de liefdesrelatie duidelijk subtieler is dan die van vele Amerikaanse tijdsgenoten valt hij nooit uniek te noemen. Marlene Dietrich speelt weer geweldig maar de mythe die rond het personage is geschreven blijft in de film vooral een mythe. De sfeer van het land en de opzet van de trein vond ik overigens zeer charmant. Het hele onderdeel van het kidnappen kon me helaas maar weinig bekoren en Shanghai Express kan dan ook duidelijk niet in de schaduw staan van het veel betere Der Blaue Engel.

avatar van Poisonthewell
Dietrich in een von Sternberg film; het blijft een van de meest spectaculaire vertoningen in de filmgeschiedenis. De belichaming van 'sex' zelve, maar wat was ze toch ook goed als actrice. De film haalt t niet bij The Scarlet Empress of Morocco, maar dit is toch ook weer klassiek Hollywood op zn meest entertainend.

avatar van NarcissusBladsp.
Lang naar deze film gezocht. De film zit niet in de "Marlene Dietrich collectie". Vreemd want het is voor mij een meesterwerk die zeker in haar verzamelbox thuis hoort. (Sorry diehards maar You tube bracht voor mij uitkomst).

Deze film wordt toch erg onderschat. Het is verdomd stijlvol geschoten. Bijna alle camera standpunten zijn met zorg gekozen en Dietrich komt hier prachitg uit het lichtspel naar voren. Als men naturel spel verwacht dan heeft men de esthetische opzet van de film niet begrepen. De personages hebben allemaal iets nadrukkelijks zonder dat ze te stereotyp zijn. Dat spel met stijl zie je terug bij David Lynch. Lynch heeft stijl tot de hoogste perfectie in Mulholland Drive weten op te voeren, maar Josef Sternberg is in 1932 al bezig met stijl en schoonheid die bewondering afdwingt.

De trein (de locomotief!) als belangrijste locatie geeft sfeer en ritme aan een groot deel van de film. De geluiden spelen daarbij ook een opvallende rol. Het eerste kwartier met de trein door de nauwe straten vol met mens en dier is fenomenaal geënsceneerd: het verschil tussen de soorten culturen komt perfect uit de verf. Die locomotief is ook terug te vinden in "The Devil is a Woman". Filmisch is zo'n oud vervoermiddel een ''lustobject' het is één en al dynamiek. Een passend metafoor ook voor de gang van de tijd...

Ondanks de relatieve eenvoud van het verhaal zijn de personages interessant en blijven de dialogen tot het eind boeien. En Dietrich heb ik nog nooit zo mooi onderkoeld, laconiek, erotisch, kortom superieur suggestief, gezien. Sternberg geeft haar een mythisch proportie: hoe ze op het eind in vaag licht met een sigaret in de camera kijkt is van ongekende schoonheid. Het spel dat ze speelt met afstandelijkheid en erotische aantrekkelijkheid lijkt in haar verfijndheid een uitsterfend fenomeen. Kleine bewegingen in haar gelaat komen prachtig uit de schaduw.

De andere personages schieten niet tekort maar kunnen in Dietrichs nabijheid alleen maar een bijrol zijn. Dietrich verstaat de kunst een eenvoudig motief een intrigerende lading te geven en Sternberg heeft dat meesterlijk uitgebuit.

Mag ik uit het lage aantal stemmen, opmaken dat ik niet de enige was die de NL dvd release was ontgaan? 'Ligt' overal voor 5 euro. Meteen besteld.

Sterk in beeld gebracht en vooral halverwege erg onderhoudend. Ben geen fan van Dietrich, maar hier laat ze toch wel veel talent zien. Bijzonder ook om letterlijk te zien hoe een regisseur en actrice elkaar bespelen. Die interactie is vaak tussen twee hoofdrolspelers uiteraard wel waarneembaar, maar een match tussen de regisseur en de hoofdrolspeelster is toch wel uniek.

Verder nog even kort een aantal; opvallende zaken; De enscenering bij het vertrek van de trein in een claustrofobisch Peking is heel sterk. Verder is het gelaagde liefdesverhaaltje bovengemiddeld sterk. Film is wellicht een klein beetje gedateerd op sommige vlakken en lang niet alle momenten zijn even sterk, maar toch is dit wel een erg prettige kennismaking met von Sternberg. 4 bescheiden sterren.

avatar van Dutchfan
Schitterende,sfeervolle film.

Het is duidelijk dat Josef von Sternberg een enorme bewonderaar was van Dietrich: ze wordt werkelijk fantastisch in beeld gebracht.

Dietrich is zo'n echte ster,die fascineert in alles wat ze doet.

Het verhaal wordt bijzonder mooi in beeld gebracht, vooral de scenes van de trein, rijdend door kleine Chinese straatjes ,-met koeien en kippen op de rails-zijn juweeltjes.

Het minpunt van de film vond ik het verhaal...Het verhaal over gestrande 1e klaspassagiers van een trein in China en een rebellenleider stelt niet veel voor en verloopt allemaal een beetje traag.

In deze film zien we ook weer de oudere actrice Louise Closser hale, die een pensionhoudster speelt en een van de treinpassagiers is.
Hale had een korte carriere in films (ze overleed plotseling op 60 jarige leeftijd in 1933),maar speelde tusen 1929 en 1933 in een groot aantal klassiekers mee ,zodat ze regelmatig te zien is op TV en op DVD.

avatar van Spetie
Een mooie sfeervolle film, die zich grotendeels afspeelt in een locomotief. Een mooie locatie die vaak al bijdraagt aan een mooie sfeer en dat gebeurt ook hier.

Hoewel de opzet van het verhaal vrij eenvoudig is, slaagt von Sternberg erin om het boeiend te houden. Dat komt grotendeels door het uitstekende acteerwerk van Marlene Dietrich, die een grote verscheidenheid aan emoties moeiteloos aan de kijker weet over te brengen. De dialogen zijn ook van een goed niveau en von Sternberg brengt het allemaal prima in beeld.

Verder is het allemaal erg onderhoudend, verveelt het geen seconde, maar mis ik net dat grootse wat een film echt bijzonder of uitzonderlijk goed maakt. Der Blaue Engel had dat bijvoorbeeld wel, maar hier is dat net niet aanwezig.

avatar van beavis
Hoewel Dietrich hier natuurlijk (bijna té) opvallend uitspringt, in haar persoonlijke stijl maar ook qua belichting, is de film als geheel toch ook zeer onderhoudend. Warner Oland krijgt ook voldoende ruimte (er wordt o.a. grappig ingespeeld op de vele Chinese rollen die hij al gespeeld had). En het was ook leuk om na Daughter of the Dragon (1931) deze grootste nep-Chinees van Hollywood weer samen met de grootste echte Chinees van Hollywood, Anna May Wong, in een film te zien. Een wat meer episch gevoel had de film wellicht goed gedaan, of meer status gegeven, maar er is eigenlijk ook helemaal niets mis met uitstekend gemaakt matinee vermaak!

Avontuurlijke romantiek uit 1932.
Alleen de knok-en schietscenes werken wat op de lachspieren, maar voor de rest heden ten dag best te smaken.
Von Sternberg creëert zo een broeierig, mysterieus sfeertje waarin personages van diverse pluimage bewegen en hun meningen uiten. Daarbij zijn de dialogen en gezegden best geslaagd al lijken mij deze tussen de twee hoofdpersonages wat stug, gekunsteld en zelfs onwennig, precies of het zopas afgesloten tijdperk van de stille film nog naweegt. Vooral de act van Clive Brook overtuigt niet, terwijl mooie (ze moet zelfs haar duur verzekerde benen niet tonen om het te zijn), clevere Marlene de kijker van in het begin inpalmt.
Is het begin, zeg de kennismakingsronde, eerder gewoon, nadien wordt met het intrige de kwaliteit opgevoerd met meerdere sterke scenes, waarin af en toe ook wat humor opduikt.
Al bij al meevaller, uit de oude doos.

Is er geen betere poster te vinden?