Excessive Force (1993)

Alternatieve titel: Extreem Geweld

Actie

geregisseerd door Jon Hess
met Thomas Ian Griffith, Lance Hendriksen en James Earl Jones

Een groep agenten uit Chicago is betrokken bij een overval waarbij 3 miljoen verdwijnt. De lokale maffia grijpt in, wat een bloedbad tot gevolg heeft. De politiechef geeft aan dat hij corrupt zal zijn als het nog een keer tot zo'n chaos zou moeten komen. Maar als een agent niet in staat is om smerige zaakjes in de doofpot te stoppen, worden hij en zijn vriendin opgejaagd door corrupte lieden.

avatar van Captain Pervert
Cliché verhaaltje maar best goed te pruimen. Bevat elementen van Die Hard en The Punisher.

Diesel
Die man op de poster heeft iets weg van Willem Dafoe.

avatar van Captain Pervert
Mwoah, niet echt.

Dat plaatje is in de breedte uitgerekt, daarom lijkt zijn mond breder, en daarom lijkt hij op dat plaatje inderdaad op Dafoe

avatar van Keutul
Wat een slechte film

djelle
Leuke actiefilm, met een verrassend overtuigend en goed-op-dreef-in-deze-film -spelende 'Thomas Ian Griffith', een in deze tijden van avontuurlijke CGI bombasten en omhooggevallen plottwistthrillertjes vergeten actieheld uit de gouden jaren '90.

De typische elementen zijn rijkelijk aanwezig: de lange jas-dragende flik, de wraakgevoelens, de stoere gitaardeuntjes, oneliners en de heerlijk onderhoudende actiescenes (kogels en roundhousekicks vliegen je om de oren) die samen met mijn vriend Jupiler eens alle saaiheid en miserie uit de dagdagelijkse kutrealiteit uit mijn hoofd weten te zetten. Een goed gemaakte genrefilm, met een aantal fijn opgezette scenes.

avatar van aburex
Niet zo slechte B-film. Valt best te pruimen en aan actie geen gebrek.

Met het verhaal zit het wel goed in deze film.
Maar de vertolkingen zijn zo slecht dat ik alleen een score kan geven voor het scenario, ondanks de toch wat grotere namen van Hendriksen en James Earl Jones, die ook niet hun beste ding laten zien hier.

avatar van Iron Maiden
snap het lage gemiddelde niet, vond het een prima actiefilm om naar te kijken en Thomas is een prima screen fighter.

avatar van dutchtuga
Erg vermakelijke, typische 90's no-brainer die een geweldige cast kent.

avatar van Grindhouse62
Goeie actiefilm

Dit was de eerste film die ik ooit kocht. Op VHS, meer dan 20 jaar geleden. Toen een VHS collectie opgebouwd van ongeveer 500 banden. Alles in de afgelopen jaren langzaam vervangen naar dvd of bluray en nu in totaal ongeveer 3000 films in de kast staan. Dit was (echt toevallig) de laatste vhs die ik nog wilde vervangen (vanwege sentimentele redenen dus) en nu net kunnen doen.

De film is vrij matig volgens mij. Ik herinner me met name nog wat spectaculaire high kicks en een vrij brute beenbreek scene. Thomas Ian Griffith heeft het nooit gemaakt als actiester. Maar de film heeft verrassend aardige bijrollen. Ben toch wel weer benieuwd.

avatar van DiDa
Ik zit op dit moment in de b-actiefilm sfeer.
Gister deze gekeken en ik was eigenlijk verbaast dat deze film sterk uit de verf komt.

De film oogt niet als een b-film. De productie ziet er goed uit en mede door de actie en de acteurs (Lance Henriksen, Tony Todd, James Earl Jones, Burt Young) stijgt deze absoluut boven de gemiddelde B films uit. Onderhoudende film met actie die het verhaal voortdrijft. Ook bevat het verhaal een twist die ik niet aan zag komen. Dit is zo'n B actiefilm waar net iets meer geld tegenaan gegooid is en waar iets meer over nagedacht is.

Prima film binnen het genre!!

avatar van Grindhouse62
DiDa schreef:
Ik zit op dit moment in de b-actiefilm sfeer.

Prima film binnen het genre!!

Mee eens, alleen ikzelf kijk elke dag als liefhebber wel B-Films uit mijn collectie en dan maakt genre niet uit. Excessive Force heb ik vanavond na zo'n 25 jaar maar weer eens herzien vanuit mijn collectie en is prima nostalgisch kijkvoer voor een amusante filmavond. Films van Thomas Ian Griffith, Mark Dacacos en Jean Claude Van Damme om zomaar even een paar namen te noemen, waren destijds botten brekende films. Maar verbleken met films van huidige actie sterren als o.a.Tony Jaa, Iko Uweis en Scott Adkins. Maar voor mij blijven heel veel oudjes een genoegen om te herzien en kan dan gelukkig ook putten uit een een enorme collectie.