ad
  • 8.145.933 stemmen

Whisky Galore (2016)

Komedie / Romantiek | 98 minuten

Genre: Komedie / Romantiek

Alternatieve titel: Whisky Galore!

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Gillies MacKinnon

Met onder meer: James Cosmo, Ellie Kendrick en Sean Biggerstaff

Over Whisky Galore

De inwoners van het geïsoleerd Schotse eiland Todday krijgen weinig mee van de rantsoenering door de oorlog, totdat er geen whisky meer geleverd wordt op het eiland. Het leven op het eiland gaat door, maar zonder hun geliefde drank. Dan strandt op een nacht het vrachtschip S.S. Cabinet Minister in de dichte mist en begint te zinken. Biffer en Sammy worden geattendeerd op de nabijgelegen catastrofe en roeien erheen. Ze ontdekken dat het schip beladen is met 50.000 flessen whisky en op weg was naar Amerika. Al snel wordt er een 'reddingsactie' op touw gezet.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Captain Wagget

Peggy Macroon

Catriona Macroon

George Campbell

Macalister the Minister

Doctor McLaren

Zo te zien met Eddie Izzard in de hoofdrol.

Wel een remake overigens.

avatar van blurp194

blurp194

Een remake van de versie uit 1949, die ik ook maar eens opgezocht heb om dat te kunnen vergelijken. Een soort whisky-avond dus

De oude is natuurlijk wel een soort van klassieker, en een paar van de grappen - vooral in het begin - worden wel wat beter gebracht. Maar verder is deze toch wel een heel stuk beter te verteren moet ik zeggen, hoe oneerbiedig misschien ook. De tand des tijds knaagt genadeloos. En dat blijkt ook wel wat uit het script, want dat is wel wat aan de oubollige kant. Aan de andere kant kan ik het ook wel weer waarderen dat het oude script niet volledig verlaten wordt, vrijwel alles komt in ongeveer dezelfde vorm terug. Meer een eerbetoon dan een remake daarmee.

avatar van vranque

vranque

Een beetje volkstoneelachtig (herlees. volks-toneel-achtig) gebeuren wat best amusant was. Bijzonder mooi geschoten in een fraai landschap met een acceptabel geacteerde traditionele schotse community.Niets is top maar ook niets zit daar heel ver onder. Nogmaals, vermakelijk. 3*

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Prachtige omgeving waarin het verhaal zich afspeelt rond het probleem van dat moment: DE WHISKY IS OP!!!

De karakterrollen worden mooi neergezet.

Van de "Judas" die het café beheert en ziet dat de verkoop ineen is gezakt naar 0, daarom de douane verklapt waar de flessen zijn verstopt, tot "generaal Montgomery" die meent dat hij de opponent is van tegenstander Hitler en denkt dat deze het eiland Todday wil veroveren. Ook spelen een bezorgde moeder en haar moederskindje een belangrijke rol. Omdat het dorp geen "dorpsgek" kent, neemt men om de beurt deze rol op zich.

Het is niet een film waarbij de tranen van het lachen over het gezicht heen lopen maar de glimlach is wel continu aanwezig.

avatar van keimpeS

keimpeS

Idd mooie omgeving, de film zelf vond ik een beetje ouwbollig overkomen, beetje de sfeer van een Dad’s Army. Toch leuk om een keer te hebben gezien!

avatar van Don Homer

Don Homer

Bij wijlen grappige Schotse klucht waarin Whiskey de hoofdrol speelt. Mooie beelden van het eiland en leuke Schotse muziek. Verder matige komedie. Ik zie dat het een remake is van een film uit 1949 met dezelfde titel. Die is waarschijnlijk beter.

avatar van Canon1967

Canon1967

Leuke, typisch britse film. Het verhaal is flinterdun, maar goed én grappig gebracht. Alleen al de supermooi streek waar dit is gefilmd maakt veel goed. De vertolking van Gregor Fisher is top. Die man kan de oudere broer zijn van Wim Opbrouck. Het sappige dialect, de heerlijke dialogen...meer hoeft dit voor mij niet te zijn. Ik was alvast aangenaam verrast door deze film, zo mogen er nog komen.... De vergelijking met Dad's Army is inderdaad treffend op sommige momenten, maar kom...ik vond dit geen minpunt. Britten zijn tenslotte, terecht, trots op hun comedy van eigen bodem.