Eline Vere (1991)

Nederland / België / Frankrijk

geregisseerd door Harry Kümel
met Marianne Basler, Thom Hoffman en Monique van de Ven

Den Haag 1890: Een bourgeoisdame weet niets van de wereld buiten haar theekransjes en de regels van fatsoen die bij haar stand horen. Ze voelt veel voor haar losbandige neef, maar denkt dat ze verliefd is op een operazanger. Naar het gelijknamige boek van Louis Couperus.

Hoewel ik Couperus' boeken graag lees, vind ik Eline Veere een erg langdradig boek, wat logisch is aangezien het geschreven werd als feuilleton. De film verraste me daardoor wel, lang niet saai. Veel nuances van het boek gaan, zoals gewoonlijk in verfilmingen, wel verloren, maar de sfeer blijft redelijk behouden, en het verhaal blijft boeiend.

avatar van Elineloves
Als ik een kwartje kreeg voor elke keer dan iemand vroeg: 'Ben jij vernoemd naar Eline Vere?' dan kon ik nu met vervroegd pensioen. Niet alleen de vraag, maar ook een hele preek over het boek volgt dan standaard. Het antwoord is trouwens nee. Ik ben niet naar haar vernoemd.

Omdat het boek me niets leek, maar ik wel nieuwsgierig was geworden naar Eline Vere, besloot ik de film maar een kans te geven. En o jee, na enkele minuten vroeg ik mezelf al af waar ik aan begonnen was. Ik vond Eline Vere helemaal niet leuk. Geef mij Betsy van Raat maar, daar kon ik veel meer mee.

Het enige vermakelijk was het herkennen van acteurs en actrices. 'Hè! Dat is Nelly Frijda!' (Oké, eigenlijk riep ik: 'Daar heb je Ma Flodder!' ) en zo waren er nog wat anderen die ik herkende.

De film was veel te oubollig, traag en gedateerd voor mijn smaak. Te saai. Niet mijn ding. Helaas.

avatar van Brix
De naam daarentegen

avatar van Elineloves
Ja, met die naam ben ik op zich wel blij.

BBC
Mijn hemel wat saai.

Ik heb het boek noodgedwongen eens moeten lezen voor nederlands, en ik kon er werkelijk geen enkel moment in komen. Ik besloot toen maar eens de film te kijken om wat betere inzichten te ontwikkelen voor mijn mondeling. Maar helaas, de film is net als het boek, vooral saai.

Ten eerste onze hoofdpersoon, Eline zelf. Het is voor mij praktisch onmogelijk om een film te waarderen als de hoofdpersoon zo ontzettend irritant is. Ze is lusteloos, moe, zeurderig, slap, maar soms weer aanhankelijk, enzovoorts. Je krijgt echt om de seconde de neiging om haar wat caffeïne toe te dienen.

Het eerste deel, waar Eline nog wel normaal is, is dan ook wel nog het leukst. maar naarmate Eline aftakelt, is het voor mij ook gedaan met de film. Jammer, want in principe was het wel een interessant concept. Het verhaal zelf is namelijk best herkenbaar denk ik, we hebben in de 21ste eeuw zat lusteloze tieners die hun plek in de wereld maar moeilijk kunnen vaststellen.

Maar gelukkig zaten er ook andere verhaaltjes in, die niet allemaal om Eline draaiden. Deze vond ik dan ook wel vermakelijk om naar te kijken, maar het blijft een saai geheel, ondanks dat Thom Hoffman het wel prima deed.

Helaas heeft deze film mij niet kunnen bekoren. Jammer, maar ik had toch wel een 8 te pakken voor mijn mondeling, maar ik vrees dat dat kwam door de andere boeken die wél interessant waren.

avatar van hdehoon
Er zaten toch hele mooie momenten in deze film, vooral de storm en ook de slotscene. Jammer dat de actrice die Eline speelt zo overdreven en houterig doet en dat die truttige muziek van Laurence van Rooyen totaal niet bij de stijl van die tijd past.

Naar aanleiding van een uitstekende documentaire over het Belgische Filmarchief, waarin ook deze film aan bod, kwam was ik wel eens benieuwd naar deze film waarover met veel lof werd gesproken.
Ik geeft toe dat men bij het maken van deze film niet op een Frank zal hebben gezien, dat is duidelijk te merken aan de kostuums, locaties en decors.
Maar het verhaal sprak me totaal niet aan, vond het ook allemaal langdradig.
Het was dus eens interessant om deze film te bekijken, omdat hij wel goed is gemaakt, maar het geheel kon me niet boeien.

Tarkus schreef:
Naar aanleiding van een uitstekende documentaire over het Belgische Filmarchief
Welke?

Quido schreef:
Welke?

Was een docu op Canvas:
Belfilm@Cinematek | Canvas

Is wel al voorbij hoor

Ruim twee uur was te lang en waarschijnlijk daardoor kwam het verhaal over het noodlot van een erfelijk belaste, zenuwzieke jonge vrouw, die het opnam tegen de bekrompen moraal en in een depressie geraakte, langdradig over. Maar de vormgeving (kostuums, locaties, decors) was schitterend en het verschil in sfeer tussen Den Haag en Brussel werd treffend weergegeven. De cast was aan de middelmatige kant, maar Thom Hoffman speelde geweldig.

avatar van Mochizuki Rokuro
20 maart eenmalig te zien in EYE: Eline Vere bij EYE

avatar van Quentin
De dvd met de filmversie is dus echt van bedroevende kwaliteit. Las ergens dat de tv serie beter op dvd staat, kan iemand dat bevestigen?