Geograf Globus Propil (2013)

Alternatieve titels: The Geographer Drank His Globe Away | Географ Глобус Пропил

Rusland
Avontuur / Drama

geregisseerd door Aleksandr Veledinskiy
met Konstantin Khabenskiy, Elena Lyadova en Aleksandr Robak

Victor Sluzhkin vindt werk als leraar aardrijkskunde op een middelbare school in zijn geboortestad Perm. Daar verliest hij zich in wodka, stress en een wanhopige verliefdheid op een studente. 'De geograaf', zoals de studenten hem noemen, probeert te ontsnappen aan het slopende en saaie bestaan van het Russische provinciale leven en onderneemt een vlottocht naar het Oeralgebergte. Vergezeld door avontuurlijke jongeren en de wildernis is Victor klaar om zichzelf en zijn waarheid te vinden.

Donkere psychologische studie over een gesjeesde bioloog, die min of meer noodgedwongen een baan aanneemt die helemaal niet bij hem past. Aan het eind van zijn Latijn omdat ook zijn huwelijk op z’n laatste benen loopt, zoekt hij steeds vaker zijn toevlucht tot alcohol. Samen met een groep studenten, die geen respect voor hem hebben, gaat hij op expeditie, waarbij hij iets van eigenwaarde terugvindt.
Een typisch Russisch drama, triest en troosteloos, met hoogstaand acteerwerk van Konstantin Khabensky. De beelden van de overlevingstocht in het Oeralgebergte zijn zonder meer spectaculair.

avatar van wibro
Heerlijke feel-good movie die mij denken aan soortgelijke Russische films uit de jaren zestig. Sympathieke personages. De altijd bezopen Victor uiteraard, zijn leuke dochtertje, rebelse leerlingen en natuurlijke de zeer aantrekkelijke studente Masha, waar Victor ofwel de geograaf smoorverliefd op werd. Was mij vast ook overkomen als ik in zijn plaats was. Ook een mooi vlottochtje naar het Oeralgebergte trouwens.