• 10.532 nieuwsartikelen
  • 8.963.465 stemmen

Buster's Mal Heart (2016)

Drama / Mystery | 96 minuten

Genre: Drama / Mystery

Geregisseerd door: Sarah Adina Smith

Met onder meer: Rami Malek, DJ Qualls en Kate Lyn Sheil

Gesproken taal: Engels en Spaans

Plot Buster's Mal Heart

"The Inversion is Coming"

Een excentrieke man is op de vlucht voor de autoriteiten. Hij overleeft de winter door in te breken in lege vakantiewoningen in een afgelegen gemeenschap. Hij belt regelmatig met radioshows onder de naam 'Buster' waar hij waarschuwt voor de dreigende gevaren van de millenniumbug. Buster was ooit Jonah, een hardwerkende familieman en vader wiens baan als nacht-conciërge bij een hotel zijn tol eiste voor zijn humeur en uiteindelijk zijn huwelijk. Nu zwerft hij rond van huis naar huis en probeert hij uit handen te blijven van de lokale sheriff.

avatar van erik33

erik33

Deed denken aan Lost Highway, miste toch een goed verhaal, had The Midnight Swim ook gezien dus was wel al voorbereid op wat voor soort films de regisseuse maakt.

scorsese

Redelijke film over een man zonder vast verblijf die bij andere mensen inbreekt om te kunnen overnachten. Een originele film met een mysterieus plot en ook wel een beetje een bevreemdende sfeer. Het eerste gedeelte is zeker intrigerend, maar het verhaal wordt steeds ingewikkelder en een echt bevredigend einde blijft uit (er zal ongetwijfeld een theorie achter zitten, maar deze is mij ontgaan).

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Een aardige film over een landloper met waanbeelden die leeft in leegstaande vakantiehuizen. Tegelijkertijd zien we zijn leven wat hij ervoor leidde en hoe hij zo geworden is. Een wat traag verhaal met een apart sfeertje, maar ook best origineel met hier en daar wat komische momenten. Het einde is vreemd en zet je aan het denken.

Onderhond

• 11931 stemmen

Best apart.

Al is het misschien iets te veel een klassiek mindfuck filmpje om écht aan te spreken. Het is allemaal wel mysterieus, hier en daar een braaf wtf-momentje en op het einde wordt het inderdaad allemaal wat lastiger om volgen en blijf je met wat vragen en vooral veel theorieën zitten.

Qua sfeer is het echter redelijk bedeesd en onderkoeld. Smith regisseert de hele tijd met de voet op de rem, wat ik een beetje jammer vond. Het is allemaal wel sfeervol, maar als het dan toch kil moest zijn had het ook best wat ijziger gekund. Het is allemaal nét niet, waardoor de verwarring tijdens en achteraf gewoon wat minder indruk maakt.

Acteerwerk is goed. Visueel had het iets sterker gemogen en ook de soundtrack is wat saai. Het is allemaal niet slecht, maar het voelt wat te vanzelfsprekend aan. Gelukkig duurt het niet lang en is er ook wel genoeg intrinsieke kwaliteit aanwezig. Leuk voor een keertje, dat zeker, maar had het graag iets unieker gezien.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Nadeel was dat de twist niet erg verassend was .

Gewoon te vaak gezien inmiddels .

Maar deze indie film weet je aandacht er goed bij te houden .

En Malek weet als zo vaak te overtuigen .

Bleef wel met wat vragen .maar op zich zelf is het een mooi boete kleed film .

avatar van joolstein

joolstein

Fascinerende en opmerkelijke indie-film! Waarin drie verhaallijnen met elkaar zijn verbonden. We zien Rami Malek als jonge vader die nachtdiensten draait in een hotel, als zwerver Buster die lege huizen bezoekt en we zien hem ronddobberen, uitgemergeld (en Spaans sprekend) in een roeibootje op zee. Maar hoe die beelden zich tot elkaar verhouden, als toekomst en heden of als parallelle werkelijkheden, dat moet je voor het merendeel als toeschouwer zelf uitvissen. Een en ander had te maken met een onheils-profetie over een sluitspierportaal. Daardoor is de film een zeer verleidelijke puzzeldoos. Het is absoluut verre van een reguliere film, en ook geen gegarandeerde cultklassieker, maar de stille vreemdheid maakt het wel een fijn waardevol experiment. De film is interessant, maar kabbelt net iets te ingetogen in plot en cinematografie. Vandaar dat kijkers die wat minder geduld kunnen opbrengen, er misschien goed aan doen om deze niet te bekijken! Maar tjonge wat was dit een fijn avontuurlijk en raadselachtig film die zijn eigen koers volgt.

avatar van Moviegooner

Moviegooner

Zeer goede hersenkraker met een ijzersterke Rami Malek. Ander dimensies, gespleten persoonlijkheid, complot, waar de film nou uiteindelijk over ging is de grote vraag maar dat gaat de herkijk van deze film zo mooi maken. Lekker puzzelen!

avatar van Alathir

Alathir

• 2067 berichten

Speciaal filmpje dat voor interpretatie vatbaar is. Ergens snap ik de link met Lost Highway maar qua sfeer is dit nergens dat erotische neo-noire. Het doet me wat denken aan een Aronofsky film. Volgens mij gaat de film erover dat wanneer je het geloof in het systeem of de maatschappij verliest, je de hoop niet mag opgeven. Die hoop kan men bijvoorbeeld vinden in het "echte" geloof zoals het christendom in deze film. Hij wordt doorheen de film een zoon van God. En hij ziet er ook uit als Jezus. Ik zag veel referenties met de bijbelse verhalen. De naam Jona (die met de walvis), de kikkers in de boot als één van de vele plagen, het vasten op zee tegenover de 40 dagen in de woestijn, zijn houding in bad alsof hij aan het kruis hing als Jezus, de herrijzenis in de grot, ...

Of het iets te maken heeft met parallelle werelden. Ik denk persoonlijk van niet. Er zijn vast nog andere verklaringen mogelijk. Misschien hallucinaties of gespleten persoonlijkheid. Toch denk ik vooral dat het een religieuze ondertoon heeft. Ik vind het wel fijn dat een film me aan het denken zet. Een wauw-gevoel kreeg ik nergens. Daarvoor ontbreekt het de film aan eigenheid. Erg noemenswaardig wordt het ook nergens qua cinematografie, acting of soundtrack. Het is vooral het suggestieve en mysterieuze dat deze film doet intrigeren.

avatar van leatherhead

leatherhead

Beetje onbeduidend filmpje. Malek is sterk en de film kent genoeg momenten die in potentie erg interessant hadden kunnen zijn, maar de algehele regie is aan de brave kant en weet nooit echt de juiste toon te handhaven. Soundtrack is soms redelijk, maar vaak ook nogal all-over-the-place en steeds wat identiteitsloos. Richting het einde gaat het niveau nog een beetje omhoog en krijgen we wat meer mindfuck elementen voor de kiezen, maar ook dat voelt opnieuw wat te voorspelbaar aan (een hallucinatie van jezelf tegenkomen en zo, dat werk). Niet verkeerd maar een regisseur met wat meer ballen had deze film goed gedaan. Nu is het een beetje een grijze muis. 2,5*

avatar van EIGER3970

EIGER3970

Waar gaat het over? Nachtshiften vernietigen je met de jaren traag maar zeker mentaal en fysiek. De dief is een hallucinatie ( niet te zien op beveiliginscamera's), een gespleten deel van het ego, zodat hij aanzichzelf niet moet toegeven dat hij steelt voor zijn gezin dat onderhouden hoeft te worden... Ernstige slaapdeprivatie tast gevoel voor ruimte en tijd aan. Een psychedelisch sausje... goede film.

avatar van flaphead

flaphead

Tja, ik heb toch wel een zwak voor dit soort films. Mysterieus, bevreemdend, onderkoeld en vooral niet al te veel uitleggerig. Is het daarmee heel goed? Niet perse, maar het hield mijn aandacht wel vast. Begrijp ik hem meteen helemaal? Ook niet perse, maar dat zie ik niet als iets slechts. Die filmische vrijheid en interpretaties mag ik wel.
Toen het uiteindelijk duidelijk werd dat het een beetje een The Machinist werd (verder is de sfeer en uitwerking daar nog véle malen beter) voelde wel ergens beetje makkelijk. Toch kan de film het hebben. Malek doet het meer dan goed.
Ik waggelde de hele film beetje op een ok voldoende, maar gooi hem toch maar iets naar boven omdat ik gewoon hou van deze aanpak en blij ben dat dit soort films nog gemaakt worden.