Daisy Kenyon (1947)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Otto Preminger
met Joan Crawford, Dana Andrews en Henry Fonda

Artieste Daisy Kenyon heeft een verhouding met de getrouwde advocaat Dan O'Mara (Dana Andrews), en ze hoopt op een dag met hem te trouwen als hij ooit van zijn vrouw Lucille scheidt. Ze ontmoet de terugkerende veteraan Peter, een fatsoenlijke man. Ze houdt niet van Peter maar ze biedt hem wel haar liefde. Ze krijgt verhouding met hem en trouwt... op het moment dat Dan van zijn vrouw scheidt.

avatar van stephan73
Komt in Maart uit via de Fox Noir serie!
Daisy Kenyon (DVD 1947) | DVD Empire - dvdempire.com

avatar van Dogie_Hogan
** DVDreview. Ziet er goed uit, zeker de extra's!

avatar van Dutchfan
Deze film is uitgebracht in de"Fox-film-noir-reeks",maar ik vind het eigenlijk geen film noir.
Wat het wel is,is een film over verhoudingen tussen mensen.
Daisy Kenyon houdt van twee mannen en moet kiezen...voor wie kiest ze?

Dit is een een verfilming van het boek :"Daisy Kenyon",van Elizabeth Janeway,wat in de jaren 40 van de vorige eeuw een best-seller was.
Het toendertijd schokkende onderwerp van een vrouw die een verhouding heeft met een getrouwde man,is anno 2008 niet meer schokkend en dus oogt de film ouderwets.

Ik vind de "karakters"niet allemaal goed uit de verf komen.Dana Andrews is geweldig als Dan,maar Henry Fonda als Peter vind ik veel minder.
Ook Joan Crawford vind ik min of meer "mis-cast" als Daisy.
Actrice Gene Tierney was eerste keus,maar weigerde de rol.
Zij zou een betere keus zijn geweest,dan Crawford.
Crawford speelt goed,maar het is eigenlijk een beetje moeilijk te begrijpen,waarom de mannen zo gek zijn op Daisy.

Tussen Crawford en Andrews is er een erotische sfeer voelbaar,maar tussen Fonda en Crawford is er nauwelijks of geen chemie.
En dat is vreemd,omdat Crawford en Fonda tijdens de opname's een verhouding schijnen te hebben gehad.
Fonda's echtgenote leed aan zware depressies in die tijd en zou twee jaar later zelfmoord plegen.[Moeder van Jane en Peter Fonda]

Volgens actrice Ruth Warrick(die de rol van Dan's neurotische echtgenote Lucille speelde),waren zowel Fonda als Crawford,tijdens de opname's, "ijskoude en onprettige"mensen op de set.

Met zulke grote sterren,goede acteurs,is de film een beetje teleurstellend,maar toch de moeite waard.

avatar van mrklm
Drama met een fantastische cast (Joan Crawford, Dana Andrews, Henry Fonda) en een zeer capabele regisseur, maar alleen Crawford komt enigszins in de buurt van haar hoge acteerniveau. Andrews en Fonda geven echter vrij kleurloze vertolkingen, terwijl het melodramatische verhaal, waarin ook een iets te subtiele suggestie van kindermishandeling is verwerkt, toch voldoende aanleiding geeft tot een acteerduel tussen deze grootheden. Leo Shamroy brengt het allemaal prima in beeld, waardoor dit een vlekkeloze productie is en nooit echt verveelt, maar het is moeilijk om je aan gevoel te onttrekken dat hier veel meer in had gezeten .