Dikkertje Dap (2017)

Nederland
Familie

geregisseerd door Barbara Bredero
met Liam de Vries, Martijn Fischer en Dolores Leeuwin

Dikkertje Dap is een jongetje dat op dezelfde dag is geboren als Raf, een giraf. Zijn opa werkt als verzorger in een dierentuin en daarom is Dikkertje vaak bij Raf te vinden. Ze zijn onafscheidelijk, totdat het jongetje naar school gaat en erachter komt dat giraffen niet naar school mogen. Hij doet er vervolgens alles aan om Raf mee te nemen, zodat hij kennis kan maken met zijn nieuwe vriend Yous.

Naar het bekende versje van Annie M.G. Schmidt.

Vanaf 4 oktober 2017 in de bioscoop (Independent Films)

avatar van 84robkuh
Nooit geweten dat de giraffe Raf heet. Of is dit puur voor de film?
Verder ben ik erg benieuwd naar het verhaal. Het versje is nou niet echt heel uitbundig.

84robkuh schreef:
Nooit geweten dat de giraffe Raf heet. Of is dit puur voor de film?

Ik denk speciaal voor de film. In het liedje heeft hij heeft hij geen naam inderdaad.

Langdradig. Geen verhaal en weinig humor. Het is gewoon allemaal te lief. Leuk voor kinderen tot een jaar of zes.

Dikkertje dap
Gemiste kans! Het is best saai en triest, van een versje had ik wat grappigers verwacht, blijkbaar zei ik het begin van het versje altijd verkeerd en nu weet ik de rest. t

avatar van Bartjeking
Behoorlijk mager verhaal, zelfs voor mijn zoontje van 3. ik vind het wel mooi gemaakt, die Giraffe ziet indrukwekkend uit en op het kleine mannetje dat Dikkertje valt helemaal niks aan te merken. Voor de kleintjes een leuk uitje naar de bios.

Met mijn dochter van 4 gekeken, die het leuk vond. Maar zelf vond ik het ook erg mager verhaal en heel braafjes. Hadden ze echt veel meer van kunnen maken. Meer humor, meer spanning (een slechterik of een agent). En waarom niet Artis en rit door de stad op de rug van Raf?

avatar van Drulko Vlaschjan
Ik vond dit een volstrekt ongeloofwaardige film. Om te beginnen was er een giraffe die kon praten. Hij was bevriend met een jongetje van vier dat Dikkertje heette. Zo noem je je kind niet. Dat is een vorm van kindermishandeling. Eerst dacht ik dat Dikkertje zo hard gepest werd om zijn naam, dat hij volledig verknipt was en zich alleen maar voorstelde dat die giraffe kon praten. Later werd duidelijk dat ook zijn opa en de juf en zijn vriendje Yous dat beest konden verstaan. Het is natuurlijk mogelijk dat ook dat allemaal een verzinsel van Dikkertje was, maar de film zelf gaf geen aanleiding om dat zomaar aan te nemen.

De giraffe en Dikkertje waren goede vrienden. Ze waren precies even oud. Ze gaven elkaar kusjes. Dat lijkt onschuldig, maar je moet er rekening mee houden dat de giraffe een giraffe is. Een mensenjaar staat gelijk aan vijf giraffenjaren. Dikkertje is vier. Reken maar uit. Noem mij conservatief, maar ik kreeg er een erg ongemakkelijk gevoel bij.

avatar van tattoobob
Een iets mindere kinderfilm vergeleken wat er allemaal de laatste jaren nog meer uit is gekomen,want nederland maakt wat dat betreft best leuke kinderfilms.
Deze film is wat aan de saaie kant in mijn ogen...er gebeurt niet zoveel en de humor is ook ver te zoeken.

avatar van Phantasm
Aardige jeugdfilm voor de wat jongere kinderen.

avatar van BlueJudaskiss
Wonderbaarlijk een van de allerslechtste Nederlandse kinderfilms die ik ken. De casting, het flinterdunne verhaal, de 'humor' en ook de onwaarschijnlijk slechte dubbing - dit is niet het niveau van films als Het Zakmes en Minoes, bij lange na niet.

Dat hele blije gezinnetje van Dikkertje - God verhoede dat je als kind zo'n naam krijgt - was het toonbeeld van een Amsterdams grachtengordel-gezin dat graag 'lekker gek' doet. Pijnlijk onleuk allemaal. Typerend voor de film was deze dialoog tussen twee hoofdrolspelers:

'Ik weet het niet'
'Nee, ik eigenlijk ook niet'.