Tess of the D'Urbervilles (2008)

Verenigd Koninkrijk
240 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door David Blair
met Gemma Arterton, Eddie Redmayne en Ruth Jones

De mooie en onschuldige Tess Durbeyfield moet haarzelf onderbrengen bij de rijke familie d'Urberville, omdat haar eigen familie straatarm is geraakt. Meteen zit de onsympathieke zoon van de familie, Alec, achter haar aan. Maar ook de veel lievere en zorgzame Angel Clare dingt om haar hand, echter als ze hem kiest komen vervelende geheimen uit haar verleden in het daglicht.

avatar van speedy23
Vanaf vandaag om 20u40 op het Vlaamse één.

avatar van matthijs_013
Deel 1 vond ik in ieder geval indrukwekkend genoeg om te blijven kijken
Het verhaal was mooi: De koppige Tess mag dan wel 'mooi (dat is ze zeker) en onschuldig' zijn, ze neemt geen blad voor haar mond en komt altijd voor haarzelf op. Ze vindt het niet leuk dat haar vrienden haar dronken vader in de zeik nemen en is ook niet onder de indruk van haar moeder, die niets aan het roekeloze gedrag van haar man doet en Tess probeert te overhalen d'Urberville om geld te vragen, als blijkt dat ze verwant zijn aan de stinkend rijke familie.

Natuurlijk wil de eerlijke en moreel&sociaal verantwoorde Tess aanvankelijk niet kennis maken met mensen, enkel voor hun geld. Maar omdat ze zo arm zijn, kunnen ze het geld goed gebruiken. Tijdens haar bezoek heeft erfgenaam Alec al snel door dat ze uit is op het geld en hij biedt haar een bedrag aan. Beledigd als ze is, eist ze hard te werken voor het geld, zodat ze het eerlijk verdiend heeft. Ze gaat in dienst bij de familie en groeit natuurlijk dichter toe naar Alec. Ze maakt niet alleen veel indruk op hem, maar ook zijn moeder mag haar wel.

Ondertussen zorgt al de positieve aandacht voor jaloezie bij haar armoedige vriendinnen en werknemers. Het loopt na een avond feesten in een goedkope kroeg (waar de brave Tess natuurlijk niets mee te maken wil hebben) uit tot een ruzie, waarbij ze een helpende hand krijgt aangeboden van Alec. Hij vertelt haar onderweg dat hij voor haar vader een nieuw paard heeft gekocht (de oude was doodgegaan aan het begin) en ook de kinderen hebben nieuw speelgoed gekregen. Voor het eerst ziet ze de zachte kan van de man, van wie ze tot dan toe nog niet heel erg onder de indruk was.

Wat er die nacht gebeurde is me onduidelijk (kwaliteit van mijn tv is niet echt geweldig). Ze werd verkracht door hem, neem ik aan? Hij snapt weinig van haar afstandelijkheid de volgende dag en begrijpt er niets van als ze zegt onmiddellijk ontslag te nemen. Hij vertelt haar dat hij haar alles wil geven wat ze nodig heeft - terwijl hij tijdelijk in Londen is - maar zij probeert niet naar hem te luisteren. Ze zegt hem dat hij lucht voor haar is en laat hem dan achter.

Bij haar thuiskomst wordt haar gevraagd of ze met hem zal trouwen, waarna ze instort. Tot haar grote verrassing reageert haar moeder vol onbegrip. Zij vindt dat Tess niet had moeten zeiken. Maargoed, in de volgende scène (en laatste van deel 1) heeft ze een baby in haar handen, dus ik neem aan dat dat diegene is die werd verwekt bij de 'verkrachting'.. (?)

Niet vreemd kijken dat ik heel het verhaal uittyp Ik doe het voor mezelf zodat ik het in latere afleveringen terug kan vinden voor als ik het ben vergeten
De acteerprestaties waren dik in orde. Arterton komt sloompjes op gang, maar speelde naarmate het einde van deel 1 naderde steeds beter. Ik ben benieuwd naar volgende week!

avatar van Julie
heb de twee eerste delen gezien
heel mooi
Tess vind ik hier beter in dan in de versie 1998
Eddie Redmayne doet ook een goede job als Angel
maar ik vond de Angel van 1998 iets overtuigender.

maarja, misschien verander ik nog van mening bij de laatste twee delen.
alleszins: heel mooi
ik wil 'm graag op dvd

avatar van matthijs_013
Het was een zeer mooie miniserie met een perfecte Gemma Arterton. Deel 2 en 3 waren een beetje langdradig en saai... Ook stoorde ik me aan de melodramatische en theatrale dialogen, maar misschien hoort dat ook wel zo bij een historische BBC-serie. Ik had misschien iets meer verwacht... Dit is mijn allereerste miniserie van BBC en ik had verwacht dat het allemaal iets pakkender zou zijn. Het was niet zo dat ik constant zat het met gevoel van: 'ik kan niet wachten totdat het eindelijk weer dinsdagavond is'.

Maar ik moet toegeven dat de laatste aflevering (en dan vooral het laatste kwartier) erg mooi was. Een prachtige soundtrack en de allerlaatste scène laat wat over om over na te denken. Het moment dat ze de pad afloopt en haar tragische lot accepteert... Dat is nou wat meerdere films moeten bevatten!

avatar van Elementofone
Begint deze vanavond? Of zijn we al toe aan het derde deel? Het duurt vanavond maar een uur namelijk...

avatar van Gorillaz
Ik vond het prachtig...
Een heel ander kostuumdrama dan we gewend zijn.
Geen zoetsappige romances, maar dramatische gebeurtenissen die elkaar opvolgen. Je vraagt je op een gegeven moment hoe ze het allemaal volhoudt...
Ook het einde vond ik goed passen bij de serie, had het niet anders willen zien. Wat wel leuk geweest zou zijn was een iets knappere Angel.

avatar van Juud
Heel mooie serie, zoals ik al gewend was van de BBC-miniseries. Ik heb er al een aantal gezien en ik vond ze altijd weer super. Ook deze was weer prachtig, vooral het laatste deel en het eerste. De andere delen waren ook goed, maar die twee staken er toch wel bovenuit. Ook al heb ik het boek al drie keer achter elkaar gelezen, de serie heeft weldegelijk nog iets toegevoegd. De hele sfeer uit het boek was in deze miniserie ook voelbaar en bracht het boek als het ware "tot leven".
Wederom heb ik hier dus weer heel erg van genoten en kijk ik uit naar de volgende miniserie!

Ah, wat ben ik blij dat het woord 'verkrachting' is uitgevonden.

avatar van MissyNador
Mooie kostuumdrama! Inderdaad geen typische BBC roman maar een aparte film met een dramatische slot. Great as always BBC!

avatar van herten546
In mijn top 10 hier op Moviemeter staat deze op nr.1. Gemma Arterton was toen zij nog maar kleine rolletjes had al mijn lievelingsactrice, ik wist dat ze het ging maken. Toen ze definitief doorbrak als Bondgirl kon ik mijn geluk niet op, ik had gelijk! Maar gek genoeg hoor je nooit iemand in het nieuws erover dat ze hier in heeft gespeeld. Ze wordt altijd maar als een Bondgirl aangekondigd terwijl ze in deze productie een magnifiek personage neerzet. Dit is absoluut mijn lievelingsfilm met een topactrice. Het verhaal is ook erg triest en 'mooi'. BBC bewees voor de zoveelste keer de beste te zijn in het produceren van kostuumdrama's.

Dit vind ik weer een prachtig kostuumdrama van de BBC!!
ik ben verliefd op kostuumdrama's en dit behoort zeker tot mijn favorieten! Gemma is echt super getalenteerd, prachtig en ze heeft zo'n leuk stemmetje!
De andere rollen vond ik ook heel goed en die alec vond ik ook echt eng! Het einde vond ik echt te sneuuuu

maar ik vind tess echt een prachtig geschreven karakter, onschuldig, lief,mooi en toch heel zelfstandig en sterk!!

4 sterren van mij !!!!

avatar van Judith44
Poeh he, heftig drama. Wel prachtig. Petje af voor de hoofdrolspeelster, dacht steeds maar weer: arme,arme Tess. Zeer overtuigend drama.

avatar van J.Ch.
Gisteravond heb ik 'm afgekeken en ik ben er nog steeds helemaal van onder de indruk. Ik sluit mij ook helemaal aan bij mijn voorganger; het is een zeer overtuigend drama, maar wel heftig inderdaad. Ik vraag me wel eens af waarom ik zo vaak films en series kijk die slecht aflopen, maar ik kan er niets aan doen. Ik wist al dat deze slecht af zou lopen, ook al wist ik niet hoe. En hoewel ik het vreselijk zielig vond dat het zo moest eindigen, vind ik het einde eigenlijk ook wel mooi. Eerst die scène bij Stonehenge, en helemaal op het eind Angel die instort op het moment dat hij de vlag ziet die aangeeft dat het gebeurt is... Hartverscheurend, maar ook zo mooi!

Die arme Tess, die krijgt behoorlijk wat te verduren. Het begint al in de eerste aflevering met die schurk van een Alec (petje af voor Hans Matheson, hij deed het fantastisch), en ze wordt maar niet met rust gelaten! Ik ben even in de verleiding gekomen om na de tweede aflevering te stoppen omdat die zo mooi eindigde en ik eigenlijk gewoon graag wilde geloven dat Tess en Angel voor eeuwig gelukkig samen zouden kunnen zijn. Maar als je weet dat Angel de brief niet heeft gelezen, moet je de rest natuurlijk ook zien! Ja, het is kommer en kwel in het leven van Tess, terwijl ze daar zelf zo weinig schuld aan draagt. Ik vind het knap dat Gemma Arterton haar personage zo speelt dat je met haar mee blijft voelen, ook al is ze altijd maar goed en aardig (soms gaat dat namelijk nogal op je zenuwen werken). Op het gegeven moment betrapte ik mezelf erop dat ik haast hoopte dat ze een eind aan haar leven zou maken, opdat ze toch maar voor verder onheil behoed zou mogen blijven. Beetje vreemde gedachte, maar je ziet haar zo lijden en ik leefde zo met haar mee, in al haar onschuld. Toch heb ik genoten van het moment, aan het begin van de vierde aflevering, dat ze Alec in zijn gezicht slaat en tegen hem uitvalt. Dat stuk heb ik teruggespoeld en nog een keer gekeken, al juichend op de bank, zo ongeveer. En ik hoopte eigenlijk al vanaf de eerste aflevering dat ze Alec zou vermoorden, want hij vróeg er gewoon om! Het was dan ook wel een genoegdoening toen het eindelijk was gebeurd en ik sta volledig achter Tess. Maar wat vreselijk dat het voor haar dan zo moet eindigen. Ik gunde haar zo veel geluk, en dat krijgt ze dan ook, maar slechts voor heel even! De laatste scènes zijn werkelijk waar prachtig, maar zo triest! Het verhaal zit gewoon erg goed in elkaar, het is zo dramatisch maar nooit sentimenteel, diepgaand zonder moeilijk te doen. Het boek heb ik niet gelezen, maar dat ben ik nu vast van plan.

Het verhaal is bijzonder indrukwekkend, vind ik, maar ook de acteerprestaties zijn bewonderenswaardig goed. Zoals gezegd vond ik Hans Matheson geweldig als wolf in schaapskleren; Gemma Arterton is ook fantastisch, de serie staat of valt natuurlijk met haar als hoofdrolspeelster. Ik moest wat wennen aan haar manier van praten, maar ik geloof dat zij altijd zo praat en dat het niet aan haar acteren ligt. Later vond ik het eigenlijk precies bij het personage passen. Eddie Redmayne vond ik ook goed. Hij is misschien niet de knapste, maar door zijn gedrag is hij toch erg aantrekkelijk! De chemie tussen Angel en Tess is ook duidelijk voelbaar. De bijrollen zijn eigenlijk ook allemaal goed, de muziek is mooi ter ondersteuning, de locaties passen er mooi bij en de kostuums zijn ook goed (die jurk die Tess aanheeft als ze in dat hotel Angel weer ontmoet, in de vierde aflevering... Erg mooi).

Al met al heb ik weinig aan te merken op deze miniserie, behalve dat ik er niet erg vrolijk van werd. Ik zal hem nog eens een keer opnieuw kijken, en wie weet komt 'ie dan wel in mijn top tien terecht. Dit is een serie die je doet zuchten als je er mee klaar bent. Vreselijk en vreselijk mooi.

avatar van Masterbrain
Een hele Boeiende ,hartverscheurende , Liefdevolle en depresieve mini serie

Ze hadden het tot deel 2 moeten eindigen Tess en Angel..en ze leefden nog lang en gelukkig ,maar de Makers moesten zo onnodig verlengen met een verschrikkelijke einde van Tess ..liet haar toch leven man.., maar voor de rest een prima verhaal en wat een actering en schoonheid zit er in de film.

avatar van J.Ch.
Masterbrain schreef:

Dat is de schuld van Thomas Hardy, de schrijver van het boek. En misschien zijn spoilertags een idee?

Prachtige verfilming van Thomas Hardy’s literaire klassieker. Hoewel het al lang geleden is dat ik het boek gelezen heb, heb ik de indruk dat de filmmakers zich vrij nauwkeurig houden aan het meesterlijke verhaal. Jammer is wel dat je, wanneer je het boek gelezen hebt, weet hoe het afloopt, want dat vergeet je niet meer, ook niet na zo veel jaren.
Schitterende vertolking van Gemma Arterton in een rol, die haar op het lijf geschreven lijkt. Een mooie, indrukwekkende miniserie, zoals je van de BBC mag verwachten. Verplichte kost voor dramaliefhebbers.