• 8.263.118 stemmen

Met onder meer: Alexandru Potocean en Luminița Gheorghiu

Oorspronkelijke taal: Roemeense

Releasedatum: 14 mei 2009

Plot Nunta Muta

Roemenië, 1953. In een klein dorp staat een jong koppel op het punt te trouwen. De gasten arriveren, het banket is klaar en alles is voorbereid voor de ceremonie tot plots, geheel onverwachts, het Russisch leger aankomt. Stalin is dood, de nationale rouw is afgekondigd en de trouwers hebben één uur om alles op te breken. Tegen ieders verwachting in beslissen ze echter om toch feest te vieren, maar dan in alle stilte...

imageimage

avatar van Malick

Malick

Lijkt behoorlijk wat op van de films van Emir Kusturica. Maar hier moest ik daadwerkelijk om lachen plus de omschakeling naar drama word hier visueel prachtig opgelost. Mooie en aangrijpende film!

avatar van wilkinss

wilkinss

Als het op werk van Kusturica lijkt dan moet het goede film zijn. Ik ben enorme fan van Kusturica.

avatar van as

as

Malick schreef:

Lijkt behoorlijk wat op van de films van Emir Kusturica.

Zekers maar hier wordt nog een beetje de absurdistiche extravagantie gemist. Niet dat het erg is, want bij tijd en wijle is Silent Wedding een klein en lief filmpje over mooie mensen. Het einde haalt je dan weer uit een mooie droom en zet je met beide benen weer terug op de grond.

avatar van voskat78

voskat78

Prachtige film die drama en de grappige momenten goed weet te combineren.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Lief, klein filmpje uit de Balkan dat nogal doet denken aan de humor van Jos Stelling (en met name De Illusionist).

Absurde humor, magie en de harde werkelijkheid.

avatar van ikkie01

ikkie01

Bij vlagen erg leuk.

gauke

Deze lieve en charmante tragikomedie houdt het midden tussen een boerenklucht en een politiek drama. Het verhaal is een mix van tot over de rand gevulde fantasie en harde realiteit en de sprookjesachtige achtergrond doen aan de schilderijen van Pieter Bruegel denken. Poëtische beelden blikken terug op een verloren gegane cultuur. Jammer vind ik dat de regisseur gebruik maakt van platte slapstick en onderbroeknlol en dat de personages geen "karakters" zijn maar folkoristische typetjes.

avatar van Movsin

Movsin

Wat gebeurde er met dat klein dorpje ergens in Roemenië in 1953 ?
We komen het te weten aan de hand van de belevenissen van een pak karikaturaal voorgestelde volkse, dorpsfiguren, expressieve koppen met grof taalgebruik en er op uit om elkaar te treiteren en om te imponeren.
Het leidt tot een pak komische toestanden met echt grappige vondsten waarmee ge onvermijdelijk hard om moet lachen. Het zijn de beste momenten van deze film (de stille maaltijd-scène is hilarisch) want doorheen het ganse gedoe is er een dreiging en voelt ge het gewicht van politieke onenigheid, weliswaar potsierlijk voorgesteld, maar het leidt toch naar de kern van het verhaal, het ontnemen van eigen vrijheden en de heersende repressie.
Schalkse, fantasievolle voorstelling van hoe een dorp om een bagatel van de kaart werd geveegd en de omgeving daarna nog een paar keer een ander uitzicht kreeg naar gelang de machthebber.