Filantropica (2002)

Alternatieve titels: Philanthropique | Philantrophy

Roemenië / Frankrijk

geregisseerd door Nae Caranfil
met Mircea Diaconu, Gheorghe Dinică en Mara Nicolescu

De 35-jarige Roemeense Ovidiu is leraar op een middelbare school en woont nog altijd bij zijn ouders in Boekarest. Op een dag ontmoet hij Diana die hem een interessante manier van geld verdienen aanleert. Het saaie leven van Ovidiu verandert en hij weet een nieuw bestaan op te bouwen. Vanaf dat moment leidt hij een dubbel leven.

Ik had toevallig Nederland 3 aanstaan toen deze film begon. Een leuke verrassing. Surrealistisch, grappig en schrijnend tegelijk.

Georganiseerd bedelen....begeef je hier niet in, want niks is meer wat het lijkt!

Diesel
Een verrassend goede film.

avatar van wackyboy
"De beste Roemeense film ooit gemaakt" volgens de Roemenen. Tenminste, dat zegt de VPRO gids en ik moet zeggen dat ik niet teleurgesteld werd. Leuke zwarte komedie met goed acteerwerk.
Verhaal, met al de zwendelpraktijken, sprak erg aan. Een beetje a la Nine Queens, maar dan anders.
De Roemenen schijnen niet echt een filmindustrie te hebben, maar als dit een eerste aanzet is dan zou ik zeggen "Vooral doorgaan!" (op z'n Barry Stevens)

wackyboy schreef:

Toch was er laatst al een andere Roemeense film op TV die ook goeie kritieken kreeg.

avatar van RiBoP
Occident was die andere film. Was ook erg leuk om naar te kijken. Jammer dat ik deze gemist heb...

avatar van narva77
narva77 (crew)
Geweldige Roemeense film weer! Nog beter dan "Occident", deze film die een ander gezicht laat zien van het huidige Roemenië, nl. de rijke elite.
Die Diana mocht er echt wel wezen (die andere vrouw ook wel hoor) en het verhaal zit ook prima in elkaar. Bij twijfel tussen 4* en 4,5* toch het eerste.

neo (crew)
Vergeet ook Gadjo Dilo niet, al vond ik die persoonlijk niet goed.

avatar van JJ_D
wackyboy schreef:
"De beste Roemeense film ooit gemaakt" volgens de Roemenen.

Verrassende film, zoveel is zeker; maar zeker erg overgewaardeerd, zie maar die 87% op IMDb. Niet altijd even verfijnde filmstijl of duidelijke verhaallijn deden 'Filantropica' als een chaotische prent ogen. Nae Caranfil weet geen 2 uur te boeien, al bevat het script veel grappige dialogen en onverwachte, misschien te vergezochte, wendingen. Met de film in zijn geheel is niks mis, al ziet hij er quasi Middeleeuws uit: ouderwetse camerahantering en dubieuze settings lijken hier totaal niet op hun plaats. Acteurs doen het over het algemeen redelijk goed, al worden de vele karakters nooit uitgediept, en dat stoort. Het hele gebeuren doet daardoor onrealistisch aan, terwijl deze film toch erg zijn best doet om 'echt' over te komen; en dat ook hartstikke nodig heeft.
Verwarring alom dus, 'Filantropica' is een overschatte, doch matige film...

jok
i am very very happy that i saw this movie!!

avatar van Caipirinha
Inderdaad een overschatte film. Van tijd tot tijd grappig en een leuke doch ongeloofwaardige verhaallijn. Zeker niet de beste Roemeense film, dat is in mijn ogen 4 luni 3 saptamani si 2 zile

Caipirinha schreef:

Je kunt die vergelijking niet maken, want 4 Luni, 3 Săptămîni Şi 2 Zile is heel mooi drama, terwijl Filantropica een geëngageerde komedie is.

Heel aardige film over de moderne Roemeense maatschappij na dictator Ceauşescu. Over hoe mensen klem komen te zitten tussen de prestaties eisende bovenwereld en de (invloed)rijke onderwereld.
Dat alles door regisser Nae Caranfil verpakt als een enigszins zwartgallige komedie. Beslist het aanzien meer dan waard.

avatar van david bohm
Tegenvallend wat mij betreft. Het ziet er allemaal behoorlijk lelijk uit dat is nog tot daar aan toe maar de humor en maatschappijkritiek die er doorheen sijpelt vind ik weinig verheffend. Niet per se een slechte film maar gewoon niet zo leuk in mijn ogen.