Ricky (2009)

Frankrijk / Italië
Drama / Fantasy

geregisseerd door François Ozon
met Alexandra Lamy, Sergi López en Mélusine Mayance

Wanneer Katie, een doodgewone vrouw, en Paco, een doodgewone man, elkaar ontmoeten, gebeurt er iets magisch: echte liefde. Uit deze liefdevolle twee-eenheid wordt een heel bijzonder kind geboren: Ricky.

avatar van Zmrzlina
Vage film

avatar van wackyboy
Niet een film die met stip in mijn top tien zal komen.Maar de combinatie van sociaal drama, het onderkoelde, realistische, zoals de fransen dat kunnen, gecombineerd met een vleugje (no pun intended) fantasy, had ik nog niet eerder gezien. Qua orginaliteit scoort de film punten. Daarbij bleef ik de hele film geboeid.
Het eind liet me wel in verwarring achter, maar de theorie die ik hier lees snijdt hout.

avatar van boemboem27
ja,als je niks anders te doen hebt en je neemt alles niet zo nauw is ie te pruimen.
niet te veel nadenken gewoon kijken,
eerste half uur is ie niks daarna... ach met een biertje en een zak chips.....

Ik vond het echt een prachtige film. De sleutel is wrs. toch wel in Lisa te vinden.

Heb er van genoten. Ozon, you did it again.

wow deze film is echt facking goed op het begin was het een beetje saai maar na een kwartier 20 minuten.. wow
en het eind was echt mooi de nummer past er ook perfect bij

avatar van Decec
Heel leuke film! Ik vond wel grappig voor baby vliegen...

avatar van Fran
Ik wist niet dat dit een fantasy of een humorfilm was en bij UPC stond er ook een hele algemene beschrijving waardoor ik dacht dat ik naar een serieus drama aan het kijken was. Je kan je mijn verbazing dan wel voorstellen toen ik opeens die baby met zijn vleugeltjes zag.

Eerlijk gezegd ben ik daar wat rigide in want ik hou niet zo van dat soort "over de top" dingen in een film maar hier moest ik wel om lachen. Ik vond het erg grappig en het maakte de film wel heel bijzonder. Want de rest van de film was heel gewoontjes.

Het acteerwerk van Sergi Lopez vond ik wat minder goed in deze film maar dat meisje was eigenlijk wel weer ongelovelijk goed ! Wat kan dat kind droevig kijken ! Ik was helemaal met het meisje aan het meeleven en ik vind dat ze een hele goede acteerprestatie heeft geleverd.

Ja, ik vond het allemaal best geinig.

avatar van Ben de Hoog
Drama – Fantasy. Vanavond deze film gekeken, en ik snap er helemaal niets van. Wat doet die vliegende, jankende, baby nu in deze film? Het is een simpel gezinsdrama, op z’n Europees. En dan die vliegende baby ertussendoor…..ik snap die hele film niet. Niet de humor, en ook niet het doel/ functie/ bedoeling. De sfeer van de film vond ik goed, en liet me de film afkijken. Maar het verhaal, als een tang op een varken.

avatar van jikamajoja
Geen gewone film, omdat deze schattige baby kan vliegen. De film is hierdoor vrij irreël en soms een beetje raar. Het einde is echter prachtig ! Het gaat om het moedergevoel weer te geven, wanneer je kinderen uit het huis "wegvliegen". Vrij matige film, maar het einde maakt alles goed.

Wel een redelijk drama/fantasy die ik toevallig vandaag op FIlm 1 heb gezien. Aangezien ik niet wist waar deze film overging dacht ik in eerste instantie te maken hebben met een drama (kind wat mishandeld wordt) maar al redelijk snel wordt toch duidelijk dat het niet echt een drama is maar ook fantasy want Ricky is een baby met een bijzondere gave. Ik moet zeggen dat makers bijzonder hun best hadden gedaan met de vleugels want die zagen er vrijwel echt uit en ook het vliegen van Baby Ricky zag er niet super nep uit.

Verhaal is ook best aangrijpend want op het einde denkt de moeder haar baby te hebben verloren en wilt ze zelfmoord plegen in het meer waar Ricky overheen vloog toen hij ervandoor ging.Maar uiteindelijk is het einde best wel mooi.

Er wordt best redelijk in gespeeld door de hoofdrolspelers vooral de moeder Alexandra Lamy (zag er bloot ook best fraai uit) en in iets mindere mate Mélusine Mayance (vond haar in het begin best irritant) deden het best goed. De vader vond ik persoonlijk wat stijfjes overkomen maar ging nog net door de beugel.

Al met al best een redelijke drama/fantasy die goed te bekijken valt.

Volgens mij moet je het fantasie-aspect niet te letterlijk nemen. Eigenlijk is het één grote allegorie die laat zien hoe mensen (en in het bijzonder gemeenschappen) op afwijkingen reageren. Erg knap bedacht door Ozon, maar wellicht voor het grote publiek wat lastig om op waarde te schatten. Goede film .

avatar van cantforgetyou
Dit was dus echt een super grappige en dramatische film inée'n. Ik heb er echt van genoten. Wat een leuke film. De vliegende baby is constant erg grappig, soms onbedoeld misschien. Maar ik moest er telkens weer om lachen. De acteer prestaties van de acteurs waren ook zeer goed. Zeker het kleine meisje. Ze speelde zo ingetogen echt. De special effects waren ook erg overtuigend. De vleugels van de baby waren mooi gemaakt. Echt een aanrader, als je eens wat anders wil dan normaal.

avatar van Phantasm
Je moet het maar bedenken, een vliegende baby, leuk bedacht, aardig om een keertje gezien te hebben.

avatar van j_u_u_l
Ik kan daar wel inkomen, het idee dat in het echt de baby uit huis geplaatst wordt en dat de mishandeling daadwerkelijk plaats heeft gevonden, maar waarom gebeurt er dan in dezelfde fantasie van de moeder dat de vader op een gegeven moment weer terug komt? Dat snap ik dan niet helemaal. Hoort dat bij het 'happy family' verhaal?