Brown Sugar (2002)

Romantiek / Komedie

geregisseerd door Rick Famuyiwa
met Taye Diggs, Sanaa Lathan en Mos Def

Sidney en Dre kunnen hun vriendschap en hun carrières aan één moment toeschrijven: ze maakten de geboorte van hip-hop mee op de straten van New York. Nu, 15 jaar later, is zij een muziekcriticus en hij een succesvolle executive. Wanneer Dre op het punt staat om te trouwen begint neemt de levenslange vriendschap tussen Sidney en Dre een nieuwe wending...

Heeft deze film niets met drugs te maken?

nee Brown Sugar is ook slang voor een lekker donker vrouwtje

nee Brown Sugar is ook slang voor een lekker donker vrouwtje
Aha, how come you taste so good?
Geeft toch een andere kijk op het geheel

De film ziet er een beetje uit als een gladde r&b-clip en gaat over (de liefde voor) hiphop, met een aantal bekende namen uit de 'scene'. Beetje jammer dat het verhaaltje zo cliché is.

Mja, de film duurt wat te lang, maar het feit dat hip-hop er een grote rol in speelt maakt het al veel genietbaarder dan bijvoorbeeld 'My Best Friend's Wedding' om maar wat te noemen. Het romantische verhaaltje neem ik dan maar voor lief.
Het subplotje over de commercialisering van de hip-hop is wel leuk gedaan en deze film is al gewoon voor alle hip-hop liefhebbers de moeite waard om:

1) De Slick Rick - Doug E. Fresh freestyle.
2) Mos Def die geweldig leuk speelt en nota bene de hele film Queen Latifah probeert te versieren
3) Ren & Ten, the Hip-Hop Dalmatians met het nummer 'The Ho is Mine' Ik kwam echt niet meer bij.

maar niet een beetje een spoiler, die laatste?

Jordy (admin)
Erg leuk. Ik hou ook van hiphop, zal bij mij dus ook wel meegespeeld hebben, maar ondanks dat is het nog steeds een prima film. Tuurlijk, cliché, maar met leuke personages en een paar erg grappige scenes. Naast de punten die kos al noemde vond ik ook de Casablanca discussie tussen Dre en Mos Def erg grapig come on man... fog... another dude...

Laatste shot vond ik ook erg mooi (een nieuw paar kinderen die je precies op dat moment verliefd ziet worden op hiphop, rechtstreeks dankzij de inspanning van Sid en Dre, de cirkel rond...)

kos schreef:

De Slick Rick - Doug E. Fresh freestyle.

Vond ik wel een beetje vreemd. Je ziet een "oude" Slick Rick zichzelf spelen (toch?) in 1984... hij zou er dus 20 jaar jonger uit moeten zien. Maar goed.

Jordy schreef:

Had je liever gezien dat iemand anders hem zou imiteren dan ?

Nee dat niet.

Jordy schreef:

Ja, ik wist ook niet zo goed wat ik daarvan moest denken. Die Casablanca-discussie was idd ook erg grappig

Dit vond ik een leuke film, heerlijke muziek had alleen iets meer spanning in mogen zitten.
Eigenlijk was het vaak zeer voorspelbaar maar het overgrotedeel was het gewoon relaxen, wat humor en romantisch.
Alleen hebben we (mijn partner en ik) in deze film maar een blanke
man gezien. Weer eens wat anders toch?!
Maar meer dan een 3,5 ster krijgt hij niet.

sterke film die mij uitstekend heeft vermaakt. Ik dacht het verhaal al te snappen toen ik de info las, en verwachte ook een beetje een saaie film maar het tegendeel bleek. Goed verhaal en een goede acteerprestatie van eigenlijk alle acteurs. 4 sterren

Hiphop even beu? Bekijk deze film. het verhaaltje is eigenlijk love and basketball in hiphopversie. Sanaa Lathan in hetzelfde rolletje, en ook de basketballer in Brown Sugar komt voor in Love and Basketball.

Wetende dat Magic Johnson deze film producete, was hij wellicht in de wolken na het zien van Love and Basketball, dat hij een remake wou maken.

Dat wil dus ook zeggen dat je het einde van de film nu al kunt raden. Doch is dit dé film die hiphop in deze tijden weer op de kaart kan zetten. Het is meer dan de commerce, het gaat om de lifestyle. En alles wat Sidney Shaw in deze film schrijft en zegt, doet me meer en meer zin krijgen om een goede classic op te zetten in mijn headphones en te gaan zitten in het park. Ik en hiphop; all alone.

avatar van Silky & Smooth
De rode draad in het verhaal is zo standaard en voorspelbaar als wat. Dit wordt echter helemaal goed gemaakt door het sfeertje eromheen. De verbanden die worden gelegd tussen de liefde voor hip-hop en voor elkaar vindt ik wel weer erg leuk gevonden. En als hip-hop liefhebber kan ik echt genieten van alle hip-hop in de film. De intro met een paar rappers was ook erg leuk. Als laatste moet ik even zeggen dat Mos Def zijn rol ook geweldig speelt. Vind hem echt een coole persoonlijkheid. Vooral zijn versierpogingen in deze film. Super!

avatar van N_SANE
Meer een film in mijn stijl en ook al was het allemaal erg voorspelbaar, het is me prima bevallen. Romantiek en humor worden prima afgewisseld en voor een relaxe dag is dit een film waar je de tijd goed mee door kan komen.

avatar van PJC
PJC
leuke film maar ook niet meer dan dat. toffe vibe

hip-hop? HIP-HOP!!!

Leuke film blijft dit toch!

avatar van Ninto
Toch vermakelijk Had er niets van verwacht, zo 's middags op RTL4.

Redelijke film over een man en een vrouw die hun hele leven al beste vrienden zijn, maar geen relatie hebben samen. De liefde voor hip-hop vormt een leuke aanvulling, maar ondanks dat blijft dit niet meer dan een standaard romcom met een voorspelbaar verloop. Wel vermakelijk en fijne personages ingevuld door een fijne cast.