The Greatest Show on Earth (1952)

Drama / Familie

geregisseerd door Cecil B. DeMille
met Charlton Heston, James Stewart en Betty Hutton

'The Greatest Show on Earth' is als een magiër die mensen van alle leeftijden van zes tot zestig van de alledaagse sleur naar de wereld van spanning, humor en uitdagende schoonheid haalt. Maar achter dit decor schuilt een leven van discipline, talent en moed. Één ding is zeker: het circus presenteert de grootste show op aarde.

avatar van jordybeukeboom
Oscarwinnaar beste film 1952

Academy Award Nominations for "The Greatest Show on Earth" (1952)

COSTUME DESIGN (Color) -- Edith Head, Dorothy Jeakins, Miles White
DIRECTING -- Cecil B. DeMille
FILM EDITING -- Anne Bauchens
* BEST MOTION PICTURE -- Cecil B. DeMille, Producer
* WRITING (Motion Picture Story) -- Frederic M. Frank, Theodore St. John, Frank Cavett

Win indicated by an asterisk (*)

avatar van The One Ring
Deze film heeft de twijfelachtige eer om bekend te staan als de slechtste film die de Oscar voor Best Film won. The Greatest Show on Earth is inderdaad niet bepaald The Greatest Movie on Earth, maar om het meteen tot een barslechte film te verklaren is ook wat overdreven.

The Greatest Show on Earth is vooral een onschuldige film. Dit zorgt ervoor dat de film prima wegkijkt en over de gehele speelduur wel enigzins vermaakt, maar tegelijkertijd zal denk ik niemand de film kunnen roemen om zijn geweldige durf. Iedereen heeft een verhaal als deze inmiddels wel eens gehoord. Het is een typisch backstageplotje met verschillende artiesten en managers die allemaal jaloers zijn op elkaar. Soms omdat de een meer talent heeft dan de ander, soms omdat de een verliefd is op iemand anders, maar het liefst toch allebei. De verschillende haat-liefde-verhoudingen zijn afgezaagd, maar houden wel een soort empo en afwisseling in de film, te midden van de iets te grote hoeveelheid aan circusvoorstellingen.

Het grootste mysterie voor mij is dan niet eens zozeer dat hoe deze film de Oscar voor Beste Film won (al is het wat vreemd), maar hoe men hier de prijs voor Beste Script aan kwijt kon, want films als deze bestonden ook toen al lang.

De film zelf is goed gemaakt, maar nergens wordt er iets echt interessants gedaan, al was de treincrash nog wel mooi uitgevoerd. De acteerprestaties wisselen van slecht (Betty Hutton) tot gewoon goed (James Stewart, de gehele speelduur onder clownsmake-up). Ik weet niet wat het met Heston is. Een groots acteur is het niet, zeker niet in dramatische scènes, maar toch overtuigd hij altijd wel. Het weet er op een bepaalde manier voor te zorgen dat je geloofd dat hij dat circus al jaren managed.

Uiteindelijk heeft de film niet echt iets om hem aan te raden, maar mensen die net als ik proberen alle winnaars voor de Oscar voor Beste Film te zien hoeven dit ook weer niet als een gigantisch obstakel te zien. Persoonlijk heb ik een onschuldig werkje als deze stiekem liever dan de sentimentaliteit van bijvoorbeeld Titanic of de pretenties van iets als Crash.

avatar van Brix
Groots opgezette circusfilm, maar met cliché verhaallijntjes doorweven.

Het treinongeluk ziet er wat knullig uit, door de miniatuurtreintjes die ervoor werden gebruikt.

In de vele jaren die ik zelf bij circussen heb gewerkt heb ik heel wat meegemaakt dat het op film goed zou doen.
Waarom de filmmakers altijd weer dezelfde, meestal ongeloofwaardige,cliché's voor circusfilms gebruiken is voor mij een raadsel.

Het allergekste is de gewoonte om de clowns in dit soort films heel de dag door met de schmink op hun gezicht rond te laten lopen.
Nu had het personage dat door James Stewart vertolkt wordt in deze film daar wel een reden voor, maar toch is het totaal ongeloofwaardig.

Heston was wel goed gecast.
Een sterke acteur als Cornel Wilde had ik een beter script gegund.
De rol die James Stewart hier speelde is voor mij een van de slechtsten die ik ooit van hem zag.

Op zich is het een aardige film, maar circus-kenners zullen zich er eerder aan ergeren dan er van genieten denk ik.

Als men had laten zien hoe het er écht aan toeging bij dergelijk grote tentcircussen in de USA destijds, dan had de film vast en zeker méér indruk gemaakt.
Om maar eens iets te noemen: tijdens het afbouwen van de grote circustenten moesten de loodzware tentzeilen met een groot aantal tent-medewerkers(honderden) opgerold worden in razend tempo.
Dat was nodig omdat de circussen per trein reisden, en die moest binnen de strakke tijdsschema's geladen zijn en vertrekken.

Daarbij mocht niet gestopt worden...snel doorrollen was de enige manier om het goed te laten verlopen.

Dat daarbij regelmatig onervaren (vaak zwarte) hulpkrachten ten val kwamen- en gewoon in het tentzeil meegerold werden, met de dood door verstikking als gevolg, is een feit dat bij mijn weten nooit op film getoond is.
De lijken werden er de volgende dag bij de opbouw van de tent in een andere stad pas weer uitgerold, en afgedaan als 'bedrijfsongeval'.

Wellicht te schokkend voor een film als deze.

En zo zijn er meer circusfeiten die voor een boeiende film gebruikt zouden kunnen worden.
Maar dat zal wel nooit gebeuren.

avatar van Spetie
Opvallend weinig berichten bij deze film, wat aan de ene kant best te begrijpen is, maar aan de andere kant wel opvallend, omdat de film de Oscar won voor beste film en eigenlijk de voornaamste reden waarom ik deze film gezien heb.

Hoewel de film groots is opgezet, is het verder een weinig bijzondere film. De film draait om de verwikklingen in en rond het circus. Dat is de film zo lang is, komt vooral door de talloze circusoptredens die in de film verwerkt zitten. Met iets minder van dat soort acts had er gerust een half uur film afgekund, al waren de diverse optredens op zich zeker niet slecht.

De film is verder best kleurrijk, al is het verhaaltje tussen de optredens door wel ontzettend cliché en standaard. De firma list en bedrog viert hoogtij tussen alle artiestern, managers en andere mensen rondom het circus.

Verder kent de film aardige acteerprestaties van Heston en een letterlijk clowneske Stewart. Betty Hutton acteert trouwens opvallend slecht en daarnaast vond ik haar personage soms ook behoorlijk irritant.

Uiteindelijk is het wel geinig om een keer gezien te hebben. Goed is het allemaal niet, maar door de afwisseling tussen verhaal en optredens waren de tweeënhalf uur toch nog redelijk vlot voorbij.

avatar van Vinokourov
Ai, wansmakelijke kitsch is dit. Het won de oscar voor beste film en trok drommen bioscoopbezoekers in de jaren '50, die zich schijnbaar graag wouden vergapen aan kleurrijke circusacts met daaromheen een soaperig verhaaltje of iets wat moet doorgaan als quasi-documentaire. Verschillende facetten van het circusleven passeren de revue, maar heel boeiend vond ik het niet. Charlton Heston en Jimmy Stewart (als clown) vervullen de hoofdrollen en doen dat op de automatische piloot. De vrouwelijke hoofdrol (trapeze-artieste) wordt ingevuld door een hysterisch mens. Anyway, een toffe film is dit dus niet.