Audrie & Daisy (2016)

Documentaire

geregisseerd door Bonni Cohen en Jon Shenk
met Daisy Coleman, Jim Fall en Delaney Henderson

Twee meisjes worden op twee verschillende momenten en op twee verschillende plaatsen aangerand. Geweld en pesterijen zetten de twee meisjes aan tot zelfmoordpogingen. Audrie & Daisy geeft een kritische kijk op de problemen waarmee opgroeiende tieners in Amerika te maken hebben in een nieuwe wereld waar internetpesten totaal uit de hand is gelopen.

Vanaf 23 september te zien op Netflix

Erg goede documentaire over hoe in Amerika er een beetje zwakjes met dit soort verkrachtingszaken wordt omgegaan.

avatar van Macmanus
Matig.

Nobele bedoelingen waarschijnlijk met deze docu. Helaas komt het toch allemaal wat onecht op mij over. Ik mis een beetje de Larry Clark rauwheid bij dit soort docu's. Er is een duidelijk een sexueel moraal onder jongeren dat niet helemaal klopt. Maar het blijft hier toch op het dr. Phil niveau hangen. Het gaat nooit echt de diepte in. Uiteindelijk komt de ware sponsor ook van de film om de hoek kijken. Een zelfhulp groepje dat laat zien dat je elkaar nodig hebt. Fijn allemaal. Maar wil je echt dat de kijker met een gevoel achter blijft, moet je als makers verder durven gaan. Niet duidelijk geregisseerde ouders en jongeren.

2 sterren.

Eens met Macmanus.

Een docu die een onderdeel vormt van een morele opstand in Amerika. Eentje die het woord "rape" al aardig uitgehold heeft en "innocent until proven guilty" vervangen heeft door "believe the woman". 't Is allemaal een beetje creepy en opdringerig, en da's jammer.

Want je hebt geen docu nodig om te weten dat er achter dit soort gevallen toch iets meer zit dan een paar tieners die iets teveel op hebben. Dat is op zich ook al een probleem uiteraard, wordt ook verrassend makkelijk over gedaan in deze docu, maar jah, veel nuance mag er niet toegevoegd worden aan de discussie. Demoniseren en taboe maken zijn de wapens van het morele geweten.

't Is best tragisch dat mensen die toch al een vreselijk periode achter de rug hebben daarvoor misbruikt worden. Dat ze bij dit soort organisaties steun vinden zal best en dat er wel wat mag veranderen daar (zowel qua rechtspraak als mediageweten) is ook duidelijk, maar toch laat het allemaal een redelijk wrange nasmaak achter.

Een docu van deze tijd. Eenzijdig, opdringerig en georchestreerd.

avatar van dualcia
Documentaire over het sexueel misbruik op tienermeisjes en het daaropvolgende gepest via social media. Ik vind zulke verhalen eigenlijk altijd wel indrukwekkend, dus het verhaal van Audrie Potts maakte zeker indruk op me. Je hoort tegenwoordig eigenlijk veel te vaak zulke verhalen over tieners die zelfmoord plegen om dergelijke redenen. Ik vond het goed dat ze ook de jongens/daders aan het woord lieten in de documentaire. Ik kreeg het gevoel dat die tienerjongens gewoon niet doorhadden hoeveel invloed zulke sexuele handelingen op meisjes hebben en ik denk dat dat vrij normaal is geworden tegenwoordig: jongens die misbruik maken van meisjes, terwijl ze onder invloed zijn of iets dergelijks, en daar dan niet het kwade van inzien. Ik voel me daar zelf ook betrokken bij, dus het doet me gewoon veel om zulke verhalen te horen.

Het verhaal van Daisy ging me wat te lang door, en het was misschien beter geweest als er wat meer algemener werd ingegaan op dit probleem in de maatschappij. Toch vind ik het wel een goede zaak om zoiets meer in de openheid te krijgen.

*3.5

avatar van 606
Ik vond het echt heftig zeg

avatar van Aapje81
Vandaag Athlete A (2020) gezien van deze makers en die vond ik bijzonder indrukwekkend. Dus dan ga je kijken wat ze nog meer hebben gemaakt.

Tot mijn verbazing kwam ik er achter dat ze ook verantwoordelijk zijn voor deze documentaire over de een aantal dagen terug overleden Daisy Coleman. Bijzonder tragisch.

Netflix-docuster Daisy Coleman op 23-jarige leeftijd overleden | AD.nl

Normaal zou ik zoveel tragiek overslaan maar ergens voelt het nu als verplichte kost. Het lijkt me een heftige kijkervaring dus ik ga eerst maar eens Athlete A laten bezinken.