Genre: Horror / Thriller
Speelduur: 123 minuten
Alternatieve titel: Orphan Esther
Oorsprong:
Verenigde Staten / Canada / Duitsland
Geregisseerd door: Jaume Collet-Serra
Met onder meer: Vera Farmiga, Peter Sarsgaard en Isabelle Fuhrman
IMDb beoordeling:
7,0 (275.589)
Gesproken taal: Ests, Frans, Engels, Portugees en Slowaaks
Releasedatum: 5 november 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Orphan
"There's something wrong with Esther."
Het tragische verlies van hun ongeboren kind heeft Kate en John enorm aangegrepen. Zowel hun huwelijk als Kate's fragiele psyche heeft eronder te lijden, omdat ze wordt geteisterd door nachtmerries en demonen uit haar verleden. Het stel doet er alles aan om weer een normaal leven te krijgen en besluit een kind te adopteren. In het plaatselijke weeshuis voelen John en Kate zich aangetrokken tot een jong meisje met de naam Esther. Al gauw na thuiskomst vindt er echter een reeks gebeurtenissen plaats, waardoor Kate begint te geloven dat er iets mis is met Esther.
Externe links
Acteurs en actrices
Kate Coleman
John Coleman
Esther
Sister Abigail
Max Coleman
Daniel Coleman
Dr. Browning
Dr. Värava
Grandma Barbara
Brenda
Reviews & comments
jesse2204
-
- 4 berichten
- 10 stemmen
Prachtig ook hoe ze echt standaard geluiden tot schrikmomenten omtoveren
zoals bijvoorbeeld de lachende kinderen als de pestkop de glijbaan oploopt... ik verschoot al toen ze in het begin het spiegelkastje open deed in de badkamer
wat een eng geluid was me dat
DarkNight
-
- 12 berichten
- 41 stemmen
Ik dacht steeds het is maar een kind. Ok en hele enge kind maar nog steeds een kind.
Hoodini
-
- 69 berichten
- 330 stemmen
Wat een gruwelijke (goeie) film!
Ik vond het absoluut geen voorspelbaar verhaal. Er zitten misschien wel scenes in die ook in andere films voor komen en dat het daardoor bekend lijkt. Maar in welke film zie je dat tegenwoordig niet.. vooral het feit van de aandoening die Esther heeft vind ik erg origineel in het verhaal. Fijne film om te kijken ook als je zelf je eerste kindje verwacht!
Siem Shady
-
- 124 berichten
- 124 stemmen
Ik heb deze film net gekregen......
Moet ik deze kijken??? (ben horror fan)
of iets voor de prullenbak?? volgens mij is het namelijk echt zo`n standaard amerikaanse horror film....
?
voskat
-
- 1026 berichten
- 1088 stemmen
Ik heb deze film net gekregen......
Moet ik deze kijken??? (ben horror fan)
of iets voor de prullenbak?? volgens mij is het namelijk echt zo`n standaard amerikaanse horror film....
?
Het is gemaakt in Hollywood, maar met een Spaanse regisseur aan het roer... en dat is te zien ook.
Je hoeft in elk geval geen martelporno te verwachten. Gewoon een vakkundige horror/thriller met een slimme, niet-standaard plotwending.
domkey
-
- 780 berichten
- 0 stemmen
Ik heb deze film net gekregen......
Moet ik deze kijken??? (ben horror fan)
of iets voor de prullenbak?? volgens mij is het namelijk echt zo`n standaard amerikaanse horror film....
?
Thriller! 
merijn82
-
- 1931 berichten
- 460 stemmen
Onbegrijpelijk hoe vaak de 'briljante' plotwending hier wordt aangehaald en daarmee het niet voorspelbare einde van de film.
Ik heb dat toch heel anders ervaren. Dat gedeelte vond ik juist erg slecht. Dat het jonge meisje in het lichaam van een volwassen vrouw zit?! Mijn God, hoe vergezocht en ongeloofwaardig wil je het hebben? En nee ik had dat niet aan zien komen nee, maar wie komt er nou ook op zo'n bezopen en kinderachtige wending? Daarbij, en dat is misschien nog wel het belangrijkste, ...: de hele plotwending deed me totaal niks meer. Wat nou precies de oorzaak is van het gedrag van dit meisje etc. laat me totaal koud. Er moest even een verklaring voor komen en dus verzonnen ze in vijf minuten iets onbenulligs. Voegt echt niks toe aan mijn kijkervaring.
Wilde ik toch nog even kwijt na hier te zien dat iedereen dat gedeelte zo de hemel in prijst.
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
Onbegrijpelijk hoe vaak de 'briljante' plotwending hier wordt aangehaald en daarmee het niet voorspelbare einde van de film.
Ik heb dat toch heel anders ervaren. Dat gedeelte vond ik juist erg slecht. Dat het jonge meisje in het lichaam van een volwassen vrouw zit?! Mijn God, hoe vergezocht en ongeloofwaardig wil je het hebben? En nee ik had dat niet aan zien komen nee, maar wie komt er nou ook op zo'n bezopen en kinderachtige wending? Daarbij, en dat is misschien nog wel het belangrijkste, ...: de hele plotwending deed me totaal niks meer. Wat nou precies de oorzaak is van het gedrag van dit meisje etc. laat me totaal koud. Er moest even een verklaring voor komen en dus verzonnen ze in vijf minuten iets onbenulligs. Voegt echt niks toe aan mijn kijkervaring.
Wilde ik toch nog even kwijt na hier te zien dat iedereen dat gedeelte zo de hemel in prijst.
Dan heb je niet duidelijk gekeken, want anders had je gezien dat het zeker geen in 5 minuten verzonnen onbenullig einde was. Als je goed oplet worden er zoveel kleine aanwijzingen gegeven ervoor zowel voor het feit dat ze 33 jaar is, als het feit dat ze die banden om haar nek en polsen draagt om daaronder iets (de littekens) te verbergen. Dus en de plotwending is onvoorspelbaar en valt tegelijk ontzettend goed op z'n plaats. Logische conclusie: briljant! (zo valt verder veel meer in de film op z'n plaats, wat je misschien ook pas opmerkt bij herziening, maar dat dan terzijde).
En ongeloofwaardig? moet ik daar serieus op ingaan..?-_-0 Oke vooruit: het is een aandoening die voorkomt en zoals ik al eerder zei worden er al meer dan genoeg kleine aanwijzingen gegeven, alleen ze weet het inderdaad goed te verbergen.. dus nee, niet ongeloofwaardig..

Maarja aan je stemmen zie ik sowieso al dat je geen smaak hebt, Man on Fire, The Hangover, Seven Pounds, Mirrors en Burn After Reading allemaal een onvoldoende.. je kan ook overdrijven..
peter66
-
- 6 berichten
- 6 stemmen
ongelooflijk goeie film in de melee van tegenwoordig.
heb op het puntje van mijn bank gezeten.
Siem Shady
-
- 124 berichten
- 124 stemmen
Mensen mensen
Volgens mij is de helft niks gewend hier. Ik bedoel kom op!
Ondanks de inbreng van de Spaanse regisseur kon Stevie Wonder deze film voorspellen natuurlijk. Ik bedoel ,goh wat zou er toch onder die bandjes zitten die ze maar in 3 sec uitleggen.
En aangezien er ook weer gestrooid werd met major cliche`s was het niet zo spannend allemaal.
En het plot tja , toch ben ik het wel met Marijn82 eens , het voelde snel afgewerkt en te onduidelijk , ik werd wijzer uit de aftiteling!
al met al: Mwoah , niet slecht maar had beter gekunt denk ik
als je echt even wilt griezelen in 2009 raad ik toch '' Paranormal Activity '' aan tenzij je een heeeeeel nuchter persoon bent.
merijn82
-
- 1931 berichten
- 460 stemmen
Dan heb je niet duidelijk gekeken, want anders had je gezien dat het zeker geen in 5 minuten verzonnen onbenullig einde was. Als je goed oplet worden er zoveel kleine aanwijzingen gegeven ervoor zowel voor het feit dat ze 33 jaar is, als het feit dat ze die banden om haar nek en polsen draagt om daaronder iets (de littekens) te verbergen. Dus en de plotwending is onvoorspelbaar en valt tegelijk ontzettend goed op z'n plaats. Logische conclusie: briljant! (zo valt verder veel meer in de film op z'n plaats, wat je misschien ook pas opmerkt bij herziening, maar dat dan terzijde).
En ongeloofwaardig? moet ik daar serieus op ingaan..?-_-0 Oke vooruit: het is een aandoening die voorkomt en zoals ik al eerder zei worden er al meer dan genoeg kleine aanwijzingen gegeven, alleen ze weet het inderdaad goed te verbergen.. dus nee, niet ongeloofwaardig..

Maarja aan je stemmen zie ik sowieso al dat je geen smaak hebt, Man on Fire, The Hangover, Seven Pounds, Mirrors en Burn After Reading allemaal een onvoldoende.. je kan ook overdrijven..
Jammer dat je in het laatste gedeelte van je reactie de aanval zoekt door het over mijn smaak te gaan hebben aan de hand van films die ik om persoonlijke redenen niet goed vond. Typisch een reactie van een Amsterdammer overigens. Dat jij emotionele Hollywoodbagger als Seven Pounds zo geweldig vindt moet je zelf weten maar laat anderen dat lekker zelf uitmaken. Heb je ook gelezen waarom ik die films niet goed vond? Ach laat ook maar, de meeste films die ik wel hoog waardeer zul jij niet eens kennen. Waarmee ik niet net als jij wil zeggen dat je GEEN smaak hebt maar simpelweg een andere smaak. Maar nee jouw top 10...dat is inderdaad de definitie van een goede smaak, daar is geen speld tussen te krijgen...pfff alsjeblieft zeg...
Wat je verder zegt: ik kan met je meegaan dat ik het misschien niet goed geformuleerd heb als ik zeg dat het einde in vijf minuten verzonnen is. Wel blijf ik erbij dat het een vergezochte, geforceerde en verre van briljante plotwending is.
606
-
- 23879 berichten
- 12278 stemmen
Creepy child en erg goed geacteerd door haar ook.
Alleen soms is de film eentonig maar de spanning is goed.
3,5 ster
tcdaizz
-
- 97 berichten
- 137 stemmen
Ik vond dit echt weer eens een super film, lekker spannend en goed acteerwerk. Beetje abrupt einde, maar ach, verder was ie goed!
voskat
-
- 1026 berichten
- 1088 stemmen
Ondanks de inbreng van de Spaanse regisseur kon Stevie Wonder deze film voorspellen natuurlijk. Ik bedoel ,goh wat zou er toch onder die bandjes zitten die ze maar in 3 sec uitleggen.
Je gaat me toch niet vertellen dat je de daadwerkelijke clou correct had voorspeld?
Natuurlijk is de uitwerking eromheen voorspelbaar, maar daar is het ook een popcorn horror-film voor. 
Saaaarrtje
-
- 75 berichten
- 163 stemmen
Grappig dat bij elk (standaard/cliché) punt waar je een schrikmoment verwacht, geen schrikmoment is! zoals bijvoorbeeld het douchegordijn, in het speeltuintje, de eerste keer in de spiegel
Siem Shady
-
- 124 berichten
- 124 stemmen
@ Voskat
Nou dat je geloof je nooit , maar ik zei nog tegen me huisgenoot , er zit gewoon een volwassen vrouw in joh , nu was de uitwerking net ietsjes anders maar toch......ben ook wel wat gewend dat scheelt ook natuurlijk!
popcorn horror film haha daar heb je zeker gelijk in ja.....maar bijvoorbeeld tijdens een film als [REC] heb ik geen tijd voor popcorn
dus het kan wel
toetje1977
-
- 101 berichten
- 1123 stemmen
ze is toch fysiek in gevecht met de vader en later ook met moeder. de vader heeft mijn postuur, en dat hij zich zo lek laat prikken door een meisje met een vorkje gaat er bij mij niet in.
Ik denk dat als je eerst een steek in je zij hebt gehad met een mes dat het toch allemaal een stukje lastiger wordt
Prima film, goed einde, die zag ik niet aankomen!
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
Jammer dat je in het laatste gedeelte van je reactie de aanval zoekt door het over mijn smaak te gaan hebben aan de hand van films die ik om persoonlijke redenen niet goed vond. Typisch een reactie van een Amsterdammer overigens. Dat jij emotionele Hollywoodbagger als Seven Pounds zo geweldig vindt moet je zelf weten maar laat anderen dat lekker zelf uitmaken. Heb je ook gelezen waarom ik die films niet goed vond? Ach laat ook maar, de meeste films die ik wel hoog waardeer zul jij niet eens kennen. Waarmee ik niet net als jij wil zeggen dat je GEEN smaak hebt maar simpelweg een andere smaak. Maar nee jouw top 10...dat is inderdaad de definitie van een goede smaak, daar is geen speld tussen te krijgen...pfff alsjeblieft zeg...
Wat je verder zegt: ik kan met je meegaan dat ik het misschien niet goed geformuleerd heb als ik zeg dat het einde in vijf minuten verzonnen is. Wel blijf ik erbij dat het een vergezochte, geforceerde en verre van briljante plotwending is.
Tis geen aanval, maar ik vind gewoon dat je overdrijft, tuurlijk kan iets niet je smaak zijn, maar ik heb gewoon naar je stemmen gekeken en dat je zoveel goed gewaardeerde en zelfs top 250 films allemaal een dikke onvoldoende geeft.. dat mag ik overdrijven vinden ja..

En dan moet je een 'lousy' opmerking maken als: 'typisch een amsterdammer'.. hoezo generaliseren?

Verder zei ik ook nergens dat ik Seven Pounds GEWELDIG vind (alleen ook geen dikke onvoldoende waard), ik vind gewoon dat je overdrijft. En je mag het hollywoodbagger vinden, vind ik ook van sommige hollywoodfilms.. en tuurlijk mag je dat vinden (zoals ik vind dat je een slechte smaak hebt).. ik zeg alleen maar dat ik vind dat je zeer overdrijft (zie vorige alinea).
En me top 10? Wat is daar nou weer mee? Je hebt er zelf niet eens een, maar wel een beetje op die van mij gaan lopen zeveren? allemaal films met een gemiddelde boven de 3 sterren.. en sowieso who cares, het is een top 10.. als dat mijn films zijn die ik top vind en geen zin heb om letterlijk de eerste 10 films van de top 250 te kopieren, dan wat?
Laat ik dan ook maar nog even op dat laatste ingaan: kijk je mag het zelf het tegenovergestelde van briljant vinden, wat jij wil, maar zoals ik al zei is het niet vergezocht: kijk de film desnoods nog een keer, en dan zie je zelf de aanwijzingen en valt het juist goed op z'n plaats en is het totaal niet vergezocht.. omdat je een film slecht vind hoef je geen extra onwaarheden erbij te gaan verzinnen om de film nog maar een beetje meer af te kraken..-_-0
Jammer dat je maar een paar zinnen gebruikt om echt goed op me in te gaan en de rest van je verhaal verspilt aan gebrabbel..
merijn82
-
- 1931 berichten
- 460 stemmen
Gebrabbel? Heb je je eigen verhaal wel eens goed nagelezen voor je dat van mij als gebrabbel omschrijft? Je komt echt met het ene kulargument na de ander. Zucht..
Luister Don. Zolang jij deze arrogante houding houdt (nogmaals: typisch Amsterdams, ik kan het weten daar waar ik er zelf vandaan kom
) en niet kunt inzien dat mensen een andere smaak/mening hebben en films anders ervaren dan jij ga ik niet verder in deze bitchfight. Zaken als 'een film/plot vergezocht vinden' zijn vrij subjectief. Je hebt de waarheid niet in pacht, leer dat eens inzien.
'Je hebt eens naar mijn stemmen gekeken en vind dat ik overdrijf ' ?? Als je goed kijkt zie je dat ik mijn stemmen weloverwogen maak en geen 0,5/5-stemmer ben. Ook beargumenteer ik vaak waarom ik de score geef. En de enige die overdrijft ben jij: Ik geef Seven Pounds (en andere films die je eerder zonodig moest aanhalen) geen DIKKE onvoldoende. De twee sterren die ik in dit geval uitdeel bijgestaan door een beargumentatie is dus geen overdrijven, maar gewoon een weloverwogen score. Overdrijven zou zijn als ik het 0,5 zou geven, maar dat doe ik zoals eerder gezegd zelden. Het is in dat geval MIJN mening en daar hoef je het zeker niet mee eens te zijn, maar snap dan dat het voor mij GEEN argument is of een film algemeen goed gewaardeerd wordt (zoals jij steeds aanhaalt).
Ik vind discussies vaak leuk maar met jou vermoeiend, omdat je me niet begrijpt. Dus zullen we het hier bij houden: jij vindt Orphan goed en ik niet en jij hebt een andere filmsmaak dan ik. Case closed wat mij betreft.
Rascal
-
- 537 berichten
- 792 stemmen
Mooi scène trouwens waarin Vera Farmiga haar dochtertje het voor-het-slapen-gaan verhaaltje uitbeeldt in gebarentaal.
.
voskat
-
- 1026 berichten
- 1088 stemmen
@ Voskat
Nou dat je geloof je nooit , maar ik zei nog tegen me huisgenoot , er zit gewoon een volwassen vrouw in joh , nu was de uitwerking net ietsjes anders maar toch......ben ook wel wat gewend dat scheelt ook natuurlijk!
popcorn horror film haha daar heb je zeker gelijk in ja.....maar bijvoorbeeld tijdens een film als [REC] heb ik geen tijd voor popcorn
dus het kan wel Ik kijk al sinds m'n zesde horror (half achter de bank verstopt naar Return Of The Living Dead zitten kijken
), dus ik ben ook heel wat gewend. Maar deze wending was toch vrij inventief... en verfrissend vrij van bovennatuurlijk gedoe.
Nienke1981
-
- 138 berichten
- 548 stemmen
Na alle lof over deze film hier gelezen te hebben, heb ik deze film vanavond in de bios gezien.
Ik had er meer van verwacht: het eerste deel was te langdradig/eentonig, maar het tweede deel was goed en spannend.
Wel de moeite waard om te kijken, maar geen topper.
wouterds
-
- 2 berichten
- 9 stemmen
Goed onvoorspelbaar verhaal. zeker de moeite waard om hem te kijken. Omdat hij zo onvoorspelbaar was bleef de film je boeien.
Keane1983
-
- 1015 berichten
- 943 stemmen
Een erg goede (onvoorspelbare) film.
De film houd je goed in zijn greep. Wat wel een klein nadeeltje is is dat het wel erg ver gezocht is dat een vrouw zo een groei achterstand heeft dat ze een kind lijkt maar eigenlijk 33 is!!!
Maargoed dat heeft de pret niet mogen drukken.
Acteerwerk is erg goed gedaan en ook de score is ook goed geknipt voor deze film.
De film moet inderdaad wel een beetje op gang komen, maar al snel is het een groot feest in het huis wat een hoop spanning en sensatie met zich mee brengt. Het eerste gedeelte had ik ook niet echt het idee dat ik naar een bioscoop film aan het kijken was, maar het tweede gedeelte heeft dit erg goed recht getrokken. Ik moet dan ook wel zeggen dat de film bijna 2 uur duurt dus mag het ook wel een beetje langzaam opstarten.
Maar zeeeeeer zeker de moeite waart om te kijken.
Van mij krijgt deze film een dikke 4.0*
atlantica
-
- 36 berichten
- 69 stemmen
Spannende thriller die je goed in de greep houdt. De film start traag maar komt daarna wel goed op gang. Ruime voldoende!
DenisevB
-
- 7 berichten
- 0 stemmen
Super! Heb echt van begin tot eind geboeid zitten kijken. Het was inderdaad wat ver gezocht dat ze al 33 was en er dan nog zo uit ziet (dat kan natuurlijk wel, maar dan kloppen je verhoudingen waarschijnlijk niet zo), maar het is niet iets waar ik me aan ergerde.
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
Case closed wat mij betreft.
Zeker nu na wat pm over en weer

Super! Heb echt van begin tot eind geboeid zitten kijken. Het was inderdaad wat ver gezocht dat ze al 33 was en er dan nog zo uit ziet (dat kan natuurlijk wel, maar dan kloppen je verhoudingen waarschijnlijk niet zo), maar het is niet iets waar ik me aan ergerde.
Daar heb je wel gelijk in, alleen dat vind ik meer op ongeloofwaardigheid duiden dan op vergezochtheid, in de context van de film was het juist erg goed op z'n plaats. maarja, die verhoudingen inderdaad, alhoewel ik ook wel weer snap dat het lastig is om iemand te casten waar die verhoudingen weer wel kloppen en ook nog overtuigend kan acteren..
plompa
-
- 109 berichten
- 229 stemmen
Vond er niet zoveel eigenlijk. Geen nieuw gegeven, de duivelse adoptie docher. Al een vaak gedaan ding. Erg voorspelbaar. Enige verassende was leeftijd.
V
-
- 8369 berichten
- 3366 stemmen
Erg overtuigend geacteerd van Fuhrman, dat zeker, maar helaas weet de film nergens echt spannend of verheffend te worden. Weinig schrikmomenten ook, de paar die er in zijn verwerkt zijn zeer voorspelbaar. Ook de lange speelduur helpt niet mee, aangezien er te weinig gebeurt. De uiteindelijke clue mag dan theoretisch mogelijk zijn, een grote grijns kon ik toch niet onderdrukken. Kwaadaardig meisje, blijkt moordlustige dwerg. 
Wel een erg schattig kind trouwens, die kleinste, maar dat terzijde.
2,5*
Pre- en sequels

Orphan: First Kill
2022
73 reacties
Gerelateerd nieuws

Horrorfilm 'Orphan' is gebaseerd op échte crimineel die zich voordeed als dertienjarig kind

Plot-twists: vijf films met een ronduit verbazingwekkend einde
Bekijk ook

Threads
Drama, 1984
58 reacties

The Boy in the Striped Pyjamas
Drama / Oorlog, 2008
948 reacties

El Orfanato
Horror / Mystery, 2007
508 reacties

The Mudge Boy
Drama, 2003
6 reacties

The Others
Horror / Thriller, 2001
704 reacties

Martyrs
Drama / Horror, 2008
2.820 reacties
Gerelateerde tags
nondeaf-muteweestroubled marriagepost-credits sceneduringcreditsstinger
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








