Stanley & Iris (1989)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Martin Ritt
met Jane Fonda, Robert De Niro en Swoosie Kurtz

Stanley is een kok van een simpele bedrijfskantine, waar hij al geruime tijd werkt. Hij probeert de aandacht te krijgen van de jonge weduwe Iris. Stanley en Iris beginnen een relatie, maar al snel blijkt er iets mis te zijn. Iris ontdekt dat hij niet kan lezen en als zijn baas hier achterkomt wordt hij ontslagen. Iris begint hem dan te helpen met schrijven en lezen.

neo (crew)
Best wel een goeie film met vooral goeie acteerprestaties van de niro en fonda. Het verhaal is nou niet echt origineel maar wel een beetje dramatisch.

Wel goed geacteerd maar dat vond ik niet voldoende om het vermakelijk te maken.

Mooie film met prachtig/perfect acteerwerk.
Weet niet wat ik elders nog over kwijt kan.

Score : ***

kArIzMa_TuRk
idd een mooie vermakelijke film, De Niro deed goed z'n best, verhaal was redelijk goed voor een 3*

avatar van Castor Troy
De acteurs zorgen ervoor dat deze film nog lang te verteren was, maar tegen het einde begon het flinterdunne verhaaltje zicht toch op te breken en stijgt het niet echt boven de middelmaat uit.

avatar van Carl
grote films kenmerken zich niet door grootse verhalen. Vaak zijn het de simpele motieven die mensen raken. Dit was er zo een van. En met sterren als Fonda en De Niro kan dat vervolgens niets anders dan een prachtfilm worden.

Gewoon een degelijke feelgood!
Een ruime 4.

avatar van movie acteurs
Aardige film met deze twee top acteurs. Het kon sowieo niet mis alhoewel ik wat betere rollen van hun gezien heb. Het plotje kwam me wel wat gedateerd over en het was sowieso niet origineel. Dit bleek wel de laatste film van regisseur Martin Ritt te zijn. Toch krijgt deze film een klein 3,0tje.

avatar van jikamajoja
Romantisch filmpje uit de "goede oude tijd" met geweldige topacteurs. Het verhaal is best leuk, maar al bij al steeg de film niet tot boven de middelmaat uit.

avatar van badfans69
Redelijke feel good movie

avatar van JohnWilliams
Leuk filmpje maar daar blijft het echt bij. Ik vond 'm vaak erg saai en langdradig. De muziek van Williams was natuurlijk weer goed maar ook hij hield het allemaal wat rustig. De Niro en Fonda deden het leuk maar meer ook niet...

Redelijke film waarin een vrouw een analfabete kok leert lezen en schrijven. Een liefdesfilm met een rustig tempo die gaat over echte mensen. Wel erg simpel allemaal, en ook kennen de personages verder weinig diepgang. Echter weten Jane Fonda en Robert DeNiro hier nog wat meer uit te halen waardoor de film toch goed weg kijkt en het nog een nipte 3.5 sterren wordt.