De Matthäus Missie van Reinbert de Leeuw (2016)
Genre: Documentaire
Speelduur: 75 minuten
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Cherry Duyns
Met onder meer: Reinbert de Leeuw
IMDb beoordeling: 8,1 (45)
Releasedatum: 16 maart 2017
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot De Matthäus Missie van Reinbert de Leeuw
Pianist, componist, dirigent Reinbert de Leeuw, 78 jaar heeft zijn leven gewijd aan de moderne klassieke muziek, van Schönberg tot Oestvolskaya. Nu, aangekomen in de kromming van zijn levensboog, draait hij zich om en strekt hij zijn armen uit naar Johann Sebastian Bach, naar de Matthäus Passion. Filmmaker Cherry Duyns volgt Reinbert de Leeuw vanaf de eerste repetitiedagen met orkest, koor en solisten tot de uitvoering in de Amsterdamse Nieuwe Kerk.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
kappeuter (crew films)
-
- 72618 berichten
- 5778 stemmen
Vanaf 13 oktober in de bioscoop (Cinema Delicatessen)
Zinema (crew films)
-
- 10116 berichten
- 6903 stemmen
Hongerig hallucineren.
Een shot van de 'hoofdrolspeler' waarbij hij een minuut lang zijn hoofd in zijn handen laat rusten. Het is veelzeggend voor deze productie. Wie is Reinbert de Leeuw en hoe verloopt zijn missie? Twee vragen die je zomaar zou kunnen stellen naar aanleiding van de titel. Op beide vragen wordt geen duidelijk antwoord gegeven. Ergens aan het begin van deze enigszins hallucinante documentaire praat de dirigent over Bachs meesterwerk de Matthäus Passion, maar de kijker die enige kennis van klassieke muziek ontbeert zal verder geen handreiking krijgen. En wie precies wie is? Dat De Leeuw wel eens een muzikaal genie zou kunnen zijn dat worstelt met een perfecte publieke uitvoering, valt wél op te merken. Maar daar blijft het dan ook bij. Je gunt de sympathiek overkomende man iets meer portret.
Het is ongetwijfeld een weloverwogen artistieke keuze geweest van de filmmakers om dit proces op deze manier in beeld te brengen, toch blijft het nogal afstandelijk aandoen. Alsof niemand een serieuze vraag durft te stellen en überhaupt al blij is als er iets - soms bijna onverstaanbaar - wordt uitgesproken. Achtergronden, beweegredenen of welke poging tot diepte dan ook, blijven bijna volledig uit. Dat is jammer want een en ander wordt niet alleen mooi in beeld gebracht, het werpt ook allerlei vragen op. Soms kun je wegdromen bij de muziek in combinatie met de beelden, maar de warrige intermezzo's met spraak interrumperen dat dan weer vervolgens. Vleesch noch visch biedt genoeg smaakvolle alternatieven. Hier blijf je echter met een hongerig gevoel achter.
Onvoldoende.
Met dank aan Film Incompany voor het recensie-exemplaar.
Axel Kouderdijk
-
- 62 berichten
- 1474 stemmen
Het lijkt er wel op alsof Zinema een heel andere film gekeken heeft dan ik. De Leeuw heeft het m.i. voortdurend over over zaken die zijn muzikale missie duidelijk maken.
Fascinerend om zó dicht op de huid te zitten van iemand die zó bevlogen met ieder aspect van het uit te voeren werk bezig is.
eRCee
-
- 13346 berichten
- 1923 stemmen
Wie is Reinbert de Leeuw en hoe verloopt zijn missie? Twee vragen die je zomaar zou kunnen stellen naar aanleiding van de titel. Op beide vragen wordt geen duidelijk antwoord gegeven.
Ik denk dat je inderdaad al wat achtergrondkennis nodig hebt over de muziekgeschiedenis en bestaande interpretaties om het goed te kunnen volgen. Ben zeker geen expert op dat gebied, maar het is duidelijk dat De Leeuw, die nooit barokmuziek heeft gedirigeerd, voor een langzamere, emotievolle, theatrale uitvoering gaat (maar wel op vrij ingetogen wijze, geen opera). Terwijl de laatste 25 jaar voornamelijk authentiekere barok-uitvoering heeft opgebracht (sneller tempo, transparante stemmen, afgemeten). Je zou denk ik kunnen zeggen dat de ene aanpak het uitgangspunt neemt in de gelijkwaardigheid van de stemmen volgens de klassieke polyfonie, terwijl de aanpak van De Leeuw z'n uitgangspunt vindt in de tekst en de emotie. Als relatieve buitenstaander begint Reinbert de Leeuw als het ware zonder bagage, en laat de partituur opnieuw tot leven komen op de manier die hij zelf voor ogen heeft.
Verder moet de film het vooral hebben van de gepassioneerdheid van Reinbert de Leeuw, sowieso een persoon waar je volgens mij alleen maar sympathie voor kan voelen. Het shot waar Zinema aan refereert dat hij zijn handen voor het gezicht houdt is prachtig (ook dankzij de flarden muziek die je ondertussen hoort van de inspelende musici). Met de in beeld gebrachte repetities worden alle belangrijke onderdelen van het stuk gedekt: de zangers komen één voor één in beeld, de solerende musici, het koor en het orkest. Voeg daarbij nog wat meer technische details over hoe de Matthaus in elkaar zit, en je hebt een goede docu over een interessante dirigent die een fantastisch muziekstuk wil gaan uitvoeren.
cucciolo
-
- 487 berichten
- 1068 stemmen
Intieme pretentieloze docu die een belangrijk moment in de wereld van de klassieke muziek weet te vangen; namelijk een nieuwe onconventionele benadering van de Matthäs Passion door meester-dirigent Reinbert de Leeuw. Die ook grotendeels verantwoordelijk is voor de meer dan geslaagde film, met name omdat hij de camera zo dicht toelaat, zonder ook maar enigszins uit zijn doen te raken, of iets van zijn focus te verliezen. Reinbert's exceptionele toewijding aan zijn vak is aanstekelijk. Daarbij zijn zijn warme persoonlijkheid, zijn innemende manier van leiding geven en de persoonlijke aandacht die hij aan de orkestleden geeft, zomaar een paar kwaliteiten die hem sieren als mens en als maëstro.
Waverick
-
- 203 berichten
- 322 stemmen
Ik ben dan iemand die vooraf goed geïnformeerd is over het onderwerp: de Matthäus-Passion van Johann Sebastian Bach.
Dat iemand als Reinbert de Leeuw deze compositie nog eens zou dirigeren, daar had kortgeleden niemand rekening mee gehouden. Holland Baroque vroeg er zelf om, en ze hebben uiteindelijk gekregen waar ze om vroegen: een uitvoering met een nieuwe, onbevangen blik.
De Leeuw, die zijn hele leven heeft gewijd aan nieuwe (klassieke) muziek, laat zich op late leeftijd verleiden de meest bekende passiemuziek een 'De Leeuw-behandeling' te geven. Het resultaat is een zeer intense uitvoering, waar waarschijnlijk de komende decennia nog rekening mee moet worden gehouden. Zowel het orkest als het koor hebben duidelijk zich ter harte genomen bovenal de tekst van de compositie te benadrukken. Het is wat mij betreft echt een genot om te beluisteren.
Ik was overigens op zondag 11 maart bij de uitvoering van de Johannes-Passion in het Muziekgebouw aan het IJ. Ook hier bemerkte ik de inmiddels bekende 'De Leeuw-behandeling': de tekst van deze passiemuziek werd letterlijk door alle artiesten doorleefd de zaal in geworpen. Het was een zeer fijne ervaring.
Maar terug naar deze documentaire: het is in mijn ogen (ook al wist ik al veel van het onderwerp af) mooi gefilmd. De auteur laat duidelijk het proces van begin tot eindproduct zien, inclusief de obsessieve neigingen van de dirigent. Ik vind echter dat het nog veel langer had mogen duren. Verdubbel de tijd (op zijn minst) en ik zou vijf sterren geven.
Het laatste nieuws
'Pirates of the Caribbean'-vervolg definitief van tafel, Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic | MovieMeter Recap
'The Bear'-acteur Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Het publiek krijgt geen genoeg van HBO Max-parel 'Something the Lord Made': 'Ga deze zeker nog eens bekijken'
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.