L'Affaire Farewell (2009)

Frankrijk
Thriller / Drama

geregisseerd door Christian Carion
met Guillaume Canet, Alexandra Maria Lara en Emir Kusturica

Moskou, 1981. Een kolonel van de KGB raakt steeds meer vervreemd en vol afschuw van hoe de Sovjet-politiek zich heeft ontwikkeld. Hij besluit zich af te wenden van het systeem en met de hulp van een Frans ingenieur staat hij aan de wieg van één van de grootste gebeurtenissen van de eeuw, de ineenstorting van het Oost-blok. Dit doet hij onder de codenaam Farewell, waarmee hij belangrijke informatie doorspeelt naar het Westen. Op ware gebeurtenissen gebaseerd.

avatar van bresje
Ik zat niet echt op het puntje van mijn stoel, zoals ik had gehoopt...
Tegenvaller.

avatar van badfans69
Eindelijk op dvd

Laat de film op ware gebeurtenissen zijn gebaseerd, erg duidelijk, boeiend of opwindend is hij niet.

Deze gedetailleerde politieke spionagefilm speelde in 1981, ten tijde van de koude oorlog en was gebaseerd op ware gebeurtenissen. De personages kregen diepgang, maar de regisseur, ook al had hij vooral oog voor de menselijke kant, ruimde daar teveel tijd voor in, waardoor het verhaal zich traag ontwikkelde. Het duistere kat en muisspel had meer intrigerend gekund en bovendien waren er te weinig echt spannende momenten. De cast speelde ijzersterk.