Gangster No. 1 (2000)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Ierland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Paul McGuigan
met Malcolm McDowell, David Thewlis en Paul Bettany

Een jonge misdadiger wordt ingehuurd door de machtige gangster Freddie Mays, door wie hij geobsedeerd raakt. Langzaam weet hij Mays als het hoofd van de bende opzij te zetten wanneer hij naar de gevangenis gestuurd wordt.

avatar van Montorsi
Niet echt veel aan. Het eerste uur stelt nog wel wat voor, het laatste halfuur slaat dan weer nergens op. Verschrikkelijk slap. Paul Bettany doet hier prima werk, wat McDowell laat zien lijkt dan weer helemaal nergens op. Een smet op de carriere.

Verlaagd naar 1*. Werkelijk niets blijven hangen van deze film. En dat heb ik niet vaak! Maar ik heb hem wel gezien, zo blijkt.

Meneer Bungel
NIGHTWOLF_ONE schreef:
Werkelijk niets blijven hangen van deze film.

Nu, járen later, hangt er nog van alles van deze film in mijn kop: het acteerwerk van Bettany, Thewlis en McDowell, de brute scenes, het prachtige sfeertje dat van het oude(re) Great Brittain wordt neergezet en het rise and fall-verhaal met een twist. Schitterend filmpje.
Ik sta toch wel te kijken van de vele negatieve beoordelingen hier...

avatar van Hans Vons
Ja het is een typische engelse gangsterfilm. Je kan het niet vergelijken met de Amerikaanse versies of de Italiaanse. Maar ik hou wel van die Engelse sfeer en was zeker de moeite waard.

avatar van Glacius
Banjo schreef:
goede film ! maar inderdaad het einde was gewoon niet zo sterk.

Het einde van de film is juist één van de sterke punten van deze film.

avatar van Leo1954
Lekkere Engelse gangsterfilm, mooi jaren zestig sfeertje. Beetje A Clockwork Orange hier en daar. Einde is wat tegenvallend en dan bedoel ik het weerzien met Freddie Mays.

avatar van Glacius
Wat is er slecht aan het einde dan? Omdat er niemand neergeknald wordt? Hoe cliché..

avatar van Leo1954
Glacius schreef:

Jij vult voor mij in wat ik minder aan het einde vind en je hebt het helemaal mis. Het laatste deel gaat helemaal over de confrontatie tussen Freddie Mays en Ganster no.1. Ik vind die confrontatie wat vlak, het is toch echt de apotheose en wat ik echt minder vind is dat Paul Bettany (de ster van de film imo) vervangen wordt als enige door een andere acteur, Malcolm McDowell. Van mij hoeft er niemand neergeknald te worden, de frustratie van Gangster no.1 vind ik goed weergegeven. .

Mr_White
Jaren geleden ooit gezien en de film is me altijd bij gebleven door de sterke indrukken die Bettany en McDowell toendertijd op mij maakten. Na herzien zijn zij ook voornamelijk de reden om de film te kijken, Met name Bettany (in een van zijn eerste grote filmrollen) is fenomenaal als de kille, koelbloedige gangster die zich vooral uit door ijzige blikken van pure horror en stille schreeuwen. Het contrast met de oudere gangster gespeeld door McDowell is dan gigantisch, een woeste, brullende man waar het koelbloedige vanaf is.

Maar tegelijkertijd, het hoort ook zo. Want hij is de echte gangster, die voorheen opgekropt zat in een persoon die zijn plek nog niet had gevonden. Dit komt ook vooral voort uit de narraties van McDowell, die het schreeuwerige innerlijk vormt tot het koelbloedige uiterlijk van Bettany. De twee zijn ondanks de sterke verschillen weldegelijk één, waarbij het ook een aparte keuze is dat op het einde de andere acteurs wel hun oudere versies spelen. Hierdoor wordt het contrast van een man die gruwelijk is veranderd nog eens extra benadrukt. Het zal inderdaad een keuze zijn die niet bij iedereen in de aard zal vallen, maar net als jaren geleden was ik toch weer onder de indruk.

avatar van the big lebowski
Fantastische montage
krachtig gebruik van muziek
sterk verhaal
goed spel van Paul Bettany en Malcolm McDowell
_________________+
4 sterren

Wat is het toch met Engeland en misdaadfilms? Op een of andere manier werkt het (bijna) altijd.
Waarom ziet niet iedereen dat bij deze prent?

Verschrikkelijk goede film. Begint niet ijzersterk, maar wordt langzaam beter. Geweldig acteerwerk en geniaal geschreven. Iets te modisch en hip geregisseerd/gemonteerd af en toe, maar als geheel erg sterke film.

avatar van T-man
Ik ben totaal niet onder de indruk van deze film. Er zijn in mijn ogen veel betere Engelse misdaad films.

B-200
Gave gangster film. Ook wat orgineler dan het standaard rise and fall gebeuren. Goeie sfeer, goeie acteurs. Wouter hierboven vond hem niet ijzersterk beginnen, ik vond het begin wel gaaf.

B-200
Ik had de film helemaal een klassieker gevonden als er nog wat bloederige scènes in zaten. Bv hoe Lenny gemarteld werd.