• 8.669.554 stemmen

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Gangster No. 1

"There can only be ONE!"

Een jonge misdadiger wordt ingehuurd door de machtige gangster Freddie Mays, door wie hij geobsedeerd raakt. Langzaam weet hij Mays als het hoofd van de bende opzij te zetten wanneer hij naar de gevangenis gestuurd wordt.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Montorsi

Montorsi

Niet echt veel aan. Het eerste uur stelt nog wel wat voor, het laatste halfuur slaat dan weer nergens op. Verschrikkelijk slap. Paul Bettany doet hier prima werk, wat McDowell laat zien lijkt dan weer helemaal nergens op. Een smet op de carriere.

avatar van NIGHTWOLF_ONE

NIGHTWOLF_ONE

Verlaagd naar 1*. Werkelijk niets blijven hangen van deze film. En dat heb ik niet vaak! Maar ik heb hem wel gezien, zo blijkt.

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

NIGHTWOLF_ONE schreef:

Werkelijk niets blijven hangen van deze film.

Nu, járen later, hangt er nog van alles van deze film in mijn kop: het acteerwerk van Bettany, Thewlis en McDowell, de brute scenes, het prachtige sfeertje dat van het oude(re) Great Brittain wordt neergezet en het rise and fall-verhaal met een twist. Schitterend filmpje.

Ik sta toch wel te kijken van de vele negatieve beoordelingen hier...

avatar van Hans Vons

Hans Vons

Ja het is een typische engelse gangsterfilm. Je kan het niet vergelijken met de Amerikaanse versies of de Italiaanse. Maar ik hou wel van die Engelse sfeer en was zeker de moeite waard.

avatar van Glacius

Glacius

Banjo schreef:

goede film ! maar inderdaad het einde was gewoon niet zo sterk.

Het einde van de film is juist één van de sterke punten van deze film.

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2072 berichten

Lekkere Engelse gangsterfilm, mooi jaren zestig sfeertje. Beetje A Clockwork Orange hier en daar. Einde is wat tegenvallend en dan bedoel ik het weerzien met Freddie Mays.

avatar van Glacius

Glacius

Wat is er slecht aan het einde dan? Omdat er niemand neergeknald wordt? Hoe cliché..

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2072 berichten

Glacius schreef:

Jij vult voor mij in wat ik minder aan het einde vind en je hebt het helemaal mis. Het laatste deel gaat helemaal over de confrontatie tussen Freddie Mays en Ganster no.1. Ik vind die confrontatie wat vlak, het is toch echt de apotheose en wat ik echt minder vind is dat Paul Bettany (de ster van de film imo) vervangen wordt als enige door een andere acteur, Malcolm McDowell. Van mij hoeft er niemand neergeknald te worden, de frustratie van Gangster no.1 vind ik goed weergegeven. .

avatar van Mr_White

Mr_White

• 2067 berichten

Jaren geleden ooit gezien en de film is me altijd bij gebleven door de sterke indrukken die Bettany en McDowell toendertijd op mij maakten. Na herzien zijn zij ook voornamelijk de reden om de film te kijken, Met name Bettany (in een van zijn eerste grote filmrollen) is fenomenaal als de kille, koelbloedige gangster die zich vooral uit door ijzige blikken van pure horror en stille schreeuwen. Het contrast met de oudere gangster gespeeld door McDowell is dan gigantisch, een woeste, brullende man waar het koelbloedige vanaf is.

Maar tegelijkertijd, het hoort ook zo. Want hij is de echte gangster, die voorheen opgekropt zat in een persoon die zijn plek nog niet had gevonden. Dit komt ook vooral voort uit de narraties van McDowell, die het schreeuwerige innerlijk vormt tot het koelbloedige uiterlijk van Bettany. De twee zijn ondanks de sterke verschillen weldegelijk één, waarbij het ook een aparte keuze is dat op het einde de andere acteurs wel hun oudere versies spelen. Hierdoor wordt het contrast van een man die gruwelijk is veranderd nog eens extra benadrukt. Het zal inderdaad een keuze zijn die niet bij iedereen in de aard zal vallen, maar net als jaren geleden was ik toch weer onder de indruk.

avatar van the big lebowski

the big lebowski

Fantastische montage

krachtig gebruik van muziek

sterk verhaal

goed spel van Paul Bettany en Malcolm McDowell

_________________+

4 sterren

Wat is het toch met Engeland en misdaadfilms? Op een of andere manier werkt het (bijna) altijd.

Waarom ziet niet iedereen dat bij deze prent?

avatar van Wouter

Wouter

Verschrikkelijk goede film. Begint niet ijzersterk, maar wordt langzaam beter. Geweldig acteerwerk en geniaal geschreven. Iets te modisch en hip geregisseerd/gemonteerd af en toe, maar als geheel erg sterke film.

avatar van T-man

T-man

Ik ben totaal niet onder de indruk van deze film. Er zijn in mijn ogen veel betere Engelse misdaad films.

avatar van B-200

B-200

Gave gangster film. Ook wat orgineler dan het standaard rise and fall gebeuren. Goeie sfeer, goeie acteurs. Wouter hierboven vond hem niet ijzersterk beginnen, ik vond het begin wel gaaf.

avatar van B-200

B-200

Ik had de film helemaal een klassieker gevonden als er nog wat bloederige scènes in zaten. Bv hoe Lenny gemarteld werd.

avatar van SmackItUp

SmackItUp

Erg lollige maar ook wat nare film.

Lollig met name door de regie van McGuigan en de voice-over. Lekker Engels gescheld doorheen de film zorgt voor een aantal grappige scènes.

Maar de film heeft ook iets naargeestig. En dat heeft eigenlijk maar 1 reden: Paul Bettany. Weergaloos personage. Cool, hard en kent geen angst, de perfecte gangster. Uitstekende vertolking.

Had bij momenten nog net wat harder gemogen, maar de balans tussen luchtigheid en naargeestigheid trekt het geheel naar een hoger plan.

Ruime 3,5*

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Tja, niet geheel eruit gehaald wat er uitgehaald had kunnen worden. Best een aardige old skool Engelse misdaadprent, maar mist de kwaliteit die we uit het land wel gezien hebben binnen het genre. McDowell moet een oude rol gaan herleven wat niet echt werkt, de confrontatie tussen de concurrenten is maar matig te noemen. Nee helaas, ik kom niet verder dan 3**, nergens blinkt het nu echt in uit. Dus.... middelmatig, net aan een voldoende.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Totaal onbekende titel voor mij die in eerste instantie qua cast en synopsis doet denken aan werk van Guy Ritchie maar daar uiteindelijk ver van verwijderd blijft.

Gangster No. 1 verspild in ieder geval geen tijd en gaat rap van start met de gangster die na het horen van een naam de herinnering ophaalt van zijn eerste stappen in het criminele circuit en wording tot wat hij is. De vlotte montage, de vele en soms aparte karakters en het grove geweld doet echt aan het type gangsterfilm van de hand van Ritchie denken, het is alleen het ontbreken van humor die een groot verschil is. De film heeft een paar mooie duistere momenten en in een tweetal momenten wordt er aardig gewerkt met een bepaalde craziness rond het karakter de gangster die overigens aardig gebracht wordt door Bettany. De soundtrack mag verder benoemd worden als fijn, het tijdsbeeld is uiteraard fraai zoals wel vaker in dergelijke films, kan er geconcludeerd worden dat er zeker met een bepaalde zorg aan deze film gewerkt is en valt de eindfase met de conclusie op. Freddie weet inmiddels beter, een wereld zonder glans, bij de andere moet het nog soort van door dringen terwijl hij alle tekenen toont dat hij het eigenlijk wel weet, alles hebben en toch ongelukkig zijn. Dan vergeet ik nog bijna de cast te benoemen met een prima Bettany, Thewlis, Eddie Marsan en de mooie Saffron Burrows.

Maar ondanks de goede punten zakt Gangster No 1 toch genadeloos door het ijs en die scheurtjes vormen zich in het eerste half uur al wanneer de film niet echt richting wil kiezen tussen geestig, zoals de Ritchie films, of grof en duister met meer nadruk op de craziness van gangster zoals we die wel tot twee keer toe te zien krijgen en eigenlijk lang niet gek zijn. Daarna zijn de karakters een punt die niet voldoende uitgediept worden. Halverwege heb ik niets met niemand eigenlijk, nog het idee dat ik de karakters ken. Maar de grootste miskleun van Gangster No 1 is toch wel dat men twee acteurs gebruikt voor het karakter de gangster. Waarom gebruiken ze zowel Bettany als McDowell voor de gangster? En waarom alleen hij? Oké, gangster is door de jaren veranderd, gewicht aangekomen, heeft een totaal andere neus gekregen en is de lieve som van 18 cm gekrompen...en dat valt op natuurlijk. Waar Bettany als gangster boven Marsan uittorent is McDowell als de gangster plotseling even lang. Hoe dan? Waarom? Wie bedenkt zoiets? Minstens net zo erg is dat alle andere acteurs hun rol behouden op latere leeftijd, hooguit een paar grijze haren en wat rimpels hebben, maar vergeleken met gangster amper verandert zijn. Dat geld voor Marsan en Burrows, Thewlis lijkt eigenlijk gewoon niet ouder te zijn geworden. Gangster is daarentegen onherkenbaar met vroeger...on-be-grij-pe-lijk! En echt de reden voor mij dat de film mislukt en slecht bedacht is. Niet te vergeten dat McDowell ook nog eens slecht uit de verf komt.

Nee, enkele aardige dingen tenspijt zoals een prima cast en de mogelijke intentie er echt wat van te maken, stort Gangster No. 1 richting het einde wat mij betreft volledig in blijft er een erg matig eindresultaat over.