Les Plages d'Agnès (2008)

Alternatieve titel: The Beaches of Agnès

Frankrijk
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Agnès Varda
met Agnès Varda, Rosalie Varda en Mathieu Demy

Autobiografische documentaire van regisseuse Varda, waarin we haar volgen te midden van gedeeltes van haar films, reportages en ander beeldmateriaal. Ze vertelt onder meer over haar eerste schreden als regisseuse, haar leven met regisseur Jacques Demy, haar feministische betrokkenheid en haar reizen naar China, Cuba en de VS.

dragje
Prachtig en een integer gemaakte documentaire. Wat een leven heeft deze kunstenares annex filmregisseuse achter de rug en 'stil going strong' zoals haar Amerikaanse collega/vrienden filmmakers zouden stellen.

Zonder enig spoor van zelfingenomen houding en gevrijwaard van schaamte graait Agnès Varda in haar grabbelton des levens; rijkelijk gevuld aan herinneringen om deze voorts vakkundig op film te monteren.

Picasso, Dégas, Morrison, Godard, de illustrator Sempé en natuurlijk haar grote liefde, de beroemde filmmaker, Jacques Demy passeren de revue. Documentaires waarbij de autobiografische richtlijn niet verzand tot een pedanterie bestaande uit scènes die de maker louter de hemel in prijzen zijn redelijk schaars; autobiografische documentaires die voorts boven zichzelf uitstijgen zelfs een zeldzaamheid.

avatar van Querelle
Draait nu in de filmhuizen. Pas Le Bonheur gezien en zeer benieuwd naar deze.

Waarschijnlijk wat meer interessant wanneer je meer films van Varda kent en meer informatie hebt omtrent haar omgeving, omdat het zo nu en dan wat te veel in crowd was. Desalniettemin grotendeels een uiterst sympathiek portret over een sympathieke vrouw die op een zeer inventieve en innemende manier deze documentaire maakt, maar tegelijkertijd met deze innemendheid ook alle aandacht naar haar toetrekt. Ook had het geheel net wat korter gekund, omdat met name naar het einde toe de film een beetje begint te trekken...