Homicide (1991)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door David Mamet
met Joe Mantegna, William H. Macy en Vincent Guastaferro

Politieman Bob Gold moet een moordenaar zoeken die zelfs de FBI niet kan vinden. Maar voor hij daar aan kan beginnen is hij op een moord gezet van een oude vrouw in een zwarte buurt. Het bewijs in die zaak leidt naar Joodse wapensmokkelaars en hij ontdekt een verband met zijn eerste zaak.

avatar van Badalamenti
De beledigende dialogen - door Mantegna volmaakt roerloos gedebiteerd - komen even hard aan als het geratel van machinegeweren.

avatar van Mischa
Badalamenti schreef:

aldus Patrick Duynslaegher in zijn encyclopedie.

avatar van bisse
Hahaha altijd leuk wanneer er weer een zelfgenoegzame user betrapt wordt op interessant doen met een boekje op schoot.

avatar van Flavio
Boeiende film die een totaal andere kant op gaat dan je denkt. De verkeerde interpretatie van het Grofaz-briefje is wel heel toevallig maar andere details zoals de kapotte holster, de zionistische subplot, Gold's aanvankelijke zelfhaat die daarna plaats maakt voor een naieve heldendrang, maken dit een van de meest originele ploitiethrillers die ik ken.

Meneer Bungel
Pre-'Fargo' Macy? Toch eens zoeken naaar deze titel.

avatar van stephan73
Komt in September via Criterion uit op DVD!

Staat genoteerd!

avatar van badfans69
Net gekeken, de criterion editie. Subliem. Kwaliteit is erg goed

Heel aardig. Een film met een eigenzinnige, naar het absurde neigende stijl en sfeer. De symboliek ligt er soms wat dik bovenop maar wordt gelukkig nooit als geforceerd ervaren.

avatar van Leo1954
Erg goed! Originele politiefilm, spannend, duister, verrassend en menselijk. Joe Mantegna speelt geweldig, zeer de moeite waard. De dialogen zijn onbetaalbaar. It is like the old whore said: If you start coming with the customers, it's time to quit....

Thank you, BBC2.

Flavio schreef:
De verkeerde interpretatie van het Grofaz-briefje is wel heel toevallig...
Werd dat briefje er niet juist neergelegd om Gold te misleiden? Mijn idee is dat die hele toestand van de zogenaamde beschietingen van de Joodse familie in scene werden gezet om Gold te overtuigen en hem in te kunnen lijven in hun beweging. Of zie ik spoken?

Verder een fijne Mamet, wel met aanvankelijk nogal breed uitgesmeerde dialogen die zo de theaters in hadden gekund, maar naarmate het verhaal vorderde werd dat minder en zelfs het contrast van zulke dialogen met de rauwe realiteit van het misdaadverhaal werkte op de een of andere manier wel (zoals de opmerking van Sullivan tegen Gold, tijdens een inval, dat Gold altijd als eerste door de deur gaat bij een inval: ''So... brazen.''). Ook tegen het einde werd het nogal theatraal (de confrontatie tussen Gold en Randolph) en deed me nogal denken aan ene Shakespeare, maar nog steeds: niet echt storend.

Mantegna zette verder een puike rol neer, met Macy als perfecte tweede/sidekick (al komt hij bij mij moeilijk van z'n Jerry Lundegaard-imago af ) en het hele verhaal zat toch deftig in elkaar, ook al vond ik de omslag van Gold om ineens een aanslag te gaan plegen e.d. iets te snel en abrupt neergezet.

4,0*.

avatar van Ricky Roma
Sterke film weer van Mamet. Zijn dialogen zijn zoals altijd fantastisch, maar tegelijkertijd ook vrij kunstmatig en ritmisch, waardoor het niet altijd werkt in realistische situaties. Met Roger Deakins als cinematographer is dit tevens ook Mamet's beste film op visueel vlak. Zeer onconventionele genrefilm die echt wel de moeite waard is.

avatar van Elineloves
'' Don't die with a lie on your lips, homie. ''

Joe Mantegna was voor mij de grootste reden om deze film te kijken. Ik wou wel eens zien of deze 'Criminal Minds' acteur, mijn favoriete serie, nog meer te bieden had in films. Ik hou van die man zijn stem, het maakt me altijd rustig, ofzo.

Ookal is Mantegna 20 jaar jonger in deze film dan hoe ik heb 'gewend' ben, hij zet een uitstekende rol neer. Fijn ook om hem samen te zien met een kerel als William H. Macy, die twee zijn goed op elkaar ingespeeld en ze komen geloofwaardig over. Af en toe werd er een beetje teveel gepraat (nouja, een beetje...) en gebeurde er iets te weinig, maar na een tijdje werd de balans wel weer teruggevonden. Wel is Joe een ontiegelijke kettingroker in deze film zeg, die sigaretten leken wel aan zijn hand vastgeroest.

Het verhaal is prima in orde, interessant, redelijk goed uitgewerkt maar helaas af en toe een tikkeltje aan de saaie kant. Het heeft echt zijn tijd nodig om op gang te komen, maar het behandelde wel verschillende thema's. Bobby was voor mij dan ook het meest interessante personage, mede omdat je hem steeds beter leert kennen en ook wel begrijpen.

Toch wel een bovengemiddelde politiedrama.

avatar van Uzza_Sparta
gisteren weer gezien en het blijft een goede film, maar waar ik me wel aan stoorde was dat er te veel personages waren die me aan dementie deed denken!
Een persoon met dementie herhaalt steeds dezelfde woorden of zinnen. Dat had deze film in overvloed

avatar van Movie-Addicted
Vanochtend was ik om 06.00u klaar wakker, en dacht what the f**k laat ik deze film maar eens afkijken (zonder hem eerder gezien te hebben) met een kop koffie. Heerlijke rolletjes van Mantegna en H. Macey. Vond het een buitengewoon een goede film met een relaxte en aparte sfeer!

*3.5

avatar van Waackx
Het is kijkbaar maar het is geen film die ik vrienden zou aanraden.
Weinig boeiende film met een matige Mantegna en bijzonder irritante Macy.
De film leek ook wel 1 grote rookcampagne, met veel kettingrokers erin en een pakje Marlboro close in beeld te nemen.
Nee ik snap ik de algemene hoge beoordeling voor deze film niet.

avatar van notsub
De film kon mij maar gedeeltelijk vermaken. Als thriller voldeed het niet, als actiefilm ook niet en het meest magere waren wel de veel te Amerikaanse sociale omgangsnormen tussen de korpsleden onderling en de ander politiemachten. Halverwege moet de film het ineens hebben van een spannend verhaal, maar dat wordt aan het einde weer omver gelopen. Ik kan er weinig mee op deze manier. Stukjes waren best goed, maar als geheel ga ik deze snel weer vergeten.

avatar van Filmkriebel
notsub schreef:
De film kon mij maar gedeeltelijk vermaken

Ik sluit me aan bij notsub en zowat om dezelfde redenen. Het moordonderzoek aangevuld met een plotse identiteitscrisis voelt stuntelig aan. Er wordt teveel hooi op de vork genomen, van een ordinaire crimineel waarop gejaagd wordt naar een groep oude zionisten waar Gold plots opeens deel wil van uitmaken. De film geeft een labiele indruk tot het einde, en ook de kleurloze regie verhelpt hier niet veel aan. De twist op het einde vond ik wel in orde en zag ik niet aankomen. Wel goede woorden voor Macy en Mantegna, die de film toch net naar het gemiddelde trekken.