Bezbog (2016)

Alternatieve titels: Godless | БЕЗБОГ

Bulgarije / Denemarken / Frankrijk

geregisseerd door Ralitza Petrova
met Ivan Nalbantov, Irena Ivanova en Ventzislav Konstantinov

In een afgelegen Bulgaars dorp zorgt Gana voor demente mensen. Ze gebruikt hun identiteitsbewijzen om op de zwarte markt fraude mee te plegen. Thuis zorgt ze voor haar werkloze moeder, waar ze nauwelijks mee praat. Haar liefdesrelatie met haar vriend, een monteur, is bekoeld en seksloos en beperkt tot een gezamenlijke morfineverslaving. Het lijkt allemaal geen effect te hebben op Gana's geweten. Het verandert als Gana de muziek van de patiënt Yoan hoort, wiens identiteitskaart ook misbruikt is. Een groeiende bewondering voor de oude man heeft effect op haar geweten en ze is klaar om te veranderen. Als Yoan wordt gearresteerd wegens fraude, begrijpt Gana dat het niet eenvoudig is om op het rechte pad te komen.

avatar van Verhoeven
Ziet er heel bijzonder uit! En alweer Locarno ...

avatar van JDSsmetje
Gouden Luipaard op het filmfestival van Locarno.

avatar van John Milton
Ja die teaser trekt mij ook wel!

avatar van Knisper
Mooie poster!

avatar van Verhoeven
Gaat een 'beest' van een film worden. In ieder geval eentje die we niet vlug zullen vergeten.

GODLESS Trailer | Festival 2016 - YouTube

avatar van John Milton
Verhoeven schreef:

GODLESS Trailer | Festival 2016 - YouTube
Haar By the Grace of God staat op haar Vimeo kanaal, mocht je benieuwd zijn.

avatar van Verhoeven
"This film features scenes that could shock the sensitivity of some viewers."

Volgende maand eenmalig te zien in filmhuis De Spiegel.

avatar van McSavah
Over het einde (en het begin): de verdwijning van ene Alex (is dat Aleko? die heeft namelijk een credit op IMDb, maar ik herkende hem niet van eerder in de film), ‘leerling’ van de corrupt rondneukende rechter, terwijl ze samen van hun skivakantie aan het genieten zijn, kan inderdaad worden gezien als een ironische straf van God (Bezbog is volgens mij ook de naam van de berg in dat ski-oord), nadat zij in het begin zelf iemand in een grot hebben laten verdwijnen. Dus toch nog een beetje gerechtigheid. Maar dat was niet ook de plek waar tegenstanders van het communistisch regime werden omgebracht, of wel? Er deden overigens nog meer interpretaties de ronde maar deze kwam mij het meest overtuigend over. Helaas kon ik nauwelijks mijn ogen openhouden (terwijl ik me vooraf nochtans niet moe voelde) en heb ik niet alles goed meegekregen, hoewel het camerawerk soms wel mooi aansloot op mijn wazige blik.

avatar van McSavah
En weer een dikke pluim (waar wil je hem hebben?) voor Verhoeven. En sorry dat ik Malick net in de steek heb gelaten.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik vroeg me dat ook af of die berg waar ze kwamen met de communisten nu wel of niet dezelfde was (sowieso een ander seizoen), maar ik heb er verder ook niet zo over nagedacht of nagebabbeld, omdat ik voor mij zelf ook geen 'kloppend' plaatje hoef. .

avatar van Arnie
Goeie film zeg. Flink troosteloos, lekker cliche' Oost-Europees, en met name in het begin (als er nog niet veel gelaagdheid te bespeuren is) voor velen waarschijnlijk een reden om af te haken. Maar blijf kijken: de film krijgt diepgang, natuurlijk door de confrontatie met de religieuze muziek, maar vooral door de korte gesprekken die een en ander zeggen over de wortels van corruptie, en een venijnig verband leggen met het communistische verleden. Niet groots, maar wel zeer boeiend voor wie het kan uitzitten.

De uitleg van McSavah over het einde lijkt mij ook de meest plausibele, maar het blijft inderdaad wat gissen. Ik ga ervan uit dat ze suggereren dat ook Gana eraan gaat in de voorlaatste scene?