Lagaan: Once upon a Time in India (2001)

Alternatieve titel: लगान

India
Muziek / Romantiek

geregisseerd door Ashutosh Gowariker
met Aamir Khan, Gracy Singh en Rachel Shelley

Deze film speelt zich af in 1893, het jaar dat de Britse koningin Victoria heerste over India. De lokale Britse bestuurder Captain Russell (Paul Blackthorne) besluit, ondanks de droogte, de belastingen (Lagaan) te verdubbelen. De bevolking, onder leiding van Bhuvan (Aamir Kahan) komt in opstand.

IQ160
Een van de beste Bollywood-films sinds tijden.
Je merkt toch altijd wel dat ze wat plotwendingen betreft een achterstand hebben; sommige dingen zijn redelijk voorspelbaar en hier en daar neigt het zelfs naar het cliché-matige. Sommige personages zijn ook licht karikaturaal neergezet.
Daarentegen wordt er over het algemeen goed geacteerd, blijft het verhaal boeien (ondanks de lengte van de film), is de muziek catchy en de dans (jawel, de dans. Het is naar mijn mening geen musical te noemen maar er zitten wel 4 à 5 dansnummers in de film geïntegreerd) verfrissend gechoreografeerd.
Kortom: een aanrader.

Niet echt mijn type film, maar toch de moeite waard.Ik hoopte dat ze de cricketregels een beetje zouden uitleggen want ik begrijp er nu steeds geen bal van (Ik krijg nu een The Beach-flashback).
De musical elementen zijn inderdaad mooi gedaan en storen niet.

Begon allemaal erg leuk als een episch drama over de Britse overheersing in India, maar de karikaturale personages hinderen nogal (vooral de verschillende leden van het Indiase team, maar ook Blackthorne als villain), en de anderhalf uur durende (voorspelbare) cricketwedstrijd waar alles op uitdraait kwam me op een gegeven moment behoorlijk de neus uit. 2,5 *

23 stemmen die 3,58 vormen (niet geupdate) ik verwacht toch meer dan FILM VAN DE WEEK van TROSKOMPAS

avatar van jordybeukeboom
Leuke uitzendtijd, om 03.45 afgelopen...

avatar van narva77
Angrod_Pallanén schreef:
ik verwacht toch meer dan FILM VAN DE WEEK van TROSKOMPAS
Óók de film van de week (filmtip) in het VARA TV-magazine....

avatar van pjotr
Angrod_Pallanén schreef:

Tja, het is natuurlijk wel een Bollywoodfilm - die lenen zich nogal goed voor "dit is niet echt aan mij besteed"-achtige uitspraken.

avatar van JoeCabot
zaterdagnamiddag op vtm

viel me enorm me, 't is eens wat anders dan de Hollywood blockbusters. En de dansen zijn inderdaad heel mooi gechoreografeerd.

Viel me ook enorm mee. Cricketwedstrijd duurde me volstrekt niet te lang. De clichés en het melodrama van de film, daar moet je je af en toe even overheen zetten, net als het houterige begin.
Meest 'touchy' moment (letterlijk en figuurlijk) was toen Bhuvan de onaanraakbare man aanraakte.

Ook hard gelachen. Soms omdat dingen echt grappig waren (zoals die jongen die geen bal kon vangen) soms ook om belachelijke dingen, bijv. toen die Engelse op gegeven moment ook een liedje mocht zingen. Een volstrekte stijlbreuk op de rest van de film. Zeg ik dat nu echt? Wat een onzin, een echte Bollywoodfilm is volgens mij niks anders dan een mengelmoesje van stijlen. Niks mis mee dus. Echt van genoten. 3 1/2 uur vlogen voorbij.

Goeie alternatieve titel ook

avatar van Social-Mask
Enorme hit destijds. Ik was er dan ook erg benieuwd naar, want Aamir is toch 1 van mijn favorieten. Als eerst wil ik zeggen dat deze film te lang duurde, zelfs voor indaanse begrippen. Ik kon het met moeite uitzitten. Ik vond het ook grappig toen de 'gora' ging zingen . Volgens mij een speciale film voor de hindoestanen zelf.. Het muziek is trouwens wel prachtig. Veel pluspunten zorgen voor een stevige 3,5*.

avatar van roc12345
film is echt niet te geloven echt als je een wedstrijd hebt verloren en kapot bent en je verveelt dan zet j e deze film op en joepie

alleen duurde iets te lang

avatar van MovieQueen
mooie film, zeker de moeite waard om eens te zien:)

De film was lang, maar zeker een film die mij bleef boeien. Het was zelf zeer spannend op het einde (al kon je dat dan wel voorspellen). De muziekscènes vond ik (meestal) geslaagd.

Geweldige film, een van de betere uit "Bollywood". Ik heb niks met cricket, maar petje af voor de dramatische wijze waarop Gowariker deze testmatch in beeld brengt. Prachtig!. Maar ook de rest van de film is top: het verhaal en het acteer- en camerawerk. En niet te vergeten de onverbloemde boodschap over de dalits (onaanraakbaren) in India.
In alle opzichten een absolute topper.

Véééél te lang.

Indië zoals ik het toch liever niet zie. Bollywood ten voeten uit en dat dan zowaar 224 minuten lang. In wat eigenlijk niet veel meer is dan een klassiek sportfilmpje. Het enige knappe aan deze film is dat ze zoiets simpels tot bijna 4 uur films hebben weten rekken.

Plotje stelt erg weinig voor. De Britten zijn de slechte en zijn ook échte villains, de lokale bevolking zijn de goede en ook echt helden. Veel nuance zit er niet in de personages, het zijn dan ook één voor één karikaturen. In dat opzicht doet het allemaal wat denken aan een film als Shaolin Soccer, maar die is nog niet half zo lang en dubbel zo grappig.

Lagaan probeert het net iets serieuzer te houden en vult de rest op met musical stukken. Zowel visueel als muzikaal helemaal niet m'n ding, Het helpt dan ook niet dat die scenes érg lang duren en het tempo compleet uit de film halen.

Als film van 90 minuten was het nog enigszins vergeefbaar geweest, 224 is gewoon onaanvaardbaar voor zoiets beperkt.

avatar van mjk87
Hey geinig, deze film was nog eens onderwerp van m'n eindexamen.

ckv 2 vwo 2006 - Examenblad (Blok 4 gaat over deze film, voor wie er benieuwd naar is)

avatar van Flavio
Een film die ik met de nodige reserves ging kijken want: Bollywood, cricket en bijna 4 uur lang. Lagaan is gelukkig een vrij licht verteerbaar werkje, nou ja op die speelduur na dan- ik vond het best ontspannend, en de scenes met gezang en dans vielen reuze mee, het waren er misschien een stuk of 5. Het verhaal is wel erg voorspelbaar, maar de setting maakt het een stuk boeiender dan de zoveelste sportfilm. Gracy Singh is hier bovendien een snoepje, over haar acteren laat ik me maar niet uit. Aamir Khan is zo'n grote naam dat ik die zelfs als Bollywood-leek ken, doet het niet slecht maar een superster herken ik er nou ook weer niet in. De Engelse acteurs van de B-categorie deden het ook naar behoren.

Visueel niet al te bijzonder, al werd het bepaald niet dynamische cricket spel nog wel spannend gebracht. Overigens snap ik nog steeds niet hoe cricket nou precies gespeeld wordt.