The Little Traitor (2007)

Alternatieve titels: Ha'boged Hakatan | De Kleine Verrader

Israël / Verenigde Staten

geregisseerd door Lynn Roth
met Ido Port, Alfred Molina en Rami Heuberger

De joodse Proffi haat de Engelsen. Ze bezetten namelijk het land waar hij woont, Palestina. Onder het motto 'vrijheid of dood' proberen hij en zijn vriendjes de soldaten weg te krijgen. Als spion papt hij aan met een van hen. Maar 'de vijand' blijkt tot zijn schrik aardiger voor hem te zijn dan zijn eigen vader.

avatar van Alittleromance
Mooie film, gezien op Prime.

avatar van JDSsmetje
Zeer vermakelijke film die enigszins een politieke en historische (in mindere mate) situatie verfilmd. De film vertrekt vanuit een maatschappelijke situatie, en bekomt als boodschap een duidelijk moraal. De invalshoek van deze film is zeer familiaal, maar zeker niet cliché. Enkel bij de eindscène is het sentimentele gedeelte een kleine tegenslag. Het acteerwerk is dat ook. Vooral Ido Port, die de hoofdrol van Proffi op zich neemt en dus een kind is, acteert allesbehalve. Kan hem dat persoonlijk natuurlijk niet kwalijk nemen, maar je ervaring gaat er wel wat op achteruit. Ondanks enkele minpunten is deze film één van de vermakelijkste films die ik ooit gezien heb, en dat terwijl de film een vrij serieus onderwerp aankaart.

Charmante film die het heeft over vriendschap dwars doorheen haat, racisme of vooringenomenheid.
Wat me vooral aangenaam verraste was de keuze van de twee hoofdrolspeler : een echt Joods jongetje en een echte Engelsman.
Prima vertolkingen die het moraliserend verhaal aannemelijk maken.