The General (1998)

Ierland / Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Thriller

geregisseerd door John Boorman
met Brendan Gleeson, Adrian Dunbar en Sean McGinley

De Dublinse volksheld en crimineel Martin Cahill, die twee gewaagde overvallen heeft gepleegd in Ierland met zijn team. Maar bij die twee overvallen trok hij de politie en de IRA aan wat voor de nodige complicaties zorgt.

avatar van streeter
Boorman is een van mijn lievelingsregisseurs, maar The General vond ik een grote teleurstelling.

Onopgemerkt meesterwerk. Amper 2 stemmen: doodjammer! Boorman's beste film in tijden.

JON VOIGHT

avatar van xangadix
Yeah, what about 'em..?

avatar van FRANKY PANKY
Prima film. Geeft een goed realistisch beeld van Martin Cahill . Vraag me af of dat tie misschien wel echt bestaan heeft ?

avatar van badfans69
Een intrigerende film over Martin Cahill met een goeie ondersteunende rol van J Voight

FRANKY PANKY schreef:

Martin C wiki

avatar van Leo1954
Heerlijke film en wat is Voight toch een grandioze persoonlijkheid, hij spettert van het scherm. vreemd, zo weinig commenteren.

avatar van Filmkriebel
Teleurstellend! Als karakterschets is dit best goed, maar als misdaadfilm vond ik het een flop. Cahill komt teveel over als de sympathieke salongangster en heel wat scènes vervielen bijna in komedie. Ik heb het ophemelen van misdaadfiguren nooit echt kunnen verteren. Ook wat meer uitdieping had de film goed gedaan. Behalve Cahill kon ik me in geen enkel ander personage inleven en je ziet nooit wat er op de zijlijn gebeurt. Je hoort nooit het standpunt van de IRA of de politie over Cahill. Je ziet de politie alleen maar de gangster kleineren met pesterijen en van de IRA geen spoor te bekennen terwijl ze toch banden met hem gehad moesten hebben. Zijn partners in crime waren volledig kleurloos.Nee, dit is geen beste biopic.

avatar van Woland
Al is het laatste bericht van 8 jaar geleden, ik ben het er wel mee eens. Het is een niet al te boeiende biopic van een niet zo hele interessante Ierse gangster, die mij iets te veel opgehemeld werd als olijke held van het volk. Terwijl het gewoon een stuk tuig was; al worden zijn naardere trekjes ook af en toe wel getoond. Goed geacteerd door Brendan Gleeson, en ook Adrian Dunbar en Jon Voight deden het prima met het materiaal wat ze kregen, maar de focus op Cahill zelf zonder dat zijn omgeving goed genoeg uitgediept werd werkte voor mij niet.