Pallieter (1976)

België / Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Roland Verhavert
met Eddie Brugman, Sylvia de Leur en Jacqueline Rommerts

Een jonge man wordt na een fysieke en psychologische inzinking door een vriend naar zijn zus gebracht, die zich over hem ontfermt. Nadat hij weer de oude is, besluit hij een nieuw leven te beginnen en neemt ook een nieuwe naam; Pallieter. Hij leeft in vrijheid, en doet wat hij wil en geniet van het leven waarbij hij de realiteit verdringt.

Pallieter is (of was ?) in België een beroemd boek van Stijn Streuvels over een levensgenieter (brrrr...) die zich verbonden voelt met de natuur.
Bekende scène uit het boek : Pallieter pist zijn naam in de sneeuw.

Roland Verhavert is een soort ouwe rot in het vak. Hij heeft al eerder een (beter) boek van Streuvels verfilmd, De Vlaschaard. En ook iets van Conscience : De Loteling. Ook al zo'n degelijk ouderwets Vlaams boek.

Ik denk niet dat ik iemand op z'n hart trap als ik zeg dat dit soort films niet meer in deze tijd passen. Vakmatig gedegen, dat wel.

FisherKing
Pallieter is geschreven door Felix Timmermans. Kwam in 1916 uit en maakte destijds grote indruk. Werd omschreven als epos van vitaliteit en levenslust. Vooral Greshoff bewonderde het boek.
Het boek is inmiddels niet meer van deze tijd , en als je daarvan een film maakt loop je daar ook tegenaan.

Timmermans. Natuurlijk.
Zou iemand dat nog lezen, voor z'n lijst of voor z'n plezier ? Streuvels, Timmermans, Ernst Claes (van De Witte) ? Lode Zielens - van het meesterwerk 'Moeder waarom leven wij ?'
In Vlaanderen misschien ?

Ik weet het niet.
Ik denk Conscience ( De loteling 1850 ) nog wel aardig gaat als je literatuur moet lezen uit een bepaald tijdvak of hoeft de jeugd dat tegenwoordig niet meer ?
Lode Zielens ken ik niet. Ik denk dat Guido Gezelle ook wel in het rijtje past.

Neenee. Conscience is echt niet meer te lezen, geloof me. Er wordt zelfs gedacht aan een modernisering/ hertaling van zijn beroemde 'De Leeuw van Vlaanderen' (verfilmd door Hugo Claus).
Gezelle heeft alleen gedichten geschreven, en was familie van Streuvels (geloof ik). Zielens heeft het geschopt tot televisieserie, en van Claes is 'De Witte' verfilmd. Door Robbe de Hert - niet de eerste de beste.

Maar ik zou zo graag iets willen horen van onze Vlaamse filmfanaten. Worden de vlaamse klassiekers nog gelezen ? Of zijn het gewoon grote namen die niets meer betekenen ? En als dat zo is - waarom worden die boeken dan wel verfilmd, NONDEJU !

FisherKing
Vergeet ook de fameuze TV serie niet. De witte van Zichem' geloof ik.

avatar van speedy23
Eerst en vooral, sorry maar het is de eerste keer dat ik hier de berichten lees.

hugohei schreef:
Neenee. Conscience is echt niet meer te lezen, geloof me. [/i]

Wat zeker en vast niet waar is. Iedere zichzelf respecterende Vlaming leest eerder vroeg dan laat uit het werk van Consciense. Zelfs uit de in de oorspronkelijke Oud-Vlaamsch geschreven boeken.
Over Consciense wordt gezegd: Hij leerde zijn volk lezen.

Gezelle heeft alleen gedichten geschreven,

Guido Gezelle schreef overwegend gedichten, maar ook verhalen en 'kerkelijke gedachten'. Hij heeft zich zelfs aan de journalistiek gewaagd.

Zielens heeft het geschopt tot televisieserie,

Inderdaad, naar Ludo Zielens' , de prachtige tv-reeks Moeder Waarom Leven Wij?, met bijna de ganse elite van de Vlaamse acteurs en actrices...

Maar de beste verfilming van De Witte was wel die van Jan Vanderheyden uit 1934. Deze staat spijtig genoeg nog niet op MM.(ik heb deze film wel bezit).
Over Ernest Claes.

Vlamingen zijn altijd een volk geweest dat zeer graag leest, en aan de uitleningen in de plaatselijke bibliotheek te zien (er is haast altijd een wachtlijst voor de 'grote' Vlaamse schrijvers) is dat nog steeds het geval.

En tot slot nog één tip: tracht eens een boek van Louis Paul Boon te pakken te krijgen. Deze Aalstenaar is enkele malen voorgedragen voor de Nobelprijs literatuur. Maar wie denkt dat een genomineerde schrijver geen zwaar seksueel getinte boek kon schrijven als soort van wraak op het Nobel-comité moet maar eens Mieke Maaike's Obscene Jeugd (1972) lezen. Om rooie wangen van te krijgen...

avatar van Guyke
Toen Timmermans Pallieter schreef kwam hijzelf uit een duistere depressieve periode. Met Pallieter schreef hij alles van zich af. Het boek had onmiddellijk succes. In de harde oorlogsjaren was het voor velen een troost te lezen over een rasechte levensgenieter. Het boek bevat lange beschrijvingen van overdadige eetfestijnen en ongegeneerd plezier maken en feesten. Voor de getergde bevolking van Vlaanderen in de oorlogsjaren een mogelijkheid om even te ontsnappen aan de harde realiteit en weg te dromen.
Dit alles betekent uiteraard ook dat het boek vrijwel niet te verfilmen is. Verhavert heeft dan ook het scenario slechts vaag gebaseerd op het werk van Timmermans.
Echt gelukt is volgens mij de film niet. De Nederlander Brugman is absoluut miscast als Vlaamse levensgenieter. Alles wordt bovendien nogal anekdotisch in beeld gebracht. Dat werd gewerkt met een beperkt budget is ook erg duidelijk te zien.
Omdat Pallieter aan de wieg stond van zovele verfilmde Vlaamse streekromans toch nog een 2.5.

P.S. De Vlaamse klassiekers zijn zeker nog de moeite waard om te lezen. Streuvels, Timmermans en Claes vormen nog steeds hoogtepunten uit de Vlaamse litteratuur waar de huidige showbiz-schrijvers a la Brusselmans, Lanoit e.a. nog niet aan kunnen tippen. Enkele tips naast Pallieter: De pastoor van den bloeienden wijngaard, Minneke Poes, Leven en dood in den Ast, Floere het fluwijn, De witte... Allemaal vrij korte boekjes die je kan lezen in amper de tijd dat je een film bekijkt.

Mooie film over een levenslustige jongeman.
Met als rode draad in het verhaal de bedreiging van de moderne industrie op de natuur.
Maar de film is traag, wat niet zo verbazingwekkend is in de tijd waarin hij is gemaakt. Nu zijn we het allemaal anders gewend, en toen was het een succesvolle film in Vlaanderen. Toch nog eens leuk om terug te zien.

avatar van Friac
Een film met een heerlijk nostalgische sfeer over het Vlaamse platteland en de liefde van een levensgenieter voor de natuur.
De film bevat enkele fraaie beelden van de Nete en haar omringende weilanden en bossen.

Helaas is de film traag, en vooral de acteerprestaties en het taalgebruik zijn naar hedendaagse normen iets te stroef. Dat haalt de charme van de film voor mij gedeeltelijk naar beneden.

Gematigde film met zijn ups en downs met als hoogtepunt de scène met de blinden die drie koningen zingen, fantastisch moment gewoon!

avatar van xenne
erg magertjes, 't verhaal is niet echt meer van deze tijd, maar ook op de acteerprestaties valt nogal wat op te merken, vooral de hoofdrol (Brugman) komt slecht voor de dag. 't verhaal werd ook niet goed gefilmd, springt zo'n beetje van de hak op de tak zonder geheel te vormen. Jan Decleir heeft maar een piepklein rolletje dus voor hem hoef je ook niet te kijken ... 2

robertus65
Eddy Brugman vond ik goed spelen als de vrolijke Pallieter en het Vlaamse landschap is mooi in beeld gebracht, maar het hele verhaal kon ik niet en daardoor vond ik het in het begin wat moeilijk te volgen (bv. de vrouw onderwater). Maar op het dvd hoesje staat zo'n beetje alles wat er gebeurt in de film, dus veel verrassing was er niet meer. Gelukkig was er een voorwoord van de regisseur dat het verhaal blijkbaar ging over mens tegen de technologie. Het begin en einde vond ik wat minder. Al met al niet slecht en wat aan de korte kant vond ik. Verder viel me op dat Jan Decleir een Duitser speelt en Bert André (buurman Neuteboom) zag ik ook nog.

avatar van witboek
De stijl van Felix Timmermans wordt gerekend als het vitalisme. Zijn boek heeft zeker vitalistische trekken, het is namelijk zo dat men zijn boek de pallieter als synoniem gebruikt als levenslustige kerel, in de Grote van Dale. Meestal wel in België, maar voor de taalfanaten zal dit ook wel zo zijn.

Heb nu pas de film voor het eerst gezien en zelfs door een bril van 1976 valt er niets aan te beleven.
Het is een complete karikatuur en van pallieterigheid is niets te bespeuren.
Het verhaaltje is aaneengeflanst.
De klank is slecht. De taal artificieel.
Alleen Pallieter's kanonschot kon me even doen glimlachten.

avatar van lucdecoster
Matige film en het boeide mij niet zo. Het boek zal wel beter zijn. Jan Decleir komt er maar 2 minuten in voor. Soms begreep ik het Vlaams niet zo goed alhoewel ik Vlaming ben, spijtig geen ondertitels. Misschien kwam het door de klank zoals de gebruiker Movsin aanhaalde. Een paar mooie bijrollen van Jan Decleir, Gaston Berghmans en Manu Verreth. Het grappigste was de scène met die 3 blote vrouwen.

robertus65
lucdecoster schreef:

Ik begrijp niet dat jij als Vlaming deze film niet kan verstaan, ik heb trouwens een dvd gehad met ondertitels (en ook aangezet). Nogmaals gezien en weer vooral genoten van het spel van Eddie Brugman.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Topfilms in Vlaanderen, het is niet echt een combinatie die altijd samen valt. Ons land is te klein en door een kleiner budget en het probleem dat er steeds gevist wordt in dezelfde vijver van acteurs, krijg je veel films die wel leuk zijn om als Vlaming te zien, maar ondertussen al gedateerd zijn.

Deze Pallieter valt onder de reeks boekverfilmingen van Vlaamse klassiekers waardoor je regelmatig met een bokrijkgevoel zit. Het boerengenre is een typisch Vlaams filmgenre met veel g***verdommes erin.

Pallieter is wel een leuk verhaal, dankzij het boek. En dat helpt de film gelukkig een groot deel. En in tegenstelling tot een Conscience krijg je een meer levendig verhaal dan een chauvinistisch epos. Op zich zijn deze films toch nog goed om de vergeten Vlaamse schrijvers nog eens in de kijker te zetten. Al weet ik niet of die schrijvers met vele verfilmingen blij zijn.

Pallieter is een aangename film en één van de betere boerenfilms uit die tijd. Misschien een probleem voor de Nederlanders vanwege het dialect, maar daardoor net dichter bij de Vlamingen. Beetje historisch verhaal trouwens van een jongeman die wil genieten van vrijheid en zelfstandigheid, wat in die tijd niet evident was.

avatar van palaver
Film Pegasus schreef:

helemaal mee eens

avatar van Brix
Nu op Nostalgie Net TV te zien.
Om 04:30 uur vannacht volgt de herhaling.

avatar van Brix
Weer op NostalgieNet te zien vandaag > 20:30 uur en 0:30 uur

Recent nog bij ONS maar ook - en ondertiteld - op YouTube.

Pallieter - Full Movie - YouTube

2 sterren omdat hij deels in ons dorp opgenomen is en veel dorpsgenoten een figurantenrolletje mochten spelen . De film zelf had voor mij niet veel om het lijf , maar blijft een nostalgisch gevoel oproepen .

avatar van 93.9
Hele leuke (fijne) Vlaamse film. Tuurlijk is de norm om op dit soort films lacherig neer te kijken. Geef toe acteren etc is niet altijd best, maar geef mij de keuze een blockbuster die iedereen zogenaamd gezien moet hebben (Neem bv nieuwe Starwars films) of deze zwaar gedateerde film, dan Pallieter.
Ik vind dit amusant.