20th Century Women (2016)

mijn stem
3,48
108 stemmen

Verenigde Staten
Komedie / Drama
118 minuten

geregisseerd door Mike Mills
met Annette Bening, Elle Fanning en Greta Gerwig

Dorothea Fields (Annette Bening) is een alleenstaande moeder die haar tienerzoon Jamie (Lucas Jade Zumann) alleen opvoedt in een groot landelijk huis in Santa Barbara. Ze deelt het huis met een rondtrekkende timmerman (Billy Cudrup) en een punk-kunstenares met een David Bowie-kapsel genaamd Abbie (Greta Gerwig). De rebelse vriendin van haar zoon, Julie (Elle Fanning), komt regelmatig op bezoek. De drie vrouwen ontdekken de liefde en vrijheid in het zuiden van Californië tijdens de late jaren 70.

  • Vanaf 20 april in de bioscoop
  • vanaf 23 augustus te koop op dvd

TRAILER

39 BERICHTEN 9 MENINGEN
zoeken in:
avatar van TornadoEF5
3,5
0
geplaatst: 30 september 2016, 03:29 uur [permalink]
Dit ziet er echt ook superinteressant uit.

avatar van danuz
3,5
0
geplaatst: 25 oktober 2016, 11:32 uur [permalink]
Ja, kan wel eens heel bijzonder worden. Mike Mills staat sowieso hoog bij mij, na Beginners!

avatar van tbouwh
4,5
0
geplaatst: 23 januari, 12:14 uur [permalink]
Elle Fanning, moet ik sowieso zien dus 🙂
trailer oogt interessant, ik houd wel van die tijdsbeeld/coming of age-combi's.

avatar van Thomas83
4,0
1
geplaatst: 22 februari, 19:40 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het is best een schande dat Bening geen Oscarnominatie heeft gekregen voor haar rol in deze film. Ze is beter dan iedereen behalve Huppert denk ik. Wat een rol speelt ze hier, geholpen door de driedimensionale personages die het script biedt. Haar rol is zo levensecht en uitgewerkt. En Fanning en Gerwig zijn ook steengoed en zouden in mindere film goed genoeg zijn de show te stelen. Ik had vooral van Fanning een glansrol verwacht, maar van die drie is zij eigenlijk nog het minst. Gerwig heeft wellicht de makkelijkere rol, maar ze heeft me echt ongelofelijk verrast in deze film. Zo goed als zo'n leuk personage in een film die vol goede en leuke personages zit.

De film wist ook al gelijk mijn aandacht te pakken vanaf de eerste dromerige beelden en die wat aparte openingsscène met die brandende auto, waardoor ik aanvankelijk dacht een soort van rebelse blanke middenklassers te gaan zien zoals in een American Beauty. Maar Mills heeft er weer een wat eigenzinnigere en lastiger te omschrijven film van gemaakt die mooi en niet voor de hand liggend een tijdsbeeld neerzet met een lekker lome sfeer en fantastische muziek, zonder al te nadrukkelijk te kiezen voor de bekende hitjes.

De dialogen zijn ijzersterk en de film kan afwisselend grappig, droevig en eerlijk zijn, soms zelfs allemaal tegelijk. Tussen de voornamelijk dialogen en personages die we constant een connectie met elkaar proberen zien te maken worden over het algemeen ook leuke dingetjes gedaan met vooruit- en terugblikmontages met voice-over, versneld afgespeelde montages, feministische citaten en archiefbeelden. Dat klinkt nogal als een film die de pretentie opzoekt, maar ik vond het wel meevallen. Ik was vooral gewoon helemaal weg van de personages, vooral Abbie en Dorothea. De Oscar-underdog met de gunfactor voor mij dit jaar denk ik. 4.0*.

avatar van Ferdydurke
 
0
geplaatst: 22 februari, 22:35 uur [permalink]
The Big Country van de Talking Heads op de soundtrack...
De film heeft nu al mijn sympathie 😎

avatar van tbouwh
4,5
0
geplaatst: 23 februari, 10:12 uur [permalink]
Thomas83 geen meningenfilter? 🙂

avatar van Thomas83
4,0
0
geplaatst: 23 februari, 16:35 uur [permalink]
Nee, hoeft niet zo voor mij. 🙂

avatar van Pazmaster
3,5
0
geplaatst: 8 maart, 03:13 uur [permalink]
Een fijn filmpje met een fijne cast. Een verhaal over alleenstaand ouderschap, puberteit, feminisme, liefde en nog veel meer. Kortom, het gewone leven eigenlijk. Niet heel bijzonder dus maar een goed spelende cast, sterke dialiogen, een prettige sfeer en lekkere dromerige muziek tillen het naar een hoger niveau. Het geheel geeft de kijker een fijn gevoel. Althans, mij wel.

1,0
0
geplaatst: 18 maart, 01:58 uur [permalink]
Niks voor mij dit, een kans gegeven maar helaas, nogal saai vind ik.
Kon me echt niet boeien.
Dit is echt zo'n genre waar je je toch echt moet in vinden.

avatar van TornadoEF5
3,5
0
geplaatst: 20 maart, 18:12 uur [permalink]
Nog eens naar de cinema gegaan, voor het eerst sinds The Neon Demon. En weeral reclame waarom je beter niet naar de cinema zou gaan. Ik denk zelfs niet dat ik nog zal gaan als ik ervoor betaald wordt, want ik heb al een voordelentarief (1 euro 80 per film). Voor het geld laat ik het zeker niet, maar het is de moeite die het me echt vaak niet waard is. En ik heb ook graag meer controle: wil ik naar de wc gaan, dan wil ik gaan. Wil ik drinken, dan wil ik drinken. Ik wil dan niet wachten. Heb ik iets gemist, wil ik terugspoelen. Voor een film van twee uur ben je vier uur kwijt. Op de latere uren ligt het vervoer dan nog moeilijker. En het publiek gedraagt zich respectvoller bij Inside Out dan bij deze film. 20 oude dames zijn ergerlijker dan 100 kinderen. Het is die generatie die alles verkloot voor ons: het klimaat, Brexit & Trump, en dan klagen ze middenin de film over drugs & sigaretten. "Oh, dat doe ik niet ze". En dan zeggen ze achteraf als de film gedaan is. Ik vind hem niet mooi hoor, hij is te vulgair. Ik had echt zin om die mensen vierkant uit te lachen, en hun op hun plaats te zetten, en was ik de enige in de zaal had ik het ook gedaan. Ik heb niemand van die zaal er iets positief over horen zeggen. Bij Umimachi Diary van Hirokazu Koreeda was dat ook zo. De reacties waren net zoals bij die film toen overwegend negatief, maar als je niet wil investeren in een film, waarom kijk je er dan ook naar? Dit is een film waar je in zal moeten investeren, en met een geledigd hoofd zal moeten naar kijken. Bon, wellicht hadden vele juristen van de Oscaruitrijking een zelfde soort mening.

En inderdaad, het is zeker geen film voor iedereen. De rode draad en chronologie vond ik nooit echt duidelijk. Er is totaal geen spanningsboog in de film. En dat is iets waarvoor je moet zijn. Het audiovisuele aspect is goed en sterk aanwezig. De muziek uit de jaren '70 (prog-rock, psychedelic rock?) synchroniseert soms met de sfeerbeelden, wat voor mij opvalt als synthesist. Het heeft allemaal een zeer dromerige en leuke sfeer, en ik vond het technisch knap gedaan. De dialogen zijn ook goed, filosofisch met vaak een feministische inhoud of een inhoud met betrekking op het opvoeden en de typische generatie/willekeurigheid van het leven. Het is een ervaringsfilm en zo moet je het ook ervaren. Ik vond het op veel vlakken lijken op Trainspotting en eigenlijk kun je het zien als een achronologisch Boyhood meets Trainspotting. Een beetje cult wel.

Elle Fanning speelt goed, en blijft ontzettend aantrekkelijk. Ze heeft iets dat veel vrouwen niet hebben. Aantrekking op het eerste gezicht voor mij toch wel, en dan heeft ze zoveel acteertalent. Annette Benning viel me ook in positieve zin op. Die zie ik ook wel graag bezig. Eigenlijk zit het qua acteerprestaties echt wel goed snor. Goede cast. Het is wel een film waar het oordelen voor mij nog moeilijk is. Ik wil hem zeker dit jaar nog eens zien thuis en op het gemakje, want de film liet soms fratsen van pure genialiteit zien. Alleen moet ik echt wel thuis zijn om het goed genoeg te kunnen ontleden (en nog eens zien).

Mooie film.

avatar van tbouwh
4,5
0
geplaatst: 20 maart, 20:03 uur [permalink]
TornadoEF5 het eerste deel van je recensie is volgens mij rijp voor dat andere topic 😉
We zijn het grotendeels wel eens, al waren die fratsen van genialiteit voor mij pure genialiteit. Een film die werkelijk op alle aspecten écht goed is wordt voor mij automatisch bovengemiddeld goed.

avatar van TornadoEF5
3,5
0
geplaatst: 20 maart, 20:14 uur [permalink]
Ja, misschien wel, moest er even uit, maar ik zie de zin van naar de cinema gaan echt niet. En ik benoemde het wel omdat het mogelijk 0,5 of 1 punt verschil uitmaakt. En het zijn altijd oude mensen. Kinderen zijn NOOIT lastig. Wij moeten dan respect hebben voor hun, maar de ouderen hebben dat dan nooit voor ons. Als de film begint, nog vijf minuten doorratelen. En dan mis ik dingen.

Ga toch gewoon op café als je wilt kletsen. En het zijn dezelfden die dan klagen dat de film slecht was. Ja, hoe zou je het komen. Veel moeite heb je toch niet gedaan, en een begin missen kan echt al veel betekenen. Ga dan kijken naar een andere film waar je niet voor moet opletten (daar heb ik ook soms behoefte aan). Een Taken 3 bijvoorbeeld. Knappe vent voor die vrouwtjes trouwens Liam Neeson.

Als ze op deze manier doordoen, zijn de filmhuizen weldra failliet. Ik zag niets van jong volk (ook niet voor Lion en Silence).

avatar van IH88
4,0
0
geplaatst: 20 maart, 20:46 uur [permalink]
TornadoEF5 schreef:
En het zijn altijd oude mensen. Kinderen zijn NOOIT lastig.
Als ze op deze manier doordoen, zijn de filmhuizen weldra failliet. Ik zag niets van jong volk (ook niet voor Lion en Silence).


Dit is sarcasme mag ik hopen. Voor de grap moet je eens in Pathé Arena naar een rustige film gaan. Je wordt gek van de 20 jarige smartphone gekkies met een concentratiespanne van 30 seconden. Die zijn toevallig de verkeerde film binnengelopen. En ik ga nu even lekker generaliseren, maar jong publiek (tieners, begin twintig) gaan niet naar filmhuizen. Die willen in de nieuwe Jaarbeurs bioscoop (Utrecht) naar King Kong of Fast 8. Ik ga wel eens naar Louis Hartlooper en daar zie je een heel divers publiek. Maar jonger dan 25 kom ik niet tegen.

avatar van John Milton
4,0
1
geplaatst: 20 maart, 20:57 uur [permalink]
Ik hoor dat wel vaker, maar in Utrecht (en Amsterdam) is het inderdaad beduidend vaker jouw generatie, dan die van mijn ouders, Tornado. De incidentele, keuvelende arthouse senior luistert bovendien doorgaans wanneer je er iets van zegt. Feit is, alle leeftijdsgroepen veroorzaken wel eens ergernis, Maar dat is inderdaad meer iets voor het andere topic. En wat IH88 ook zegt, die filmhuizen hebben een divers publiek, maar in het weekend overdag, wanneer wij vaak gaan, is het merendeel ouder dan wij. En mijn vriendin ik zijn 28 en 36 🙂

Ik kijk wel uit naar deze film trouwens. Van de week ook maar even kijken als het lukt.

avatar van TornadoEF5
3,5
0
geplaatst: 20 maart, 22:18 uur [permalink]
In de week overdag is dat ook zo. Enkel bij The Summer of Sangaile of The Neon Demon overwegend jonger en dat was s'avonds.

avatar van vranque
3,5
0
geplaatst: 1 april, 20:59 uur [permalink]
Heerlijke film. Ondanks dat ik alleen rook op feestjes heb ik me toch een partij mee zitten paffen. Erg fijn was dit. 3.5*

avatar van joostmeeuw
4,0
1
geplaatst: 11 april, 00:51 uur [permalink]
Fijne feelgood film, zeker als je van muziek houdt. Mike Mills verrast.

avatar van Boneka
 
0
geplaatst: 18 april, 16:33 uur [permalink]
Lekker objectief om al punten te geven terwijl ie pas morgen uitkomt of zit iedereen in America?

avatar van Rvdz
4,0
0
geplaatst: 18 april, 18:33 uur [permalink]
Boneka schreef:
Lekker objectief om al punten te geven terwijl ie pas morgen uitkomt of zit iedereen in America?


Zijn toch genoeg mogelijkheden om hem al gezien te hebben hoor. Voorpremiéres, pers-screenings etc

avatar van John Milton
4,0
0
geplaatst: 18 april, 22:20 uur [permalink]
Nog steeds op de eerste pagina qua comments, deze film. Zonde.

Het is niet alleen schandalig dat Annette Bening niet genomineerd was voor een Oscar, ze had hem wat mij betreft zelfs kunnen winnen. 20th Century Women raakte me echt, en dat doen niet zoveel films meer. Geweldig acteerwerk, ook van de supporting cast (Gerwig!), en Mills neemt de tijd om zijn verhaal en de karakters ten tonele te voeren. Hoewel onvoorspelbaar en anders dan ikzelf, herkende ik toch een hoop.

Ik heb hard gelachen en uiteindelijk ook een (niet intens verdrietige) traan gelaten. Tot nog toe onderbelichte film wat mij betreft, en ik hoop dat daar verandering in komt nu hij ook hier uit is. Eerste half uur was nog wat aftasten, maar daarna zat ik er echt in.

Ruime 4*

avatar van IH88
4,0
0
geplaatst: 18 april, 22:35 uur [permalink]
John Milton Ik moet nog een korte recensie schrijven, maar ik heb ook echt van deze film genoten. Hoe vond jij het audiovisuele gedeelte? Ik vond het waanzinnig en naast het acteerspel echt het sterkte punt van de film.

avatar van mjk87
3,5
0
geplaatst: 18 april, 22:37 uur [permalink]
Soms heb je geluk. Zaterdagnamiddag moet ik in Scheveningen zijn, en deze draait mooi in de Pathé Den Haag even daarvoor. Kan ik dat mooi combineren. Erg benieuwd naar, vooral de fijne dromerige Elle Fanning.

avatar van John Milton
4,0
1
geplaatst: 18 april, 22:47 uur [permalink]
Ja, erg lekker IH88.

En grappig dat je het zegt. We hadden toevallig net een video essay van Tony Zhou (een van de beste wat mij betreft, verplichte kost voor iedere filmliefhebber) over editing gezien: How Does an Editor Think and Feel?

Toen de film net begonnen was zei mijn vriendin: dit vond ik dus een slechte cut. Waarop ik vroeg 'waarom, want wat voel je erdoor?'. Niets, was het antwoord. Dat bedrukte heel even de anticipatie. Vlak daarop riep ik dat ik iets een geniale cut vond, en toen lag alles weer open. En inderdaad, dat gedeelte is uitstekend verzorgd. Heb erg van vooral de look genoten, maar ook de score was behoorlijk goed.

Maar: als de veertig naderende dertiger vond ik de film inhoudelijk, qua verbeelding van het gevoelsleven van de personages en hun moeilijkheden qua communicatie, echt uitblinken. Ja, er was style, maar de substance blies me eerder weg. 🙂

avatar van IH88
4,0
0
geplaatst: 18 april, 22:57 uur [permalink]
Klopt, en niets ten nadele van Negga en Streep, maar dat Benning niet genomineerd is begrijp ik echt niet inderdaad. Maar goed, Amy Adams is ook niet genomineerd dus tja...

avatar van tbouwh
4,5
0
geplaatst: 19 april, 11:43 uur [permalink]
Intens, droevig, ontwapenend en grappig tegelijk. 20th Century Women is een filmisch schot in de roos. Regisseur Mike Mills (Beginners) vangt de late jaren zeventig in een semi-biografische coming-of-age-vertelling. Te midden van punkmuziek, feministische literatuur, jeugdliefdes en een opspelende generatiekloof zoeken een moeder, een tienerzoon en twee vrijzinnige jongedames naar hun ware identiteit.

De gehele, uitgebreide recensie is hier terug te vinden.

avatar van max cady
 
0
geplaatst: 19 april, 13:25 uur [permalink]
Ik begrijp je frustratie TornadoEF5 (Ik irriteer me ook mateloos aan pratende mensen/mobieltjes etc in een zaal ) maar om nou te zeggen dat er een generatie is die alles voor jullie verkloot .. Je hebt het hier over een generatie die weet wat hard werken is en dit ook jarenlang heeft gedaan. En dat kan ik nou (nog) niet zeggen over de huidige jonge generatie. Over verkloten ..

Maar goed, het is niet aanvallend bedoeld, ik moest het even kwijt ..

avatar van Esteban
 
0
geplaatst: 20 april, 04:16 uur [permalink]
Aan de hand van de trailer was ik reeds verkocht, maar nu pas heb ik opgemerkt dat het om de regisseur van 'Thumbsucker' gaat. In 2005 stond deze in mijn top vijf van dat filmjaar. Dubbel benieuwd nu. 'Beginners' heb ik helaas nog steeds niet gezien.

avatar van wibro
3,0
0
geplaatst: 21 april, 02:30 uur [permalink]
Vrouwen met hun probleempjes. Tja, het zal wel. Hoort bij het leven zal ik maar zeggen. Die toespraak van Jimmy Carter vond ik trouwens veelzeggend. Verder heb ik dit soort filmpjes - ik vond dit een echte vrouwenfilm - al tig keer gezien. Ik kan hier dus verder niets mee. OK, over het acteerwerk viel niets op te merken. Dat was zonder meer goed. Maar voor de rest een nietszeggende film die bij mij ondanks dat toch geen onvoldoende scoort, dit vanwege de geweldige soundtrack. Mooie songs van Talking Heads, Siouxsie and the Banshees, The Raincoats en o.a. Souicide. Dit soort nummers hadden ze wat mij betreft nog veel meer in de film mogen gooien. Verder een film die ik zeer snel vergeten zal zijn.

3.0*

 
0
geplaatst: 21 april, 09:53 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Bijzonder moeilijk om hier iets zinnigs over te zeggen, aangezien ik eigenlijk niet zo van praat-films houd, en deze film daarom sowieso niet de maximale score kan krijgen. Tegelijkertijd voel ik erg veel sympathie voor de wijze waarop de film gemonteerd is, en de dromerige sequenties waren echt prachtig.
De feministische aspecten zijn soms iets teveel 'in your face', maar ik wil het Mills wel vergeven. Het laat wel erg mooi zien hoe feminisme op verschillende manieren beleefd wordt, en dat feminisme niet alleen relevant was en is voor vrouwen.

Uiteindelijk is de film ook ergens juist erg subtiel, zoals de Volkskrant noteerde: "Van Abbies worsteling met haar ziekte tot Julie's ongerichte, naar zelfdestructie neigende vrijgevochtenheid en van Jamie's naïviteit tot Dorothea's manmoedige pogingen de generatiekloof te dichten - Mills voert een rijkdom op aan gevoelige, rake observaties."

De wijze waarop de biografieën van alle personages worden verteld vind ik zeer fraai gedaan, het archiefmateriaal is een groot pluspunt. Maar tegelijkertijd heeft Mills juist qua historische setting ergens wel gefaald: ik had nooit het gevoel in de jaren 70 te zijn beland. Misschien komt het door de hipstercultuur van nu, maar soms leek het alsof het gewoon een contemporaine setting was...komt misschien ook door de actualiteit van de discussies, in ieder geval in mijn bubbel.

avatar van tbouwh
4,5
0
geplaatst: 21 april, 11:06 uur [permalink]
nummer2 geen stem? 🙂