Voor een Verloren Soldaat (1992)

Alternatieve titel: For a Lost Soldier

Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Roeland Kerbosch
met Maarten Smit, Jeroen Krabbé en Andrew Kelley

Choreograaf Jeroen Boman zit in een creatieve impasse. Een ballet, dat hij op ervaringen uit zijn eigen leven baseert, wil namelijk niet lukken omdat de historische afstand te groot is geworden.

veron35
Ik heb zelf ongeveer 2 jaar geleden een videoband van de bibliotheek gekocht. Als ik zo naar IMDb kijk (die over het algemeen vaker bij mijn smaak zit dan Moviemeter) ga ik hem toch maar eens kijken. Vreemd dat hij daar meer dan 1700 stemmen haalt.

robertus65
Erg trage en saaie film over een vreemde relatie tussen een soldaat en een jongetje. Erg vreemd allemaal, ook van het hele verhaal begreep ik maar weinig.

Het boek van Rudi van Dantzig gelezen. Het lijkt een beetje alsof de film in de jaren zestig gemaakt is, maar het verhaal blijft boeiend en ontroerend en het onderwerp schokkend. Daarnaast geeft de film een goed beeld hoe het geweest moet zijn voor een Amsterdams jochie om in het laatste oorlogsjaar geplaatst te worden in een boerengezin in een Fries dorpje. Het spel van de acteurs vond ik natuurlijk.

neo schreef:
heeft iemand soms deze film op video?

ik ben ook op zoek naar deze film, maar kan deze nergens vinden/kopen wie heeft deze film op cd/dvd/vhs of zo?
gr: Harrie97@gmail.com

Bij interesse PM maar.

avatar van De Mees
Veel vragen zich af waarom deze film zo hoog scoort op imdb.

Dit kan misscien de reden zijn.

Torino International Gay & Lesbian Film Festival 1993 - Beste film

Mag van mij een dvd release krijgen.

Ik heb de film bij boekhandel Vrolijk in Amsterdam gekocht. Zie website www.vrolijk.nu

avatar van De Mees
Bedankt, eens kijken of ik de dvd kan bestellen.

Hele boeiende film, die de tijdgeest en sfeer van de jaren 45 naar de jaren 50 werkelijk heel raak schetst en laat zien. Vreemd dat de film in Nederland niet te krijgen is. Schandelijk eigenlijk hoe we met ons culturele erfgoed en gedachtegoed omgaan. En de film is uit 1992. Nog niet eens zo oud eigenlijk.
Het verhaal is natuurlijk enigszins controversieel, de liefde tussen een jongen van rond de twaalf, dertien en een Canadese soldaat van rond de twintig. Maar zo sensibel vertelt, dat je je afvraagt waarom iedereen zo onderste boven is van zoiets. Ik was als twaalfjarige jongen ook verliefd op een jongen van 23 jaar. En hij was lief voor me en we hebben gevrijd. Ik ben blij dat het toen gebeurde. En een trauma heb ik er niet van overgehouden. waar ik een trauma van overhield was van die mensen die het walgelijk vonden en de verschrikkelijkste dingen zeiden. De film laat nog de wereld zien die zich niet bewust was van de liefde tussen de jongens. De film is dus zeker de moeite waard. Verwacht geen oorlog- of avonturen film. Het verhaal neemt de tijd. En dat past bij de tijd en het verhaal. Van mij krijgt de film de hoogste score.
Met een stip.

avatar van Vinokourov
Matige WOII-film, die zich vooral op de oppervlakte houdt. De intro wordt vooral gevuld door de begrippen poep en pies, maar nadat Friesland eindelijk bevrijd is door de Amerikanen, volgt er een romance tussen het jochie en een Amerikaanse soldaat. Door taalbarrières wordt en kan de relatie tussen de twee nauwelijks uitgediept worden, laat staan dat er een moreel vraagteken bij het taboe pedofilie gesteld wordt. Het wordt allemaal nogal luchtig gebracht.
Een ander minpunt zijn een aantal pointless scenes die vooral voor onduidelijkheid zorgen. Daartegenover staat wel weer dat de (mannelijke) kijker getrakteerd wordt op de 17-jarige tieten van Tatum Dagelet, tsja...

Nol
Ben je op zoek naar deze film op DVD mail dan even naar
zachtewaar2008@gmail.com .....................

avatar van Vinokourov
Nol schreef:
Ben je op zoek naar deze film op DVD mail dan even naar
zachtewaar2008@gmail.com .....................

In 2000 was het nog koel om actief content aan te bieden, maar anno eind 2009 is dat echt niet meer nodig. Laat staan dat iemand benieuwd is naar deze matige film, tenminste dat bedenk ik me dan in.

avatar van Phantasm
Over het geheel fraai saai en een echt verhaal zit er ook niet in.

avatar van Oliveri
Matige film die begint en eindigt met het instuderen van een balletstuk, met ertussen als hoofdmoot de eerder genoemde romance tussen een Canadese soldaat en een kind. weinig diepgang en het Nederlands/Fries is vaak moeilijk te volgen.