Crashout (1955)

Alternatieve titel: Gunmen on the Loose

Misdaad / Film noir

geregisseerd door Lewis R. Foster
met William Bendix, Arthur Kennedy en Luther Adler

Van Morgan Duff is een sluwe gevangene die een groots opgezette gevangenisuitbraak regisseert. De zes ontsnapten die overleven verschuilen zich in een mijn, vlakbij de gevangenis en vervolgen daarna hun weg, op zoek naar Duffs overval-buit.

avatar van bunkerboy
William Bendix als taaie en bad guy nr 1 draagt tesamen met Arthur Kennedy deze film
een minpunt is het snelle verliefd zijn van vreemde vrouw op A Kennedy
verder is deze film zeer goed en verdient het om terug in de schijnwerpers te komen
Dit is een onbekende parel

in die tijd was men niet zachtzinnig met gevangenen en de scene waarop de politie gewoon op de gevangenen schiet kan shockerend overkomen nu maar toen .....

Strikt genomen geen film noir en toch had deze productie er wel wat van. Het taaie, onderhoudende en realistische ontsnappingsverhaal werd helder verteld, maar was voorspelbaar en zelfs af en toe wat lachwekkend. De personages waren interessant en kregen diepgang, er waren genoeg actiescènes te bewonderen en zeker voor die tijd was de film aan de gewelddadige kant. William Bendix was huiveringwekkend in de rol van de meedogenloze bendeleider.

avatar van Biosguru
Aardige noir. Niet uitzonderlijk, er zitten wel een aantal erg mooie scenes in die hem boven de middelmaat uittillen. Zoals die radio die gaat spelen nadat 1 van de gangsters net omgekomen is op het station, das toch wel erg mooi gedaan.