Vendetta (1999)

geregisseerd door Nicholas Meyer
met Clancy Brown, Bruce Davison en Christopher Walken

Na de moord op een politiechef worden in New Orleans honderden Sicilianen opgepakt als mogelijke verdachten, waarvan negentien worden aangeklaagd, maar uiteindelijk slechts negen in staat van beschuldiging worden gesteld. Als geen enkele effectief wordt veroordeeld, neemt een ontevreden bende burgerwachten de wet in eigen hand en pleegt de grootste lynchpartij uit de Amerikaanse geschiedenis.

neo (crew)
ook afkomstig van HBO. erg boeiende film met mooi acteerwerk.laatst nog eens gezien,maar ik vond em wat minder.waarschijnlijk omdat ik em iets te vaak heb gezien.

Hihi, wat ziet Walken er hier vreemd uit.

Voor geinteresseerden: bij Bart smit zie ik hem altijd liggen voor 5 Euro.

Kent iemand de Zweedse mini-serie Vendetta nog? Met geheimagent Carl Hammilton die het in zijn eentje tegen de maffia opneemt. Erg goed was dat, zou ik graag eens terugzien.

Yep, me too!

FisherKing
Bedoel je de Vendetta uit 1995 (gewoon een film overigens volgens iMDB; 135 minuten) of de oudere mini (Fiendens Fiende uit 1990)?
Overigens ; er is een nieuwe Hamilton (met Peter Stormare als Carl Hamilton en dat is een Zweeds-Noorse TV film 2001)
Ook de boeken van Jan Guillou (De schrijver van de Hamilton reeks en wereldberoemd in Zweden) zijn zeer vermakelijk.

Die ik bedoelde was toch echt een mini-serie, die onder de naam Vendetta in Nederland te zien was op één of andere publieke omroep. Misschien is het die uit 1990, geen idee. Hij was overigens wel Zweeds gesproken.

avatar van Sjan
Eerste deel van de film is redelijk saai en niet echt overtuigend geacteerd. Het tweede deel (de processen) zijn vrij standaard, maar toch nog wel van redelijk niveau. Het derde deel (de opsluiting, ontsnapping en lynchpartij) zijn vrij indrukwekkend en overtuigend in beeld gebracht. Dit is gebaseerd op ware gebeurtenissen, wat bij mij zorgde voor een nog grotere hekel aan het handelen van de Amerikanen (ook al speelt dit zich af in een andere tijd). Na Bowling for Columbine had ik al niet zo'n hoge pet meer op van de Amerikanen, en dat beeld verandert na het zien van deze film ook niet.

Vrij aardige film.
Ik dacht dat het een maffia-film zou zijn en daar leek het ook lange tijd op. Het kon alleen niet in de schaduw staan van echt goede genre-genoten. Uiteindelijk bleek het toch meer een rechtbankdrama te zijn, en dat was al een stuk beter, goed einde ook. Tragisch om na afloop te zien dat het ook nog eens een waargebeurd verhaal is.

avatar van Vamperia
Deze film krijgt alleen een 2 omdat "EL Walken" erin meespeelt. Zijn presentie maakt alles goed.

avatar van rep_robert
ik heb em gisternacht gekeken, wel leuke film om weg te kijken.
Je krijgt zo wel minder sympathie voor het Amerikaanse volk(en terecht), wat een stelletje ***** waren dat toen zeg!

avatar van Arturo
rep_robert schreef:
ik heb em gisternacht gekeken, wel leuke film om weg te kijken.

Dus omdat de Amerikanen van toen zo waren, mag je de Amerikanen van nu niet? Apart mannetje..

Leuk film, met een leuk verhaal, goed acteerwerk en ik vind dat het tot het laatste minuut spannend blijft.

een 3,5

avatar van Pieter Montana
Vreselijk lage score hier voor een erg goed historisch drama uit de zwarte pagina's van Amerika. Walken eist natuurlijk al de aandacht op als (alweer) een slechterik maar zijn mede-acteurs moeten zeker niet onderdoen.

avatar van 606
ja zeker deze film mag best hoger erg leuk in elkaar gezet.
en einde is erg indrukwekkend.

3,5 ster

avatar van rep_robert
Arturo schreef:

een 3,5

Whaha, grappig om oude recensies terug te lezen. Beetje een foute post inderdaad van mij.
Bedoel meer denk ik dat ik tegen racisme ben. Het Amerikaanse volk is verder vrij conservatief, ze zijn echt ouderwets.
Ik kan me best voorstellen dat ik een hekel zou hebben aan dat soort mensen. Ik moet natuurlijk niet al te erg generaliseren, aangezien ik ook naar Florida op vakantie ben geweest, waar ze wel erg gastvrij waren (Maar veel vooroordelen over Amerikanen zijn wel waar, ze weten echt bijna niks van buiten hun landsgrenzen bv.)

Aardige film, goed acteerwerk en indrukwekkend verhaal. De hele verhaallijn met dat meisje hadden ze van mij weg mogen laten, dat voegt echt niets toe. En dat ie op het laatst dan niet met haar gaat praten (en ook niet met zn moeder) lijkt me ook een beetje raar. Al met al wel 3* waard.

Wat betreft sympathie of antipathie voor de amerikanen, tja alle europese volkeren hebben een koloniaal verleden waarin niet al te frisse dingen gebeurd zijn. Niet te hypocriet zijn lijkt mij dus, vooral ook omdat het ruim 100 jaar geleden speelt.

avatar van eavymetal
ehs21 schreef:

Ik vind de film, ondanks de goede rolbezettingen, toch een beetje tegen vallen (dit komt voornamelijk door het verhaal, die ik op den duur toch een beetje langdradig vind).

Wat de sympathie of antipathie jegens Amerikanen aangaat kan ik zeggen dat ik ze wel sympathiek vind, want telkens als ik in de VS kom wordt ik daar altijd zeer gastvrij ontvangen.

avatar van Left4Dead
The land of the free, the home of the brave.

Joaquim de Almeida, Bruce Davison en Christopher Walken. Nou dat zijn namen waar ik altijd gelukkig van wordt. Dus had ik wel zin in deze prent. En ook ditmaal zijn die drie acteurs weer heerlijk om te zien op het witte doek. Daarnaast nog een aantal prima namen die ook een leuk stuk acteerwerk neerzetten.

Maar, in het begin zie je dat de regisseur niet veel doet met die prima cast. Het ziet er goedkoop uit en nogal mat op vele manieren. Geen echte spanning, slap liefdesverhaaltje en de strijd om geld met uitbuiting van de immigranten. Een op waargebeurde gebeurtenissen gebaseerd, daar zat echt wel meer in. Mistte de echte harde strijd. Het script is wat traag en op momenten niet erg doortastend, zo jammer.

Maar vooral dat slappe "Italiaans" deuntje was wel erg kinderlijk zeg, dat breekt veel af. Echter wordt de film gedurende zijn verloop wel een stuk beter. Wanneer de zaak wordt opgezet door de twee partijen, die elk hun spelletje spelen begint er een serieuze film te ontstaan. Dat zou je niet denken in de beginfase van de prent, het wordt volwassen in verhaal. En dat siert de prent, dit stuk donkere geschiedenis voor Amerika wordt goed neergezet. Ik kende het verhaal niet, ben wel onder de indruk geraakt.

Al vanaf jongs af aan heb ik met lede ogen gekeken naar het rechtssysteem van Amerika, dat met een jury. Hier ging dat nog goed maar hoe vaak zou het nu verkeerd zijn gegaan? Een stuk geschiedenis In een aardige film die echt wel eens momenten van mindere kwaliteit had. En dat is echt jammer. 3** een 6,5/10 blijft er voor mij over. Hier had echt meer ingezeten.