Grass: A Nation's Battle for Life (1925)

Documentaire

geregisseerd door Merian C. Cooper en Ernest B. Schoedsack

De leden van de nomadische Bakhtyari-stam trekken met al hun vee blootsvoets over besneeuwde bergtoppen heen om de grasvelden aan de andere kant van het gebergte te bereiken voor het vee sterft.

avatar van danuz
Wat een helse tocht moe(s)ten deze nomaden afleggen, en wat fascinerend dat Merian en Ernest er als eerste Westerlingen ooit bij waren. Zo'n rivierscene staat in mijn geheugen gegrift en deed me erg denken aan Pelechian's Vremena Goda. Dit is antropologisch goud, en snoep voor de liefhebber. Kan zich met gemak meten met de films van Flaherty.